The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

DLS CD ONE, AMP ONE, M66

A DLS név eddig legfőképpen az autó hifi rajongók és a yacht tulajdonosok körében csenghetett ismerősen, pedig a svéd gyártó immár 2003 óta építgeti hifi hangsugárzó választékát, 2008-ban pedig megjelentette első elektronikáit, a CD One CD/SACD játszót valamint az Amplifier One integrált erősítőt, amikkel immár kompletté vált a márka által kínált otthoni audio lánc.
A cég története 1979-ben kezdődött, amikor három svéd fiatalember, Dawid, Leif és Stefan (neveik kezdőbetűiből jött a DLS név) kristály alkalmazása nélküli rádió adóvevők gyártásába fogott, ami hatalmas sikert hozott számukra, hiszen a készüléket rövidesen a svéd rendőrség, tűzoltóság, mentők, taxisok és sokan mások is nagy megelégedéssel használták. Az adóvevő, amelyet egészen 1998-ig gyártottak és jó 100 ezer darabot adtak el belőle sikeresen megalapozta a cég működési körülményeit. 1985-ben az autó hifi műfaj robbanásszerű népszerűség növekedése idején a DLS figyelme az autóba építhető hangszórók és erősítők felé fordult; ekkor tűzték ki célul maguknak, hogy a nagy japán gyártók alternatívájaként kiváló minőségű termékekkel jelennek meg a piacon.

Soraikban tudva Mats Andersent, a QLN hangsugárzók tervezőjét, 2003-ban kezdtek el otthoni hangsugárzókat tervezni, választékuk napjainkra high-end álló és monitor hangsugárzókból, falba építhető sugárzókból, szub-wooferekből és panelsugárzókból áll, egyszóval mindenféle alkalmazásra kínálnak megfelelő alternatívát. CD játszójuk és integrált erősítőjük némi késéssel csak 2008-ban született meg, így a márka kedvelői az autójuk után immár a nappalijukban is hallgathattak DLS hangrendszert. Fekete és majdnem fehér színű fémházas készülékeiket a skandináv letisztultság jegyében alkották meg, mint elmondták, high-tech belsőt és felhasználóbarát külsőt szeretettek volna. Elnézve a nagyon elegáns, minimális kezelőszervet tartalmazó készülékeket, utóbbi céljuk biztosan sikerült, az előbbiről pedig rövidesen minden kiderül.

CD One
A design-ban és méretben egyaránt az erősítőpartnerhez illesztett CD/ SACD játszó jókora méretű, magas építésű szerkezet, amihez nem túlzottan nagy tömeg párosul - legalábbis high-end viszonylatban. Letisztult előlapján mindössze az alapvető kezelőszervek találhatók, a középső részt a kijelzőt is magába foglaló sötét plexi betét uralja. Mechanikája a Philipstől, digitális szekciójának nagy része a Mediatek-től származik, a jelek analóggá alakítását kifinomult Burr-Brown DSD1792 DAC végzi, ami az SACD (DSD) jelek mellett a 88,2 kHz-re felkonvertált CD-DA biteket is kezeli. Kimenetek terén a CD One kifejezetten bőkezűnek mondható; az analóg választék szimmetrikus XLR és két szett RCA csatlakozóból áll, míg digitális módon a Toslink és a koaxiális verziók közül lehet választani. A készülékhez mellékelt R4U távvezérlő mindkét DLS elektronika funkcióinak irányítására képes.
DLS_amp

Amplifier One
A 8 Ohmon 2×100 W teljesítményű erősítő alkatelemeinek kiválogatására sok-sok órányi meghallgatást áldoztak a DLS szakemberei. Felépítésénél relatíve kevés fokozatot alkalmaztak, az eredmény még a legfelső tartományokban is nagyon alacsony torzítás, valamint gyors és stabil hangzás lett. Előfokozatához nagy áramú végerősítő párosul, ennek az egységnek köszönhetően 4 Ohmos terhelésen akár 180 W  teljesítménnyel is számolhatunk. Előlapján bal és jobb oldalon a tökéletes szimmetria jegyében két nagy méretű forgatógomb található, közülük az egyik a jeladó rendszerű, 85 dB-es felső határral rendelkező hangerőszabályzó, a szintén a végtelenségig forgatható másikkal pedig az öt nagy szintű bemenet között lehet válogatni. Csatlakozók terén a szimmetrikus bejárat mellett négy line RCA található, kapunk emellett magnó kimenetet és pre out-ot, a single hangsugárzó kimenetek pedig minőségi csavaros-szorítós banánaljzatok.   

