The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Audiomeca Belladonna / Septum

A francia audio ipar egyik legismertebb tagjának számító Pierre Lurne közel 40 éves pályafutását a gigantikus és innovatív Belladonna/Septum lemezjátszó/hangkar kompozícióval koronázta meg, melynek megépítésénél legújabb fejlesztési eredményét, a „Tiszta Tömeg” koncepciót alkalmazta, és sem az anyagokkal, sem az ötletekkel nem spórolt.

A mechanikai tökéletesség és a fényes feketére polírozott akril szállottjának számító Lurne a pályafutását anno analóg lemezjátszók, és hangkarok tervezésével kezdte, majd a digitális korszak kezdetén a CD futóművek/lejátszók is magukkal ragadták, melyeket speciális módon az analóg futóműveknél alkalmazott technológiáinak felhasználásával épített meg. Analóg oldalon olyan emlékezetes produktumokat tett le az asztalra hosszú pályafutása során, mint a Romance/Romeo vagy a J1/SL5 kombináció, míg a digitális világban több más termék mellett a Mephisto CD transzport és lejátszó öregbítette-öregbíti a hírnevét. Termékeinek megalkotásánál sohasem a jól bevált megoldásokat alkalmazta, hanem elhivatott fejlesztőként mindig a saját ötleteit valósította meg; többek között ettől lettek olyan sikeresek az Audiomeca produktumok, és emiatt kérték fel Lurnét olyan high-end cégek, mint a Goldmund, a Jadis és a Vecteur, hogy tervezzen a számukra lemezjátszót. A mechanikai tökélyre való törekedés és a kivételes precízség mellett az Audiomeca lejátszók, legyenek azok analógok vagy digitálisak, sohasem mérnöki, steril hangú produktumok, hanem látszólagos ellentétként hangulatos, ízes és kimondottan kellemes megszólalással rendelkező készülékek.

bellacutawayA Mester legújabb elgondolása a Tiszta tömeg koncepció nevet kapta, és ez az elmélet jelentette az analóg lemezjátszást számos ponton újraértelmező Belladonna/Septum kombináció kiindulópontját és alaptézisét.

Tiszta Tömeg koncepció
Egy adott test úgy lehet Tiszta Tömeg, ha a forgási pont (a gravitáció központja) körül tökéletes egyensúlyban van. Erő hatására egy ilyen test szabályos, kiszámítható módon mozog, és az ingához hasonlóan nem tér ki semmilyen irányban sem. Ennek okán a test mozgásának nem lesz semmilyen egyedi karaktere, és tökéletes módon reagál az őt érő erőhatásra. Az elmélet alapján a lemezjátszónak, mint mechanikai szerkezetnek tökéletesen kiegyensúlyozottnak kell lennie.

Belladonna futómű és a Tiszta Tömeg
A Tiszta Tömeg koncepció elsősorban a Belladonna futómű 10 kg-os lemeztányérjának és központi csapágyának kifejlesztésénél játszott kiemelkedő szerepet. A hagyományos megoldásoknál a csapágy tengelye lefelé mozogna a csapágy pont felé, és folyamatosan megpróbálna”eldőlni”, csak éppen a csapágy megakadályozza ebben, a konstrukció azonban emiatt meglehetősen instabilnak számít. Nehéz tányér esetén, amit sok gyártó előszeretettel alkalmaz, ezek az erők nagyon komolyak lehetnek, ezért a csapágy nagy nyomásnak lehet kitéve, ami sajnos súrlódásokat és zajokat eredményez, valamint az alkatelemek élettartamát is jelentősen csökkenti. A speciális tervezési koncepciónak köszönhetően a Belladonna tányérja Tiszta Tömegnek számít, mivel a fordított csapágy közepe és a gravitáció központja nála tökéletesen egybeesik. A csapágynak így nem kell ellenállnia a tányér tömegének, pusztán a hangszedő minimális tömegét, vagy az esetlegesen kiegyensúlyozatlan hanglemezt kell korrigálnia, de ez csak nagyon pici terhelést jelent számára, így nem keletkeznek különféle súrlódási zajok, és a csapágy nem kopik el idő előtt.
A tányér mellett tulajdonképpen az egész konstrukció egy ponton egyensúlyoz, ami a fentieknél is jóval több előnyt jelent. A szerkezet központja egyértelműen a csapágy, ami ennek okán összegyűjti a szerkezetben keletkező rezonanciákat, és villámhárítóként vagy földelésként viselkedve elvezeti őket a háromemeletes Belladonna középső emeletét jelentő Ground Control nevű homokkal kitöltött stabil dobozba, ami elnyeli őket. Egy lemezjátszó legfőbb rezonanciaközpontja természetesen a motor és a tápegység. Előbbi a Belladonna esetében egy erőteljesen modifikált típus, ami a rotor alatt és felett „repülő kerekekkel” rendelkezik, míg az ABC (korábban Anagram) tápegység a Ground Control lábazaton helyezkedik el, így a rezgései direktben eltűnnek a homokban. A tányér, nagy tömegének köszönhetően hatékonyan elnyeli a rövid sebesség váltások energiáját és a motor rezonanciáit.

