The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Eminent Technology LFT 16 hangsugárzó teszt

Az idei év legelső hangsugárzójaként mindjárt egy igazi különlegességre sikerült szert tennünk, mégpedig az amerikai Eminent Technology hibrid síkmembrános állványos modelljére, az LFT-16-os típusra, ami sok tekintetben a saját útját járja a hangsugárzók színes és változatos világában.

Az első bemutatkozás alkalmával a szokásos módon ejtsünk néhány szót magáról a gyártótól is. Az Eminent Technology, amely már a nevében is az egyediségét és elhivatottságát hangsúlyozza, korántsem egy friss szereplő az audio piacon, a céget még 1982-ben alapította Bruce Thigpen. A céget a mai napig vezető fő tervező szenvedélye természetesen az elektronika és az audio technika volt, emellett a szakma stabil alapjait jelentő fizikába is jó mélyen beleásta magát. Ilyen módon szerzett tudományos ismereteivel felvértezve fejlesztett ki különféle elektrosztatikus és planáris mágneses illetve szalagos „hangszórókat”, melyek közül a figyelme végül a sík mágneses típusok felé fordult. Teljesen újszerű megoldásként kidolgozta a teljes frekvenciasávot lefedő ellenütemben működő, vagyis push-pull rendszerű sík mágneses hangszóró panelt és az évek során többféle szabadalmat is bejegyeztetett ebben a témakörben. 

angle
Az Eminent Technology termékeinek legtöbb részegysége és alkateleme a gyártó saját üzemében készül értékes kézi munkával. Bruce Thigpen és elhivatott csapata ma, a gépek és ipari robotok korában is az emberi odafigyelésben hisz, így a festés, hegesztés, a különböző fém és fa részegységek megmunkálása valamint a sík membránok beépítése mind kézi munkával készül náluk. Innovatív és úttörő termékeik (a legelső teljes átvitelű push-pull sík mágneses hangszóró panel, síkképernyős számítógép multimédiás hangszóró és rögzített légcsapágyas hangkar) mellett leginkább arra büszkék, hogy a különleges technológiákat és megoldásokat felvonultató, minden szempontból egyedi Eminent gyártmányok reális árakon kerülnek az üzletekbe, és nem a megfizethetetlen ezoterikák számát gyarapítják.

A sztatikus és különféle sík membrános hangsugárzókat jól ismerők tudják, hogy ezen típusok Achilles sarka a mélyátvitel, mivel a jó basszushoz a csekély membránmozgás miatt nagyon nagy méretű paneleket kelle(ene) gyártani. Az Eminent válasza erre a problémára a nagyméretű, feszített poliészter membránok alkalmazása volt, melyek révén gyártmányaik a teljes frekvencia sáv korrekt lesugárzására alkalmassá váltak. Sajnos a kulcs elem azonban így is a méret maradt, ezért a kisebb hangsugárzók tervezésénél, mint például az állványos LFT-16 típus, a jól bevált hibrid megoldás, azaz a sík membrános és a dinamikus hangszórók ügyes párosítása kínálta magát. A leginkább lekicsinyített hibrid panel formájú hangsugárzóban ezért sík membrános magas és középsugárzók, valamint egy dinamikus mélysugárzó együttese található. Előbbiek technológiailag leginkább a Magneplanar gyártmányokban található panelekhez hasonlítanak, nem pedig az elektrosztatikus változatokhoz. Az LFT-16 kettő fóliamembrános hangszórója tulajdonképpen állandó mágneses dipól-sugárzó, melyek membránjai állandó erőterű mágnesek között mozognak. További fő különbségként az Eminent típus működéséhez nem kellenek nagyfeszültséget szolgáltató elektronikák, és így tápfeszültség és transzformátor sem, ennek köszönhetően ezen elemek zenei jelekre gyakorolt hatása is teljességgel kiküszöbölhető.

A hangsugárzókban található teljesen síkfelületű magas és közép hangszórók (Linear Field Transducer) alumínium vezetőpályákkal és átlátszó Mylar fólia-membránokkal készülnek. A gyártásuk során az elektromos vezető szál mintázata magas nyomáson kerül rá a fóliára, majd a membránt egy keretre feszítik fel és végül elhelyezik rajta a kivezetéseket. A vezető felülettel rendelkező nagyon vékony (a háztartásban használt fóliák vastagságának a fele) fólia membrán a mágneses mező erőterében a változó pólusú audio jelek hatására mozogni kezd és megszólal a zene. Gyors mozgása és a dinamikus hangszórókénál jóval nagyobb sugárzási felülete következtében az LFT magas sugárzó tiszta, színezetlen és torzítatlan jel átvitelre képes akár 50 kHz-ig teljesen lineárisan. A teljesítményét a felhasználó három lépésben állíthatja be, a rendszere, az ízléses és a zenehallgató szobája akusztikájának függvényében.

Az összesen 226 négyzetcentiméter hasznos alapterületű közép-hangszóró 250 Hz és 7,5 kHz között működik, a váltási frekvenciái újabb előnyként az emberi fül számára kritikus tartományokon kívül találhatók. Hibrid típusként az LFT-16-ban a mélyek lesugárzásáról egy 16 cm-es dinamikus hangszóró gondoskodik, amely egy körültekintően kialakított, stabilan megépített saját zárt kamrában kapott helyet. A zárt rendszernek köszönhetően alacsony Q-damping értékkel rendelkezik, és a szub-wooferes tapasztalatok alapján a panelekkel is jóval optimálisabban összehozható, mint a bassz-reflex szisztémák. A doboz hátulján, a mélyhangszóró dobozának tetején található a kettős hangszórókábel terminál, ami révén az LFT-16 dupla-kábelesen is beköthető illetve bi-amplifikálva is meghajtható.

terminals

Működési elvükből adódó egyedi jellemzőként a sík membrános hangsugárzók a megszokottnál jóval erősebb mágneses teret generálnak, ezért nem érdemes például a TV készülékekhez túlságosan közel elhelyezni őket, de befolyásolhatják a közelükben lévő mechanikus órákat, a hitelkártyákat, sőt, még a szívritmust szabályozó eszközöket is, amire azért érdemes odafigyelni.