DLS_dobozM66
A DLS hangsugárzó választékának csúcsán elhelyezkedő M66 egy klasszikus formájú, elegáns állódoboz magasfényű rózsafa vagy zongoralakk finissel. Hangszórói innovatív és erős mágnesrendszerrel, alumínium membránokkal, speciális tervezésű porvédő sapkákkal és könnyű alumínium tekercsekkel készültek. Kettő hátoldali reflexnyílással ellátott kabinetje nehéz, stabil és merev, az állóhullámoknak és különféle rezonanciáknak nem sok esélyük van vele szemben. A hangszórókat nagyon erős rögzítésekkel látták el, a vaskos szürke színű előlap pedig valamiféle rezgéscsillapító kompozíciónak tűnik. A 2+ utas hangsugárzó tweetere 28 mm-es lágy dóm, mély/közép és mélysugárzója egyaránt 6,5”-os alumínium membrános hangszóró. Single kábeles csatlakozója stabil csavaros-szorítós aranyozott típus.

Hangminőség
A DLS együttes kellemes és semleges stílusban „csap a húrok közé”, a hangzás nagyon barátságos, kifejezetten a felvétel analóg verzióját idézi. A CD-s jellegű fényesség egyáltalán nem jellemző rá, energiája mellett egy cseppnyi udvarias visszafogottságot érezni benne, amitől még a pezsgésnek is van egy kis bensőséges hangulata. Basszusban nagyon erős a szett, de véletlenül sem a gatyalengető fajtára kell gondolni: náluk határozott, erőteljes és súlyos dobok valamint dús és pontosan kottázható bőgő biztosítja a stabil alapokat. Klarinétje felszabadult stílusban zenél, a hangkép egésze a másik híres skandináv, a Copland egykor hallott készülékeit juttatja eszembe, ami nem egy rossz ajánlólevél. Vibrafonja szintén nagyon tetszik, a hangszer kifejezetten szépen, kellemes tónusban, puha, finom leütésekkel és hosszú visszhangokkal szól, egyfolytában az LP változatot  idézve fel bennem.
Verdi Macbethje, ami hirtelen és meredek hangulatváltásokkal rendelkezik, s amelynél a vérbő tutikat andalító dallamok követik és viszont, érdekes feladat az alapvetően szelíd vérmérsékletű DLS-ek számára, akik mindazonáltal felveszik a kesztyűt, amikor szükség van rá. A tutik energiáját csuklóból hozzák, színviláguk azonban alapvetően pasztelles kissé, így például a rezeseknél a fémes-érzet nem teljes, mivel a színek „éleit” eldolgozzák kissé. A vonóskar nagyon szép, szinte krémesen finom, és végül a hatásvadász elemeket nélkülöző borzongatás is összejön, egyszóval afféle skandináv felfogásban élvezetes hangzás kerekedik, a digitális készülékek vágyálmának mondható analóg relációt pedig ismét nem lehet elfeledni.    
Shirley Horn felvételének súlyos basszus-alapjai nem jelentenek különösebb kihívást az M66-osok számára, akik derekasan pumpálják az energiát és az erőt, és mindössze két pillanatra viszik úgy túlzásba, hogy némi rezonanciák is feltűnnek a hangképben. A hangszereket szépen szétválasztja, tökéletesen érvényesül az együtt, mégis külön elv, és a részletek visszaadásában is nagyon otthon van. Az énekesnő hangja elkülönül a hangszerekétől, a már említett természetesség révén pedig nagyon valóságosnak tűnik. A felvételre jellemző „izgága” kattogások, csörgők és dobok visszaadásában nem érezni igazán a latinos temperamentumot – ez a szett érezhetően másik iskolát képvisel és így másféle, a maga nemében szintén nagyon élvezetes felfogásban közvetíti a témát.   
Terje Rypdal rockzenéjét erős és telt basszus teszi élvezetessé és hatásossá, a dobok ütnek rendesen, így még a jellegzetes kellemes orgánum ellenére is bele lehet feledkezni a műfajba. Nagy élmény, amikor egy kulturált, de erőteljes hangú készülék (szett) popot-rockot játszik, mint szegény Pavarotti anno amikor popdalt énekelt – érezni, hogy ez nem pont az ő műfaja, de új színekkel és érzésekkel gazdagítja a zenét, amin ilyenkor olyan átszellemültséget érezni, amitől igazán nagy élmény lesz.

Ajánlás
Származásához hűen a DLS együttes mind a külső megjelenése, mind a hangzása tekintetében az igazi skandináv hagyományok folytatójának tekinthető, melynek szellemében természetes, analógos jellegű, úgyszólván kortalan hangzással rendelkezik, ami nem hódol be semmilyen aktuális trendnek vagy divatirányzatnak sem. A maga kulturált és semleges stílusában a klasszikusokat és a rockot egyaránt élvezetesen és magas színvonalon tálalja, bőséges teljesítménye pedig kellő erőt és tiszteletreméltó basszust biztosít számára ahhoz, hogy semmilyen zenei anyagtól ne jöjjön zavarba.