The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Nordost Red Dawn LS

A Nordost már hosszú évek óta visszatérő szereplője lapunknak, sok-sok kellemes emlékű meghallgatást szerzett számunkra, és mellesleg még a skandináv mitológiában is alapos jártasságra tettünk szert általa. Az új lehetőségekkel kecsegtető területekre nyitott amerikai specialista nemcsak audio kábeleivel remekelt már, hálózati, digitális alkalmazásaival is bizonyította rátermettségét, ám most a gyökerekhez visszatérve újra analóg hangfrekvenciás vezetékeit vesszük elő. A visszatérésnek aktualitást ad, hogy a gyártó a csúcskategóriás termékek fejlesztése alatt megszerzett tudás birtokában nemrégiben továbbfejlesztette a belépő sorozat kábeleit is. Helyzeténél fogva a széria még nem érdemelheti ki az isteni jelzőt, de a névadóul választott Leif Eriksson sem jelentéktelen személyiség, ő volt, aki Grönland felfedezője, Vörös Erik (akinek a Monty Python társulat maradéka is sajátos emléket állított Erik, a viking címmel) fiaként – mint első európai – 1000. körül eljutott a kontinentális Észak-Amerikába; ennek analógiájára a Leif sorozattól is bizonyára jelentős zenei felfedezésekre számíthatunk. 

A széria a Red Dawn modellcsoportban csúcsosodik ki, amely ezúttal majd' teljes létszámban felsorakozik, tekintve, hogy egyelőre szimmetrikus és aszimmetrikus összekötőként, valamint hangsugárzókábelként kapható.

Red Dawn LS interkonnekt

A Nordost több mint két évtizede jelentkezett először szalagstruktúrájú kábelekkel, amik ugyan új korszakot nyitottak a cég életében, de azért nem szorították ki a hagyományos(abb) fejlesztéseket sem. Red Dawn összekötőt több mint 10 éve láttunk először (HFP36), azóta igencsak megváltozott, szalagos formátumúból szokványos küllemű típussá változott, egyúttal megkapta az LS (vagyis Leif Series) megkülönböztető alnevet (hiszen első változata még a Flatline családba tartozott), ám ettől még a Micro Mono-Filament és a TSC technológiától eltekintve magában foglal minden okosságot, amire ma a Nordost képes. Precíziósan sodort vezetőmagja 6 db, egyenként kb. 0,2 mm2 keresztmetszetű, ezüsttel futtatott, tömör, oxigénmentes vörösréz szálból áll, amely ugyan két nagyságrendet is veszített valaha volt 8N tisztaságából, de a maradék 99,9999% is több mint tisztességes érték. FEP (fluorozott etilén-propilén) polimer szigetelésének tulajdonságai nagyon hasonlóak a teflonéhoz, tehát szintén kiváló dielektrikum. A karcsú külső, átlátszó mályvaszínű burok alatt jól kivehető a szintén ezüstözött réz árnyékolófonat. Kábelünk egyedi különlegessége az összekötőknél nem hétköznapi 2 méteres hossz, ami a jelközlésben túl sok késedelmet mégsem okozhat, az elektronok ugyanis a fénysebesség 85%-ával száguldozhatnak a könnyített fémtestű, aranyozott érintkezős Neutrik RCA dugók között.

Red Dawn LS hangsugárzókábel

nordost red dawn ls loudspeaker cable 3mA két Red Dawn között a mályvaszínen túl látványban nincs semmi közös, a hangsugárzókábel már az ismerős, extrudált FEP polimerből kialakított, közel 4 centi széles szalagformátumot kapta, ami egyszerre biztosít alacsony kapacitivitást és induktivitást. Érdekes, hogy a Leifok között csak a tápkábelek és a digitális összekötők kapták meg az elemi szálakat légréteg közbeiktatásával körülvevő Micro Mono-Filament szigetelést, így itt enélkül zárja magába a dielektrikum a 2x10 szál, összesen 3,31 mm2 keresztmetszetet kitevő, ezüstözött, 99,9999%-os tömör OFC-t, a fejlődés inkább a konstrukció dimenzióinak és a vezetők elhelyezésének optimalizálásában nyilvánul meg. Érdemes megjegyezni, hogy az aktuális trendnek megfelelve a korábbi irányelvekkel szemben társaival együtt szimpla kábelezéshez tervezték az átvitelben a fény sebességét 96%-ig közelítő Red Dawnt, ezért aztán bi-kábel nem is készül belőle, tehát muszáj duplázva alkalmazni, ha mégis ragaszkodnánk a kettős erősítéshez. A 4 m-es tesztpéldányok végein természetesen a lemezből hajlított, könnyű, pontosan illeszkedő, aranyozott Z banándugók várakoznak, de választható helyettük a nem kevésbé szimpatikus sarus csatlakozás is.