Belladonna futómű

Az 54 kg-ot nyomó három emeletes Belladonna igazán impozáns és kifinomult konstrukció fekete akril testtel és arany alkatelemekkel. Alsó emelete egy stabil gránitlap, középütt a Ground Controlnak nevezett homokkal feltöltött erős és vastag falú egység, míg legfelül az akril sasszi található. Felépítésénél nem alkalmaztak rezonanciára hajlamos anyagokat és elemeket. A lemeztányér és a szubsasszi gravitációs központja egy központi tengelyen helyezkedik el, a szerkezet teljes egészében kiegyensúlyozott. A meghajtás fordított csapággyal történik, a motor tápegysége elektronikusan szabályozott.  

audiomeca_pierre_lurne_4Septum hangkar
Mint ismeretes, a kar effektív tömege a kar tehetetlenségének mértékét jelenti, azonban hiba lenne a jelenséget pusztán függőleges mozgásként értelmezni, hiszen a forgó lemezzel való mechanikai kapcsolat okán a tehetetlenség különféle irányokban hat. Ideális esetben a karnak a gravitáció központja felett kellene állnia, a forgó mozgás, főleg vetemedett lemez esetén viszont el akarja húzni, vagy feljebb akarja emelni, a rögzített kar pedig erőt kifejtve megpróbál ellenállni ezeknek a hatásoknak. Mivel egy karban minden illesztés és csatlakozás rezonáns elemként viselkedik, növeli a színezettséget és csökkenti a dinamikát, a Septum tervezése során Pierre Lurne minden feleslegesnek ítélt összetevőt kihagyott a konstrukcióból. (Keep It Simple Stupid elv.) A karcső és a headshell egy darab elvékonyított alumínium elemből készült, az egytűcsapágy alkalmazása megszünteti azt a csapágyazási problémát, amely a nagy tömegből és a csapágy lógásából fakad. A Septum ezzel együtt természetesen az összes megszokott beállítási lehetőséggel rendelkezik, mint például a kar magasságának beállítása, ám különleges módon az ideális pozíció megtalálása után a magasság beállító egység eltávolítható.   
Nincsen instabil és merev VTA torony, az egyszer precízen beállított Septum mindig visszatér a lehetséges legjobb struktúrához. Az egyszerű felépítés a legjobb mód a vibrációk elkerülésének.
Az egység egy extrudált alumínium rúdból van megmunkálva, ez a megoldás egyenletes fém kristályszerkezetet eredményez, s ez a homogenitás biztosítja, hogy a rezgések anélkül menjenek végig a hangkar teljes hosszában, hogy az egyenetlen szerkezetről visszacsapódnának. Az energia az egytűcsapágyon keresztül a nagy tömegű csillapított szubsasszira, illetve a nehéz, puha fém ellensúlyra megy át, így inkább elnyelődik, minthogy visszacsapódjon.
A kar effektív hosszúsága 230 mm, effektív tömege 14 grms. A kialakítás a futóműhöz hasonlóan tökéletesen kiegyensúlyozott, a tűerő még vetemedett lemezek esetén is állandó. Állítható ezen felül a csillapítás mértéke és az azimut, a hangkar magasságát pedig lejátszás, közben is lehet szabályozni, s a beállítás rögzíthető. A belső kábelezés Litz szerkezetű, a kimeneti aljzatokat egy különálló, árnyékolt csatlakozó dobozban helyezték el.

Hangminőség

Az audio készülékek „normál” kategóriáinál alkalmazott tesztmetódusok a műfaj csúcsait jelentő high-end készülékeknél nem igazán értelmezhetők, hiszen a minőség bizonyos foka felett általában már nem beszélhetünk „jó” vagy „rossz” berendezésekről, sokkal inkább zenei megközelítésekről, ízlésvilágokról és filozófiákról. Különösen ez a helyzet az audio világ Olimposzán, ahol az igazán egzotikus, kompromisszum-mentes eszközök tanyáznak, és a megszokott értékelési sémák elvesztik a jelentőségüket. Az Audiomeca 8 millió forintos Belladonna lemezjátszójának hangzását éppen ezért úgy ízlelgettem, mint valami mesterszakács ételét vagy egy különösen igényes bort, hogy felfedezhessem rafinált ízeit, zamatát és értékeit. A meghallgatásához használt lánc a Jadis DPMC phonoból, Jadis JPL előfokból és JA200-as végfokokból, valamint a Focal Scala Utopia hangsugárzókból állt.

