The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Martin Logan ElectroMotion ESL

A külsőre nagyon hasonló Martin Logan modellek szériáról szériára komoly műszaki fejlődésen esnek át, így a látszólagos változatlanság mögött valójában nagyon is kézzelfogható újdonságok rejtőznek. A vadonatúj ElectroMotion ESL típus például az eddigi legolcsóbb áron kínálja a teljes méretű XStat panelt, szóval úgy tűnik, igencsak érdemes odafigyelni rá. A külsőleg abszolút ismerősnek számító ívelt formájú, teljes méretű 34”-os (86×22 cm) XStat elektrosztatikus jelátalakító panel a szilárd alumínium és kompozit AirFrame keretben helyezkedik el, míg az alsó részben 8”-os speciális szövet membránnal rendelkező mélysugárzó gondoskodik a testes és dinamikus basszusról.

Az elődjénél 40%-al nagyobb sugárzó felülettel rendelkező XStat panel valódi zászlóshajónak tekinthető ebben a kategóriában, speciális kompozit AirFrame kerete pedig a gyártó csúcsmodelljeiből „szállt alá” erre a szintre. A szilárd és vékony keret egyrészt szinte semmit sem takar el az értékes panelfelületből, másrészt semmiféle nemkívánatos deformációt sem enged a panel számára. Az ideális fizikai környezet kialakítása mellett ugyanakkor elektromos és akusztikai izolációt is biztosít, minimalizálva a vibrációk és a rezonanciák által előidézett intermodulációs torzítást, ami révén megnő az alacsony szintű jelek felbontása, valamint a pontosság és az érzékenység is. A panel MicroPerf kialakítási technológiája optimalizálja a lyukak egyedi helyzetét, megnövelve ezáltal a panel sugárzási területét, anélkül, hogy a szerkezet kiemelten fontos egységét megbolygatná. Az ElectroMotion ESL ennek köszönhetően a gyártó szerint komoly dinamikai és frekvencia átviteli többletet könyvelhet el elődjéhez képest, aminek gondolom, minden ML rajongó őszintén örülni fog. A panel 129 négyzet inch sugárzó felülettel rendelkezik, az érzékenysége 91 dB 6 Ohmos terhelésen, vagyis relatíve kis teljesítményű erősítővel is korrekt esl 2módon hajtható, és nem kell hőerőművet vásárolni hozzá, mint azt sokan még a nagyon távoli múltból megmaradt emlékeik alapján gondolják. (Érdekességképpen ugyanezek a számok a sikeres, mind a mai napig sokak által a legnagyobb megelégedéssel hallgatott Aerius esetében 93 négyzet inch és 89 dB 4 Ohmon.)
Az XStat panel ráadásképpen lényegesen vékonyabb is a korábban alkalmazott típusnál, így a minőségi javulás mellett a panel sokkal transzparensebb megjelenésű, a gyakorlatban szinte teljesen átlátszó, az esztétikai élményt tovább fokozva szemben ülve vele szinte eltűnik a hallgató szemei elől. A panel íves formája szintén a Martin Logan egyedi fejlesztései közé tartozik, s bár kétségkívül érdekes látványt nyújt, a legfőbb lényege mégsem ez, hanem a magas frekvenciás hangterítés hatékony növelése, ami révén, a hallgatóságnak levegős és izgalmas magas hangzásban lehet része.
Az ElectroMotion ESL minőségének másik kulcseleme a panel természetes dipoláris sugárzási karakterisztikája. A panel ugyanolyan intenzitással sugároz előre és hátra, azonban a kimenetek ellentétes fázisban vannak, az oldalaknál találkozó hanghullámok pedig kioltják egymást, így az oldalfal reflexiók szinte teljesen megszűnnek, a hátsó fal felől érkező hang pedig tovább mélyíti és még inkább nyitottabbá teszi a hangzást.
A hibrid panelek hangminőségének újabb kritikus eleme a panel és a dinamikus hangszóró korrekt összehangolása, ami a korábbi Martoin Logan hibrid sztatikusok ismeretében nem szokott különösebb gondot okozni a cég mérnökeinek. Az 500 Hz-en történő váltást precíz Vojtko topológiájú filter vezényli, olyan minőségi hozzávalókból felépítve, mint légmagos tekercsek, DCR laminált fém induktorok, poliészter film kondenzátorok és paralel kötött DF elektrolit kondenzátorok. A 8”-os audiofil minőségű, kompozit szövet membrános woofert direktben az EM-ESL típus számára fejlesztette ki a Martin Logan, újra bebizonyítva ezzel, hogy panel specialistaként a dinamikus hangszórók világában is meglehetősen otthonosan mozog. A hangszóró precízen optimalizálja a membrán felfüggesztést és a mágneses fluxus mezőt, ennek eredményeképpen erőteljes, pontos basszust és korrekt alsóközép tartományt biztosít. A könnyű és merev membrán hatékonyan ellenáll a torzító erőknek, így alacsony torzítású és pontosan időzített hangzással egészíti ki a panel megszólalását.
Végezetül ejtsünk néhány szót a panelek installálásáról, ami a tápkábelek csatlakoztatását leszámítva semmivel sem bonyolultabb, mint egy „normál” hangsugárzó esetében. Hálózati kapcsoló nincs, mivel a sugárzók automatikusan érzékelik a bejövő jeleket, így mindössze az ideális pozíciót kell megtalálni számukra, ami tapasztalatom szerint semmivel sem bonyolultabb, mint egy dinamikus modell esetében, leginkább csak a sarkokat érdemes elkerülni, és ügyelni kell rá, hogy legyen némi távolság a hátsó falaktól. A hangsugárzó kábeleket szabványos banánaljzatok fogadják, bi-kábelezésre, ami amúgy is mintha menne ki a divatból, nincs lehetőség. A korrekt mechanikai izoláció érdekében a panelek stabil ETC tüskéken ácsorognak, melyeken azok számára, akik féltenék a parkettájuk épségét, eltávolítható gumisapkák is találhatók.