Hangminőség

Letisztult, áthatóan informatív a megszólalás, messze nem kizárólag a vezérszólam körül forog a világ, a kísérő dallamfüzéreket is érzéssel kanyarítja a rendszer. Tisztaság, frissesség és megnyugtató rend jellemzi az előadást, ami így rendkívül hiteles, a zene mélyére látunk, a kompozíció belsőbb rétegei is hangsúlyos szerephez jutnak, igen-igen gazdagon árnyalt, információban bővelkedő, kifinomult és alapos a produkció. Nem szabad elhallgatni azt sem, hogy a Red Dawnnal összekapcsolt lánc egyáltalán nem elnéző a felvétel minőségével szemben, ha nem is felnagyítja, de púder nélkül láttatja a hangrögzítés kisebb-nagyobb tökéletlenségeit, a technika zajszintjét, a hangmérnök dinamikasimító beavatkozásait a kivezérlési szintbe. És persze éppen ilyen tüzetesen ábrázolja a környezeti viszonyokat, a teremakusztikát, még így, közönség nélkül is lépten-nyomon ott az ember a háttérben, ahogy kicsit csillapodik a játék heve, mindjárt előbukkan egy cserére éretten nyekkenő szék, a mozdulatok nesze, vagy éppen az átszellemült karmester gesztusai. A hangkaraktert semmi esetre sem lehetne lágyan hullámzónak nevezni, ez a zenekar sok lábbal áll a talajon, pontos, felkészült, de nem rutinból muzsikál, és precizitása sem mérnöki, nem meglepő hát, hogy kötelességszerűen letudott tételek helyett közvetlen, változatos, jól átlátható, friss hangulatú előadást kapunk, aminek minden percét öröm hallgatni. Az eseményszámba menő megszólalás fényét külön emeli az átható térbeliség, a számos réteg nemcsak szólamokban, a színpadképben is megmutatkozik, hegedűverseny szól ugyan, de operának is beillik, ahol a hangszerek a szereplők: tenorként uralkodik a színpadon a szólóhegedű, akit a vonóskar olykor azért védelmébe vesz, ha a kürtök nem hagyják nyugodni, a hangnyomás adagolásán túl a résztvevők mozgatásában is számíthatunk a Nordost híres dinamikájára. Nem csoda, hogy a valódi tenor is kifinomult, érzéssel formált, kicsit sem szikár, még az r-reket is kerek dallammal képzi, a kitartott magashangok briliánsak, nem túlzottan erőlteti a temperamentum fokozását, zengése a vendetta emlegetésekor sem fenyegető, mindvégig szépen gördülnek a dalok. A Pawnshop nyüzsgő színpada jókora játékteret, rengeteg levegőt kap, lenyűgözően kifinomult, felszabadult a hangképzés, a vibrafon egyszerűen lehengerlő a légiesen gyöngyöző, mégsem súlytalan, elképesztően térbeli játékával. A szintén emlékezetest alkotó zongora mellett viszont kissé vékonyka a klarinét, még a banda közepén is elveszettnek tűnik. Természetesek a sávszélek, a cinek élénken pendülnek, de nem zabolátlanok, kár is csörömpöléstől tartani, bár a felszolgált poharak igen megtévesztően csörrennek a háttérben. A nagybőgő nem tör szólista szerepre, de kísérőként hibátlan, esetleg némi többletenergiát kívánhatnánk tőle, mélysége, felbontása, ritmustartása a legkisebb kívánnivalót sem hagyja maga után. A Loussier Trio felvétele aztán meghozza a basszus dinamikáját is, az ellenállhatatlanul megkomponált album tekintélyes nyomatékkal szól, jókorákat dobbant a lábdob, és még csak hajtani sem kell hozzá, hangerőtől függetlenül határozott súlyú, mégis felszabadult az előadás.

Ajánlás
Ha sok-sok remek terméket tesztel az ember, óhatatlanul hozzászokik az egyenletesen színvonalas hangminőséghez, így a jobb sorsra érdemes modellek sajnos rajtuk kívül álló okok miatt nem mindig váltják ki az őket egyébként megillető lelkesedést. Ám amikor mégis megtörténik a különleges esemény, annak muszáj hangot adni: így szerepeltek a Nordost Red Dawnjai is, extra sebességet nyer általuk a muzsika, információval, térrel, levegővel töltődik csurig a hangkép, a gyártóra jellemző eszköztelenség hatja át az előadást, cseppet sem bánnám, ha állandó munkatársul szegődnének az elkövetkező meghallgatásokhoz.

Forgalmazó: Inter Audio Kft.