A programot indító Liszt Magyar Rapszódia No3-as zongoradarabját a termetes „Szépasszony” hihetetlen érzékenységgel és könnyedséggel tálalja, a méretes dobozok közti tér egyetlen hatalmas versenyzongorává változik, amelyen szinte Lazar Berman virtuóz ujjainak „cikázását” is pontosan nyomon lehet követni. A levegősséget és a nyíltságot ebben a kategóriában már alapból is hoznia kell mindenkinek, a Lurne konstrukció azonban ezen paraméterek terén is jó magasra teszi a lécet, hiszen megszólalásából az alpesek levegőjének frissessége árad, magasabb regiszterekben pedig olyan légies könnyedséggel áramlanak a hangok, amit nagyon ritkán hallani. Részletező készség terén a legjobb CD játszókat idézi, tiszta, transzparens és kifinomult hangzása az analóg és a digitális világ legjavát ötvözi.
Amikor a nagyzenekar megszólal, hirtelenjében teljesen benépesül a színpad, ami minden irányban túlnyúlik a hangsugárzókon, amelyek óriási bástyaként sem tudják útját állni a kereteit feszegető-áttörő végtelenül felszabadult muzsikának. A kiemelkedő paraméterekről megint csak egészen hosszú listát lehetne készíteni, azonban sokkal fontosabb náluk a zenéből sugárzó életöröm és természetesség, ami igazából lenyűgözi, és a kanapéba szegezi az embert. Úgy gondolom, ha egy zenei eszköz tudásának van végső határa, az valahol a gép-léttől való elszakadásnál lehet, ahol a holt anyagok által életre keltett muzsika kezdi a hús-vér, érző, gondolkozó zenészek művét idézni.
A Belladonna hallgatásánál pontosan ezt érzem, egyszerűen nem tudok olyan „földhözragadt” paraméterekre koncentrálni, mint mélyek, magasak, dinamika vagy tér, mert a zene életszerű megszólalása kikapcsolja a racionális kritikai érzékemet.
Carl Orff „Die Kluge” című műve afféle rádiójáték hangulatot kelt, a kellemes orgánumú beszélő hangja annyira természetes és élethű, hogy szinte már azt várom, mikor kukucskál ki az egyik Scala mögül, s e tekintetben a tökéletesen pozícionált hangszerek sem maradnak el mögötte. Ilyen tálalásban még a Szabó családot is elhallgatnám, mivel ez a zene-ének-beszéd kombináció a jelenlétérzet egészen különleges élményét nyújtja.
A Pierre Verany kiadó által jegyzett Cochabamba latin amerikai zene régi ismerősöm; a feszes ritmus és Ignacio Alderete mágikus hárfajátéka ismét lenyűgöz. Relatíve kevés hangszeres zenéről lévén szó, a megszólalás, ha lehet még élethűbb, mint egy nagyzenekar esetében, hiszen a banda akár állhatna a szobában is: a dobos mondjuk középen hátul, Ignacio az egyik Scala helyén, a csörgőt meg rázhatnák a másikén. A Sebő együttes népi hangszerekkel kísért folk zenéjének összhangzása kivételesen színes és komplex, pedig egy régi olcsó Pepita korongról szól, nem egy 180 grammos, különleges technikával vágott audiofil hanglemezről. Legfőképpen dinamika terén érezni a felvétel hiányosságait, a nehézsúlyú Lurne azonban így is nagyon élvezetes hangzást varázsol elő a technikailag kissé szerény „kalapból”.
Kötelező gyakorlatként a Jazz at the Pawnshop kerül a leszorító korong alá, s a ronggyá hallgatott jazz zene ezúttal kivételes felszabadultsággal szólal meg. A klarinét finom, levegős hangzása ez előzőek után már nem meglepő, a dús mélyek is maguktól értetődnek, a lágy dobseprő nagyon élvezetes, csakúgy, mint a vibrafon szinte már érzékinek mondható szólója, majd az őt követő természetes zongorahang.
A szeánsz végén újabb „hétköznapi” lemezként egy régi Dire Sraits korongot teszek fel, és bizton állíthatom, hogy ilyen minőségben otthon nagyon kevés rajongó hallhatta kedvenceit. A lánc az energiákat is bőségesen közvetíti, így a sok finomság és könnyedség ellenére a rockos alapok is stabilak. A dobok teltséges az eredetiekét idézi, amikor a húrok közé csapnak, a füstöt leszámítva akár egy kisebb, meghitt rock kocsmában is érezhetném magam, ahol kivételes szerencseként éppen egy világsztár játszik, az őt megillető hangosítással.

Ajánlás
Ezúttal kissé nehéz helyzetben vagyok az ajánlással kapcsolatban, ugyanis a 8 egységnyi vételár meglehetősen leszűkíti a potenciális érdeklődők körét, akik azonban abban a kivételesen szerencsés helyzetben vannak, hogy ekkora összeget tudnak a hobbijukra áldozni, semmiképpen se mulasszák el a lemezjátszó felsőház eme kivételes minőségű, kivitelű, és zeneiségű tagjának meghallgatását.