Amint a hangsugárzó bemutatásában már megemlítettem, a sík membrános mágneses típusok technológiailag leginkább a Magneplanar sugárzókban található panelekhez hasonlítanak, amelyek hangja a fránya mélytartományt leszámítva nekem eddig a legjobban tetszett a sík membrános típusok közül, ezért különösen érdeklődve vártam az LFT-16 produkcióját.
A sem megjelenésében, sem működési elvében, sem pedig hangzásában nem szokványos LFT-16 dinamikus típusoktól sok tekintetben eltérő karakterének „megszokása” nem jelent túlságosan nagy feladatot, főleg, hogy számos olyan pozitívumot vonultat fel, amelyet a különféle síkmembrános sugárzóknál vagy füleseknél megkedveltem. A közepes pezsgéssel megszólaló jazz koncertnél például már egyből fény derül a legfontosabb előnyeire, köztük a (nem túlzásba vitt) transzparenciájára, a természetességére és a közvetlenségére, mely utóbbival tényleg az események közelébe repíti hallgatóját. A megfontolt stílusú, átlagos dinamikájú basszus korrekt módon alátámasztja a produkciót, amiben egészen könnyű belefeledkezni a különféle hangszerek teljesen natúr hangulatú, színezetlen és semleges hangjába. Az LFT-16 levegősségének köszönhetően a fúvós hangszerek megszólalása különösen nagy élmény, de ugyanúgy megfog a vibrafon kellemesen telt csilingelése és a zongora természetes valójának hű ábrázolása is, amiben sem üvegességnek, sem mesterséges csillogásnak egy csepp helye sincs. Relatíve alacsony érzékenysége miatt a hangsugárzó kívánja a hangerőt, igazán robbanékony azonban nagyobb hangerőszinteken sem lesz, józan, kiegyensúlyozott stílusát és veleszületett nyugalmát mindenféle körülmények között megőrzi. A testessége és mélyeinek puha, mindenféle sarkosságtól illetve arrogáns megnyilvánulástól mentes analógos jellege azonban nagyon tetszik, és kifejezetten imponáló, ahogy a basszus teljesen „belakja” a rendelkezésére álló területet, miközben egyáltalán nem akar beleavatkozni a síkmembránok munkájába. A hangok magától értetődő természetességgel áramlanak és teljesen kitöltik a dobozok közti és körüli teret, miközben a hangsugárzó nem a tű élesen pontszerű térábrázolásra, hanem inkább a teljes egész hatásos ábrázolására törekszik, beleértve a különböző helyszínek eltérő atmoszféráinak hiteles visszaadását is. Ezen jellemzőknek köszönhetően az olyasféle felvételek, mint John Surman Portrait of a Romantic-ja óriási élményt jelentenek az LFT-16-osokon hallgatva, amelyeknek általánosságban mindenféle érdekes, kellemes és gazdag muzsikán, beleértve természetesen a klasszikus műfajokat is, egyből komoly sikere lehet. Shirley Horn andalgós, édes-bús felvétele szintén abszolút telitalálat ebben az ábrázolásban; már a bevezető kézi dobok is nagyon életszerűek, majd a fátyolos énekhang, a finoman hullámzó ritmus és a szomorkás melódiák egy kivételesen élvezetes összképet hoznak létre. Az andalgós-merengős vonal a Los Calchakis Gabriel Garcia Marquez nagyságát megéneklő dalával folytatódik tovább, melyben a hangszerek szépen szétválnak, de mégis komplex egységet alkotnak, az énekhangok bársonyosak és minden olyan magától értetődően természetes, amilyennek lenni kell. A pop és rockzenék kulturáltan, kifinomultan és testesen szólalnak meg, és a hosszúlöketű woofer jól visszaadja és bírja a „rugdosást” is, de ennek ellenére úgy érzem, nem igazán ez a terület az, amiért igazán megéri az LFT-16-ba beruházni, mert a különleges dobozok egyedi erényei inkább a kifinomult és összetett akusztikus hangszerek illetve a komolyabb műfajok hallgatásakor aknázhatók ki igazán.

Ajánlás

Abban azt hiszem, mindenki egyetért, hogy a dinamikus hangszórók sohasem tudnak olyan sima, színezetlen és semleges megszólalást produkálni, mint jól sikerült sík membrános társaik, melyek legtöbbje sajnos vagy a basszus (hiánya) vagy a túl magas vételár miatt nem válik valós alternatívává a legtöbb vásárló számára. Amikor azonban ezek a problémák megoldódnak és az ember egy LFT-16-al áll szemben, bizony komoly a kísértés, hogy egy másfajta sugárzási rendszerre váltva olyan transzparenciában, sima és színezetlen megszólalásban lehessen része, amire dinamikus hangszóróktól még többszörös áron sem számíthatna.

Eminent Technology LFT 16
Frekvencia átvitel: 45 Hz – 50 kHz
Teljesítmény: 100/200 W
Érzékenység: 85 dB
Impedancia: 8 Ohm
Váltási frekvenciák: 250 Hz, 7,5 kHz
Méretek: 550×250×250 mm
Tömeg: 10,43 kg
Ár: 550.000,- Ft
Bevezető ár: 490.000,- Ft

Forgalmazó: Totel Audio
Tel: +36-1/330-7011
www.totel.hu