The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Von Schweikert Audio VR-4jr

A Von Schweikert Audio-nak nálunk ez idáig nem voltak különösebb hagyományai, így talán az sem köztudott, hogy az erőteljesen poroszos hangzású név valójában egy amerikai hangsugárzó-gyártót takar, melynek névadó-alapítója, Albert von Schweikert több mint 20 éves fejlesztői múltjával az egyik legtapasztaltabb szakember a témában. őt is a klasszikus ok, az elégedetlenség terelte a hangsugárzó-építés területére, hogy aztán intenzív kutatásainak eredményeire alapozva saját márkát hozzon létre.Von Schweikert urat, aki képzett zenész is egyben, a korabeli hangsugárzók hangzása felett érzett kiábrándultság egyenesen a Kaliforniai Műszaki Egyetemre űzte, ahol a '70-es években végzett kutatásai során hamar felismerte, hogy a mérőműszerek által ideálisan egyenletes átvitelűnek mutatott hangsugárzó megszólalása nem feltétlenül hiteles, életszerű az emberi fül számára. A megoldást keresve figyelme a pszichoakusztika felé fordult, a hallás fiziológiájának tanulmányozása közben szerzett tapasztalatait is felhasználva dolgozta ki a Virtual Reality hangsugárzók koncepcióját, majd pedig a VR hangsugárzó-családot. A valósághű hangzás tökéletesítése természetesen azóta sem került le a VSA napirendjéről, minden újonnan fejlesztett modellnek kemény teszten, szakmai zsűri előtt, élő hangszerekkel közvetlenül megmérkőzve kell bizonyítania, hogy megérett a gyártásra. Talán ennek is köszönhető, hogy a VSA nemcsak hazájában népszerű, termékei Európában is elismertek, pl. a Musical Fidelity laboratóriumában is megtalálható belőlük néhány.

A sorozatának "csak" a közepe táján elhelyezkedő, ám hazai szemmel nézve egészen impozáns méretű VR-4jr ("just right" és nem "junior") ideális szemléltetőeszköz a VSA modellek jellemzőinek bemutatására, ráadásul figyelemreméltó ár-minőség viszonyával a hazai piacon is helyet követel magának. A hangsugárzók hangminőségét alapvetően határozza meg a kabinet, nemcsak akusztikai méretezésével, de tehetetlenségével, merevségével, elcsatolásával is. A VR-4jr esetében a kívánt izolációt a doboz fizikai kettéválasztásával oldották meg, tehát valójában egy szabályos paszszív szub-szat rendszerrel van dolgunk. Mindkét ház erőteljesen merevített, két és fél centi vastag MDF lapokból áll, melynek belső felületét speciális filcréteg borítja. A jókora méretűre szabott mélyládában két db saját fejlesztésű, 18 centis hangszóró dolgozik, membránjuk poli-laminált, csillámmal kevert cellulóz. Külsőre közönséges basszreflex egységnek látszik, ám a közel 8 centi átmérőjű, szivacsréteggel bélelt reflexnyílás mögötti belső teret valójában háromkamrás transmission-line rendszerben rendezték be, a hatékony hibrid megoldás segítségével elért 23 Hz-es alsó határfrekvencia önmagáért beszél. A vastag talapzat leszerelésével töltőrekeszhez férhetünk hozzá, amely ólomsörétből úgy 22 kilónyit befogadva tovább stabilizálhatja a hangot. A láda tetején kialakított fészkekbe illeszkednek a középmagas doboz keménygumi kúplábai, melynek időfázis-illesztés okán megdöntött előlapján 18 centis középsugárzó (csillámmal oltott cellulóz-acetát kónuszát a kerámiákban is használt kötőanyag szilárdítja) és egy 25 mm-es (háromrétegű polimerbevonattal borított) selyemdóm csipogó foglal helyet.
Albert von Schweikert elgondolása szerint a hangsugárzó legfőbb feladata az eredeti akusztikus környezet reprodukálása, tehát gyakorlatilag az eseményt rögzítő mikrofon inverzeként kell működnie. Ehhez nem elég megfelelően magas színvonalú technológiát felhasználni, valahogy biztosítani kell a koncertteremben létrejött atmoszférát is. Egyetlen pár irányított sugárzású hangforrás nem bizonyult elegendőnek a tér összetett hangzásának modellezéséhez, így az akusztikai viszonyokat árnyalandó a VSA a középmagas egység kabinetjének hátuljára egy térérzet-fokozó hatású, 25 mm-es, tölcséres szövetdóm csipogót telepített, vagyis bipolárissá, még érthetetlenebben fogalmazva "kvázi-omnidirekcionálissá" tette a hangsugárzót. A nem példa nélküli megoldást (többek között a Quadral is él ilyesmivel) térmélység-érzetet hangolhatóvá tevő szintszabályzóval toldották meg.
vr4back.jpgA tetőtől talpig mágnesesen árnyékolt VR-4jr 200 Hz-nél és 2,2 kHz-nél vágó, negyedrendű keresztváltóját kimondottan kettős kábelezésre optimalizálták, ezért mindkét egységen találunk kiváló minőségű, ródiummal bevont banánaljzatot, alul két párat is. Szimpla vagy közvetett dupla kábelezés esetén a két dobozt egy speciális Data Link kábel láncolja öszsze. Nem lehet szó nélkül hagyni a poliészterrel selyemfényűre gyantázott, amolyan "dán típusú", tehát szemgyönyörködtető furnérozást sem, amely világos juhar, afrikai mogyoró, sötétvörös cseresznye és fekete kőris változatban hozzáférhető. Az angolul tudók számára mindenképpen tanulságos olvasmány a szokatlan részletességgel, közérthetően megfogalmazott, csipetnyi ideológiát sem nélkülöző felhasználói segédlet, amely a kezelésre (elhelyezésre, bekötésre, erősítésre, stb.) vonatkozó tanácsokon, tippeken keresztül egyben haladó fokú akusztikai képzésben is részesíti a tulajdonost.

