The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Quadral Aurum Orkan 9 hangsugárzó teszt

Érdekes egy doboz az új Aurum Orkan 9 hangsugárzó, mivel árát és kategóriáját tekintve a sorozat legkisebb álló modellje, méretileg azonban nagyobb, mint az utána következő Rodan 9, ráadásként pedig akkora wooferekkel rendelkezik, mint a nála jóval nagyobb és komolyabb Montan 9-es.

Mindezek alapján a legújabb Aurum a család leginkább költséghatékony tagjának mondható, amely kedvezőbb áron kínál nagyobb teljesítményt és basszust, természetesen a sorozatra jellemző minőségi alkatelemek és kiviteli megoldások felvonultatásával, melyek közül nagyobb társaihoz képest csak a gumihúrokkal elfedett basszuskamráról kell lemondani. Ennek okán nála a tweeterhez és a középsugárzóhoz hasonlóan a két 180 mm-es woofer is „közszemlére van téve”, had süvítsen szabadon az az orkán.

A bő egy méter magas és mindössze 22 cm széles hangsugárzó mindazonáltal egy meglehetően szoba-barát típusnak mondható, ami kisebb, akár már 20 m2 körüli terekben is jól használható, de a legjobban talán a 30-50 m2 méretű helyiségekben érzi magát. Merevített és stabil doboza a rezonanciákkal szemben is nagyon ellenálló, a basszusa pedig ugyanezen okok folytán a gyártó leírása szerint precíz és jól kontrollált, így még a falak esetleges közelsége sem okozhat nála különösebb akusztikai anomáliákat.

A hátsó kivezetésű bassz-reflex rendszerben működő három-utas négy hangszórós Orkan 9 quSense alumínium szalag magassugárzója kifinomult, sima, nagyfelbontású és széles diszperziójú magasakat szólaltat meg mindenféle ércesség vagy bántó él nélkül. Az alumínium, titánium és magnézium kombinációjú, jellegzetes sötét ezüstszínű membrános ALTIMA fantázianevű közép (1×155 m) és mélysugárzók (2×180 mm) gyorsak, nagyon jól kontrolláltak és nagy hangerőn is torzításmentes közepeket illetve mélyeket produkálnak.

Quadral Aurum Orkan 9 tweeter

A kiváló minőségű meghajtókhoz nívós saját gyártmányú belső kábelezés, valamint szigorúan válogatott fémrétegű ellenállásokból és polipropilén film kondenzátorokból felépített kifinomult keresztváltó tartozik, a váltási frekvenciák 260 és 3700 Hz-en vannak, vagyis a közepek a szokásosnál kissé magasabb tartományig dolgoznak. A banándugót és csupasz kábelvéget egyaránt fogadó minőségi terminál szettet egy ízléses alumínium lapra szerelték, ami kimondottan elegáns megoldás, emellett stabil környezetet biztosít a csatlakozóknak. Az Orkan 9 az új német hangsugárzó színtrendnek megfelelően immár csak magas fényű fehér és fekete változatokban kapható.

Quadral Aurum Orkan 9Az Orkan 9 meghallgatására a Montan 9-eséhez hasonlóan szintén a forgalmazó bemutatótermében került sor, a zenét azonban a Lindemann Music Book helyett most a kis Limetree Network (ez a DAC-kal rendelkező változata) szolgáltatta. A magas, ám csak bő 18 négyzetméteres helyiség méretileg ehhez a modellhez is határeset, de azért nem voltak gondok, azt viszont egyértelműen lehetett érezni, hogy az Orkan akár bő kétszer ekkora teret is könnyedén „telefújna” zenével.