Hangminőség
Az önfeledt és oldott hangulatban nyüzsgő közönség után testes, dinamikus dobokkal indul a muzsika, a ritmus feszesre húzott, mégis érezni valamiféle könnyedséget, ami egyértelműen a zene elsőbbségét jelzi a technika előtt. A dobseprő különösen élethű, a klarinét rutinosan cifrázza, eközben a basszus finoman duruzsol, jelenléte végig hangsúlyos a zene összetett szövetében. A nagy bázistávolságot kedvelő sugárzók széles és mély színpadot építenek el, melyen a hangszerek rendezetten és levegősen helyezkednek el, a zenészek mégsem statikusak, mint a gombfoci bábok. A megszólalás általános karaktere érzésem szerint határozottabb és karakánabb, mint a korábbi modelleké, amitől a hangok életszerűbbnek és megfoghatóbbnak tűnnek, jobban érezni a hangszerek fizikai testét, miközben persze a levegősség és a könnyedség is megmarad. A vibrafonszólónál a megszólalás eszköztelen könnyedsége nyűgöz le, a hangok végtelen lazasággal szakadnak le a panelekről, érdekes és élvezetes kontrasztot képezve a testes és erőteljes mélyekkel.

Jó párszor hallottam már Anne Sophie Van Otert könnyed, levegős stílusban dalolni, de a mostani élmény a legtöbb korábbin túltesz, és a jazz felvételnél sokkal hatásosabban mutatja meg, hogy mi az, amit egy jó sztatikus egészen másképp csinál, mint egy dinamikus hangsugárzó. Az énekesnő szépen elfoglalja pozícióját és valami végtelen természetességgel kezd el énekelni, olyan fokú jelenlétérzetet „előállítva” amitől egy demó után szerintem elég könnyedén nyílnának a pénztárcák. Természetesen a zenekar sem szorul háttérbe, csak éppen a felállás tökéletesen visszaadja az elöl álló szólóénekesnő és a mögötte elhelyezkedő zenekar képét. A fuvolák ezüstösek és levegősek, hangjuk a hegedűkével együtt könnyedén szál a levegőben és minden mással egyetemben lazán szakad el a panelektől, amik ilyenformán akár szimpla térelválasztó paravánok is lehetnének.

Shirley Horn felvételén a lendületes kézi dobok bevezetője után a dal hangulatához illő bágyadtság vesz erőt a megszólaláson, jelezve, hogy ezek a Loganek érző lelkek, akik hozzáértő módon tolmácsolják az érzelmek és a hangulati hullámzások széles skáláját. Anne Sophie Van Oterhez hasonlóan Shirley Horn is tökéletes szólószerepet nyer, hangja aprólékosan kidolgozott, tökéletesen artikulált, behunyt szemmel őt is nagyon könnyű a szobába képzelni, bát ennek a panaszkodásnak a hallgatásához élőben aztán nem sok kedvem lenne. Az összetett ritmusszekció a szélekre húzódik, az információ és az apró részlet nagyon sok, érdekes módon mégsem terelik el a figyelmemet az énekről, inkább csak érdekesebbé teszik a hangzást. A mély hangokat erőteljesen, mégis diszkrét módon ábrázolja, jókora erejét egyáltalán nem fitogtatja, „csupán” jól odateszi magát, ha szükséges.

Pop és rock műfajokon az EM szintén nagyon korrekt partnernek bizonyul, sem a terheléstől, sem a dinamikától, sem a mélyektől nem ijed meg. Lehet hajtani rendesen, rendületlenül pumpálja a ritmust, ha kell, esetleg még egy kicsi nyersességet is ki lehet csalogatni belőle, bár azt azért nem könnyű. A rafinált szintetizátor hangzásokat nagyon sokszínűen és izgalmasan tolmácsolja, ilyenkor persze nincs eredeti hang, amihez hasonlítani lehetne, de az élmény így is kitűnő. Némi moziba belekóstolva erőteljes basszussal, élethű effektekkel és kifinomult filmzenével kényeztet, amiből nem nehéz megjósolni, hogy mozis márkatársaival kiegészülve az ElectroMotion szett bizonyára lenyűgöző mozi élményt nyújtana.

Ajánlás
Hosszú évek fejlesztőmunkája során a háklis, nehezen hajtható és műfajfüggő (hibrid) sztatikus panelekből valódi kezes bárányok lettek, amik szinte semmiféle kompromisszumot nem jelentenek a dinamikus típusokhoz képest, viszont számos tekintetben olyat tudnak, amiről azok tulajdonosai leginkább csak álmodozhatnak. Az elődeinél testesebb, konkrétabb és határozottabb karakterű ElectroMotion ESL a levegőssége és a könnyedsége mellett kifejezetten életszagú hangszereket és énekeseket varázsol a szobába, műfajtól függetlenül nagyon komoly élményt nyújt és kecses külseje ellenére a keményebb zenéktől vagy a zúzósabb akció moziktól sem ijed meg, egyszóval valóban univerzális típusnak tekinthető.

Martin Logan ElectroMotion ESL
Frekvencia átvitel: 42 Hz- 22 kHz / +- 3 dB
Érzékenység: 91 dB
Nominális impedancia: 6 Ohm
Ajánlott erősítő teljesítmény: 20-300 W
Váltási frekvencia: 500 Hz
Méretek: 1323×229×414 mm
Tömeg: 16,1 kg
Forgalmazó: Limar Audio Kft.
Tel: 1/329-2980