Hangminőség
A VR-4jr fokozottan bejáratás-igényes típus, a gyártó - amely egyébként 10 éves garanciát vállal termékeire - nyomatékosan fel is hívja rá a figyelmet, hogy jó 250 órás intenzív használat után nyeri csak el legjobb formáját, ezután azonban laboratóriumi eszközökre jellemző tisztasággal fog muzsikálni. Efféle készülékek területén nem nagyon van tapasztalatunk, az operafelvétel szépen csengő, életerős hangját hallva azonban nagyjából körvonalazódik, mire is utalhat a VSA megjegyzése. A kifinomult hanglejtésű, frissen, könnyedén mozgó tenor hangszíne annyira valós, hiteles, hogy esetében színezetről gyakorlatilag nem is beszélhetünk. Rajta túlmutatóan is felettébb kiegyensúlyozott az előadás, lenyűgöző részletezettsége ellenére abszolút élő, természetes a játék, egy cseppnyi szárazság sincs benne. Már itt megmutatkozik a kiválóan hangolt basszus tudománya, amely nem kotnyeleskedik bele feleslegesen a hangképbe, de mihelyt szükség van rá, azonnal érezteti hatalmas, nyugodt erejét. A sztereókép operaszínpadhoz illően nagyon kiterjedt, elsősorban nem is a kínosan precíz térleképzés nyűgözi le a hallgatót - bár e tekintetben is igencsak megállja a helyét -, hanem a koncert élő atmoszférája, a telített színpad, amely folyamatos mozgásban van, valahol mindig történik valami érdekes. A mozgalmas hegedűverseny tovább árnyalja a hangsugárzó képességeit, hatalmas tüdővel, korlátok nélkül, mégis abszolút kontrollal, amolyan burkolt fegyelmezettséggel zenél; az ízes, megtévesztően hangszer- és eseményhű előadást nem egykönnyen szakítja meg az ember. Hacsak nem az igen-igen kellemes atmoszférájú jazzkoncert kedvéért, melynek lágyan, de hatásosan domborodó baszszus ad átható nyomatékot. A kiválóan fókuszált magassávra erőltetettséget nem lehetne ráfogni, egy nagyon kicsi mintha hiányozna a tetejéből, ugyanakkor fémességében, natúr fényében szemernyi kivetnivaló sincs. Itt is hatalmasra tágul a tér, a levegős színpadon jó nagyra nőtt szaxofon szólózik, és a máskor kicsit háttérbe szoruló zongora is tökéletesen felnő a feladathoz. Rockzenén végképp bebizonyítja a VR-4jr, hogy nincs számára megoldhatatlan feladat, az akusztikus műfajokon mutatott nagyon muzikális, érzékeny előadásmódból nem feltétlenül következne ez a végtelenül összeszedett, egységes, dús, feszes hangzás. Ha idáig megtöltötte, most jó alaposan tele is zsúfolja a teret, mégpedig olyan remek érzékkel, hogy a legkevésbé sem válik kényelmetlenné. A rendszer tűrőképességének határát próbálgatva elképesztő energiamennyiséget szabadíthatunk fel, a felsőbasszus közvetlenül a hasfalat rugdossa, a szubtartománytól alapjaiban remeg a ház, közben valami félelmetesen gyors a tempó, egyszerűen magával ragadó a hangzás.

Ajánlás
A VSA a VR-4jr megépítettségén, teljesítményén keresztül egy csapásra a bizalmunkba férkőzött, ennyire kiegyensúlyozott hangú, élő atmoszférát teremtő, sokoldalú hangsugárzó valóban csak a legkiválóbb műhelyek egyikéből származhat; jó, ha számol vele az újdonsült tulajdonos, hogy valószínűleg sorszámokat kell majd kiosztania a szokatlan megoldásokban bővelkedő, egzotikumszámba menő szerzemény demózására ácsingózó ismerősök között.