Mivel az Orkan 9 már a negyedik modell, amit hallottam az aktuális 9-es Aurum sorozatból, ezért remekül el tudom helyezni családban, illetve egészen pontosan érzem, miért is lóg ki több szempontból is a sorozatból ez a nagyobb kistestvér. Amikor az ember egy adott hangsugárzó családot lát, amelynek tagjai azonos technológiákkal és alkatelemekből épülnek fel, (természetesen nem alaptalanul) hajlamos azt feltételezni, hogy lényegében mindegyik hasonlóan szól, csak a nagyobbak hangosabbak, testesebbek és több mélyük van, ezért azt választja közülük, ami a szobájához illetve persze a pénztárcájához a leginkább passzol. Azonban ez az elmélet vagy elképzelés egyáltalán nem igaz minden esetben, hiszen a tervezők számos módon tudják hangolni még az azonos meghajtókkal készülő hangsugárzókat is. Remek példa erre az Orkan 9, ami a felépítéséhez hasonlóan a megszólalásával is kilóg a sorból, vagy ha úgy tetszik, bizonyos szempontból egy kakukktojás a sorozatban. Amint azt a többi 9-es Aurum esetében említettem, az előző 8-a sorozathoz képest számomra az egyik legfontosabb változás a korábban sem éles vagy bántó ribbonok még lágyabbá és kellemesebbé válása, amely a dobozok komplex hangképét is lágyabbá és barátságosabbá tette. Ehhez képest az Orkan 9 magas tartománya és igazából az egész hangképe is visszakanyarodik a korábbi modellekéhez, azonban mégsem teljesen olyan, hanem az ő világukat finomítja olyan módon, hogy az alapvető jellege mégis hozzá hasonló maradjon. A gyakorlatban ez nagyon nyílt, világos és levegős magasakat jelent, amiket a társakéhoz képest egy kissé jobban szabadon engednek, így jobban kibontakozhatnak a ribbon kivételes tulajdonságai, arra azonban kényesen ügyelnek, hogy zavaró momentumok, élesség, karcosság vagy forszírozottság ne legyen bennük. Ezzel együtt persze mindent azért mégsem lehet egyszerre, így a sorban következő, kategóriáját tekintve nagyobb, méretileg azonban kisebb Montan 9 simább, lágyabb, kerekebb és kifinomultabb hangzású, ezért kettejük közül valahol már szubjektív dolog eldönteni, hogy kinek melyik tetszik jobban. A magasakhoz hasonlóan a közepek is nyíltak, levegősek és semlegességük mellett is érdekes és izgalmas színezetűek. A felbontás kitűnő, rengeteg az apró részlet és különféle halk momentum, a nagy levegős térben meglehetős könnyedséggel áramlik a temérdek zenei információ. A hangok nagyon könnyedén válnak le a dobozokról, és amennyiben van elég tér közöttük és körülöttük, valamint nincsenek durva akusztikai problémák, egészen kisdobozos, minden irányban kiterjedt és szellős teret rajzolnak. A többi tartományukhoz hasonlóan a basszusuk szintén megér egy misét. Méretileg és hangtömeg szempontjából afféle „gazdaságos” Aurumként nevéhez hűen az Orkan 9 valóban óriásit szól, nagyon komoly testes mélytartománnyal rendelkezik, így zúzósabb zenékhez, mozizáshoz, hangos zenehallgatáshoz és/vagy nagyobb terekben való használathoz egyaránt ideális. Tolhatjuk neki rendesen, a terhelés meg sem kottyan neki, és még például egy Rammstein nóta hangos hallgatásakor sem tolódik el balansza és nem változik meg a hangképe. Alapvetően világos, karakteres, friss és nyílt hangképét minden körülmények között megőrzi, a basszusa pedig jókora ereje és dinamikája ellenére precíz, jól kontrollált és afféle fitness fajta, mindenféle felesleges zsír vagy felrakódás nélkül. Ebben a tekintetben némileg szintén eltér a társaitól, mert nagyobb wooferei, kabinetje és hangtömege dacára mégsem olyan analógosan kerek és dús basszussal rendelkezik, hanem az elvárható testesség mellett inkább a ritmikára és a frissességre helyezi a fő hangsúlyt. Társaihoz hasonlóan viszont egészen a szub-tartományokig lemerészkedik, és a nagy hangtömegek megszólaltatása sem okoz neki semmiféle problémát Ha pedig már a karakterbeli eltéréseknél és különbözőségeknél tartunk, apró kitérőként, ami azonban mégis hasznos tanulságokkal szolgált, térjünk ki pár mondat erejéig a Limetree kétféle hallgatási módjára is. A szenzációs hangú kis streamer a natív jelfeldolgozás mellett kínál egy DSD-re felkonvertálás lehetőséget is, amire papírforma szerint egyből az mondaná az ember, hogy biztosan jobb hangot ad, ezért ha ilyen készüléket venne, biztosan mindig így használná.
Azonban ez sincs így. Többféle felvételnél kipróbáltuk a kétféle lehetőséget, és ennek fényében nem tudnék egyértelmű választ adni a kérdésre. Az én ízlésem szerint voltak olyan esetek, ahol egyértelműen le tudtam tenni a voksomat az egyik vagy a másik mellett (egyáltalán nem mindig a DSD volt a jobb!), sokszor azonban mind a kettő tetszett csak éppen más-más okból, ezért a kétféle hang összegyúrása adta volna ki az igazán ideális változatot. A DSD általában egy kerekebb, lágyabb és kifinomultabb hangzást eredményezett több levegővel és nagyobb térrel, több esetben viszont elmélyített kissé hangot és csökkentette az életteliségét és a realizmusát. Valahogy ugyanez a helyzet az Orkannal és a Rodannal is, mert a két kitűnő hangsugárzó között szerintem egyértelműen a szubjektum dönt. Éppen ezért most nem az a helyzet, hogy adott két hasonló doboz, és ha nagyobb a keretem, akkor a drágábbat veszem meg, mert az biztos jobb, hanem érdemes mind a kettőt alaposan meghallgatni, hogy mindenki ki tudja választani közülük az ízlésének jobban megfelelőt, és akkor természetesen a partnerekről még nem is beszéltünk, amelyek szintén komolyan befolyásolják a végeredményt.

Ajánlás

A 8-es és 9-es Aurum sorozatok hangzásvilágát ötvöző, egyszerre nagy és erőteljes, valamint levegős és nyílt hangzással rendelkező Orkan 9 egy igazi különlegesség a családban. Hallgatva a doboz olyan érzete támad az embernek, hogy talán ez a karakter lehetett volna a másik lehetőség az előző változatok továbbfejlesztésére, mivel azonban a tervezők egy tőle eltérő úton haladtak tovább, azért csináltak egy ilyet is, ami egyrészt némileg más előnyök okán szerethető, másrészt pedig kiváló méret illetve basszus értékarányú. Ráadásként a most bemutatott hangsugárzót a forgalmazótól kapott információ alapján egy publikusan meg nem hirdetett promóció keretein belül néhány hónapig jelentős ár előnnyel lehet megvásárolni, így érdemes minél hamarabb meghallgatni és aztán akár megrendelni.


Quadral Aurum Orkan 9
Teljesítmény: nom./zenei: 200/350 W
Frekvencia átvitel: 29 Hz- 65 kHz
Váltási frekvenciák: 260, 3700 Hz
Érzékenység (dB/1W/1m): 87 dB
Impedancia: 4 Ohm
Tömeg: 220×1030×360 mm
Tömeg: 25 kg
Ár: 1.300.000,- Ft

Forgalmazó: StreamAudio
Tel: 30/211-5253
www.streamaudio.hu