The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

KEF Q3 - Q5

Szó szerint formabontó változásokon esett át a vadonatúj Q-sorozat, mely Reference felmenőihez hasonlóan az eddigi, ha nem is kocka, de hasáb alak helyett elegáns, hátrafelé ívben összeszűkülő kabinetet és vadonatúj hangszórókészletet kapott. Az új forma az állóhullámok hathatós kiküszöbölése mellett a hangsugárzók esztétikai értékét is nagyban növeli, amiből nem von le semmit az a tény, sem hogy a figyelmes szemlélődőnek esetleg némi 'deja vu' érzése támadhat.

A széria kettő kisebb állódoboza felépítési sémáit tekintve megegyezik tavaly bemutatott elődeivel, a 25, ill. 30%-al felhízott árcédulák azonban a centikben mérhető növekedésen túl fajsúlyosabb változásokat is sejtetnek. A megoldás a kétségkívül extrább és drágább kabineteken túl a hangszórókészletben rejlik, ami egyenesen az előkelő Reference szériából érkezett. Természetesen a kulcselem továbbra is a magassugárzóval egybeépített mély/közép egység, amit a KEF Uni-Q sugárzónak hív, s amit most teljesen új anyagok felhasználásával épített meg. A 165 mm-es mély/közép hangszóró membránja speciális polipropilénből készült és új termoplasztikus gumiperemet kapott- ezen anyagok pozitív hatása a diffrakciós és intermodulációs torzítások jelentős csökkenésében nyilvánul meg. Pontosan az egység geometriai középpontjában fészkel a szintén vadonatúj elliptikus formájú 19 mm-es titán dóm tweeter, melynek felső határfrekvenciája 27 kHz.

A kétutas Q3 hangszórókészlete tulajdonképpen ebből az Uni-Q egységből áll, a Q5 esetében a méretes reflexnyílás alatt még egy 165 mm-es mélysugárzót helyeztek el, aminek felépítése, leszámítva a tweetert, megegyezik az Uni-Q típuséval. További elemként minden mélysugárzó kettős Faraday gyűrűt kapott, így a szimmetrikus fluxus profil által megvalósuló alacsony fluxus modulációt értek el, ami végső soron alacsony torzítású és színezetlen mélytartományt eredményez. Működési elvét tekintve a Q3 kétutas reflex doboz, 2,8 kHz-es keresztezési frekvenciával és frontoldali, kiöblösödő formájú reflexnyílással. Nála jóval bonyolultabb szerkezet a Q5, ami két részből álló, 2+ utas rendszer. Felső egysége tulajdonképpen megegyezik a Q3-éval, míg az alsóban a kiegészítő mélysugárzó egy hosszúkás és méretes hátoldali reflexnyíláson keresztül kommunikál a külső levegővel. Mindkét típusnál a hátlap legalján - tehát a hangszóróktól a lehető legmesszebb - helyezték el a masszív fémlapra szerelt csatlakozó terminálokat, melyek az aranyozást talán megérdemelték volna, de legalább két szett van belőlük. Figyelembe véve a házi-mozis igényeket, mindkét típus hangszórói mágnesesen árnyékoltak, így a fekete, juhar, vagy sötét alma színekbe öltöztethető hangsugárzók még a TV közelébe helyezve sem zavarnak bele a képbe.

 

Hangminőség
Az elődjénél mintegy 3 cm-el magasabb Q3 továbbra sem egy sudár legény, de színpadképe érezhetően magasabban helyezkedik el, sőt jól mikrofonozott felvételeknél a hang szinte testből felszálló lélekként emelkedik a hangsugárzók fölé, melyek fizikailagmintha ott sem lennének. Mesterségesen visszhangosított vokál felvételeknél az énekhang atmoszférikus, lebegő, s néha egészen olyan, mintha egy templomban szólna, szóval fantasztikus. Egyértelműen kijelenthető, hogy a tér nagyobb és kidolgozottabb, mint az előd esetében volt. Hasonló viszont a fürgesége, ami ezúttal kiegyensúlyozottabb stílussal párosul, a részletezettség is jobbnak tűnik, a hangszerek hangja pedig teltebb és öblösebb. Levegőből bőséges mennyiség áll rendelkezésre, a fúvósok megszólaltatása ettől nagyon hiteles, a kiáramló levegő ugyanúgy valódinak tűnik, mint az énekesek esetén.
Javult a Q3 tudása a klasszikus zene tudományában is, ahol a vonósokat finomabban és simábban szólaltatja meg, mindössze egy kis könnyedséget és bohémságot hiányolok belőle. A gyeplőt  azért érezhetőbben lazábbra hagyja, több teret enged az érzelmeknek, de még mindig a racionalitás talaján áll, csak jóval felszabadultabb, mint a Q35.2 volt. Teljesítménye a kisebb dobozoknál kritikus paraméterként értékelt mélyátvitel terén is javult, s bár a rockerek nem fognak a falra mászni tőle, azért átlag nappalikban normál igények számára tökéletesen megfelel. A hangerő feltekerését egy viszonylag tág tartományban jól bírja, túl hangosra véve azonban hangjába némi zavarodottság vegyül. Ritmikailag és dinamikailag méretéhez képest, kb. 24 m2-es szobánkban, messze a hátsó falaktól is jól szerepel. Egyébiránt pontosan ez az a hangsugárzó, amit nem érdemes közel tolni a hátsó falhoz, ugyanis a némi mélytöbbletért legjobb tulajdonságát, az óriási méretű és levegős színpadát áldozhatjuk fel, óriási élvezettől megfosztva ezzel magunkat.
Eggyel feljebb lépve a KEF hierarchiában, következik a Q5, letisztultabb, kiegyensúlyozottabb és tágabb frekvencia átvitelű hangjával. Fókusza egyértelműen pontosabb, precízebb, viszont a kistestvér felszabadult, levegős stílusa hiányzik - a nagyvonalúbb, de egyben kimértebb Q5 ezen a ponton érezhetően hátrányban van. Hangszerei egyértelműen teltebbek és erőteljesebb hangúak, és a mélyek terén is jóval nagyobb mozgástérrel rendelkezik. Összetett megszólalásában rendkívül sok apró részlet, háttérhang és mellékzönge fedezhető fel, a tempója is pontosabb, a dobütések súlyosabbak, ritmikáját könnyebben elkapják a lábak. Felső végein nem tűnik elég lazának és könnyednek, a Q3 atmoszférája, lágysága és levegőssége több zeneszámot meghallgatva továbbra is hiányzik, főleg az énekesek és a fúvós hangszerek hangjából.

 

Ajánlás
Hasonlóan a múltkori összehasonlítás tapasztalataihoz klasszikus műfajon a Q5 nagyobb és komplexebb nagyzenekart szólaltat meg, kifinomultabb, simább tónusban és mindenképpen gördülékenyebben. Vonósai sima és fényes hangúak, a zene lüktetését jól visszaadja, a váltásai precízebbek, a zenekar mélyebb hangú szereplőit jobban kidomborítja. Nagyobb légtömegek megmozgatásával komplexebb zenei hatást kelt és természetesen a hangerő szabályzóval való játszadozást is jobban tolerálja. Ritmikája feszesebb, mélyebbre megy, de ezzel együtt is diszkrét, kiegyensúlyozott stílusúnak mondható, aki okos vállalásokkal a kellemes összhang megteremtésére törekszik.