The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Focal 2018 – egy kis múltidézés a jövő tükrében

A tavaly bemutatkozott Focal Kanta 2 high-end álló hangsugárzó Road Show-jának apropójaként érkezett Magyarországra Francoise Bardon, a francia cég export menedzsere, akivel Győrben nyílt alkalmam találkozni, hogy finom grillezett sajt és Caesar saláta mellett beszélgethessünk a gyártó múltjáról, jelenéről, jövőjéről, céges érdekességekről és természetesen az Electrát leváltó új extravagáns modellről.

Ez a találkozó és maga a Focal (JMlab) márka több szempontból is különleges számomra. Mint ismeretes a rendszerváltozást követő import liberalizációnak köszönhetően számos olyan hifi készülék és hangsugárzó vált elérhetővé, amelyekkel korábban a legtöbben csak az egykori Hi-Fi Magazin külföldi lapszemléiben találkozhattak. Közöttük az akkor még a Zebraudio által forgalmazott és még JMlab névre hallgató francia hangsugárzók is elérhetők lettek, és nekem, mint vékony pénztárcájú „süldő” hifistának pont egy Laureate nevű állványos típusra esett a választásom, amit az Álmos utcából gyalog cipeltem el az Őrs vezér téri metróállomásra és busszal szállítottam haza Győrbe. Egyébként egy pár Laureate (nem az egykori darab) most is a birtokomban van, és nem csak azért szeretem néha hallgatni, mert egy kedves emlék, hanem mert valóban nagyon kellemes hangzással rendelkezik, még jóval drágább és komolyabb hangsugárzók után hallgatva is. Kis idővel később a hifis pályafutásomat is Rotel, JMlab partnerként kezdtem el, így kerültem többek között kiállító személyzetként az 1993-as High End Showra, ahol az akkor már Auditorium névre átkeresztelt forgalmazó szobájában találkoztam először a kedves és közvetlen Francoise Bardonnal, közel 25 évvel ezelőtt. Valahogyan élénken megmaradt bennem az a nap, ahogy estefelé a hangulatos fényekben fürdő, kissé már kiürült szálloda üres szobájában beszélgettünk, miközben a Mission vadonatúj Mary Black teszt CD-je szólt, amelynek fülbemászó dallamai egyébként azon a kiállításon elég sok szobában felcsendültek.

Ha már múltidézés, ejtsünk néhány szót a francia gyártó történetéről is, ami 1979-ben vette kezdetét, amikor Jacques Mahul megalapította a magáról, mint fő konstruktőrről és szellemi atyáról elnevezett JMlab (Jacques Mahul laboratórium) nevezetű céget Saint Etienne-ben. Kezdetben teljesen újszerű megoldásokat és anyagokat felvonultató hangszórókat gyártottak, mint például a Kevlar membrános mély és középsugárzók, valamint a jellegzetes inverz dómok, amelyek egyébként mind a mai napig a Focal egyik legfőbb védjegyének számítanak. A kiváló hangszórókat számos hangsugárzó gyártó felfedezte magának, köztük az amerikai Wilson Audio is, hogy csak egy impozáns nevet említsek a sok-sok gyártó közül. Rövidesen aztán kitalálták, hogy a hangszóróikat úgy tudnák a legjobban bemutatni, ha dobozokat is építenének hozzájuk, így született meg a legelső JMlab hangsugárzó, a DB13 jelű modell, és így vette kezdetét a francia dobozok mindmáig tartó töretlen diadalútja. Az alapító ráadásként a kezdetektől fogva export orientált gondolkozású volt, ennek köszönhetően jelentek meg a kilencvenes évek elején (amikor az egyáltalán lehetővé vált) a JMlab hangsugárzók a magyar piacon és rövidesen számos honfitársunk nappalijában is.

maxresdefault

Az otthoni hangsugárzók sikerén felbuzdulva 1988-ban útjára indult a gyártó Focal névre keresztelt autó hi-fi divíziója is, amely a kétségkívül teljesen más műfajt jelentő mobil zenehallgatásba ültette át a JMlab modellek zenei stílusát, minőségét és hangzásvilágát azon vásárlók számára, akik az autójukban is minőségi hangzásra vágytak csimm-bumm cirkusz helyett. A következő kitüntetett év 1995 volt, amikor bemutatkozott az ikonikus, semmivel nem összetéveszthető, minden szempontból monumentális Grande Utopia, ami az azóta eltelt idő alatt valóságos jelképpé vált és mindmáig a high-end hangsugárzó világ meghatározó modelljének számít. 1999-ben már a JMlab volt a francia hangsugárzó piac vezető gyártója, 2001-ben pedig megalakult a Focal-JMlab UK, amely révén a gyártó a brit hangsugárzó piacon is megvetette a lábát, ami, ismerve a bőséges angol kínálatot és a brit hifi nacionalizmust azért nem volt kis teljesítmény részéről. A következő évben bemutatkozott az újabb technikai mérföldkövet jelentő Berillium tweeter, természetesen a Grande Utopiában, majd 2005-ben immár autó hifis változatban is elérhetővé vált az autós aranyfülek számára. Időközben a gyártó JMlab-ról Focal-ra változtatta az otthoni hangsugárzók márkanevét is, amely korábban az autó hifi és a 2003-ben indult profi divízió neve volt. A változtatás okát a Focal név univerzalitása jelentette az országonként máshogyan és többnyire rosszul ejtett, kissé provinciális JMlab-bal szemben, amit nálunk is a legtöbben „DZSIemlab”-nak mondtak a valódi „ZSMlab helyett.

Focal saint etienne

2011-ben a márkát megalapító Jacques Mahul nyugdíjba vonult a stafétabotot pedig a komoly tervekkel rendelkező menedzsment vette át, amely két helyi bank bevonásával olyan forrásokra tett szert, amelyekkel a cég egy igazán komoly lépést tehetett az igazán nagy céggé válás rögös útján. Kibővült a régi Saint Etienne-i üzem, komoly meghallgató és teszt részleg épült, újabb mérnököket alkalmaztak, újfajta termék kategóriák jelentek meg, és útjára indult a Bourbon Lancy-ban lévő új üzem is, ahol kizárólag a hangsugárzók kabinetjeit készítik. Időközben a Focal beszüntette az OEM hangszórók értékesítését, így azok már csak Focal hangsugárzóként hagyhatták el az időközben már 17600 négyzetméteresre bővült üzemet.

focal utopia close 2

Az eredetileg is nagy újítóként induló Focal innovatív hajlamai mit sem csökkentek az évek során, így folyamatosan új megoldásokkal és anyagokkal kísérleteznek, hogy ebben is a versenytársaik előtt járjanak és tovább növeljék modelljeik minőségét. Így jött létre többek között az alumínium-magnézium ötvözet membrán, a különleges Sandwich W kompozíció a drágább régióknak és a len szövet membrán anyag, mint afféle nagyon jó, de gazdaságos megoldás, amivel a kedvezőbb árfekvésű hangsugárzók hangzása is jelentősen javulhatott. A különösen kiemelt 2011-es év másik szenzációs eseménye a patinás brit audio cég, a Naim Audio megvásárlása volt. A két cégből így jött létre a Vervent Audio csoport, amiben a Focal hangsugárzók méltó partnerei az identitásukat teljes mértékben megőrző Naim elektronikák lettek. A franciák választását legfőképpen a brit cég hasonló márkaértékei, filozófiája, múltja és habitusa motiválta, de még olyan paramétert is számításba vettek, mint hogy a Naim hozzájuk hasonlóan szintén a saját országában gyártja termékeit. Amint az a mi tesztjeinkből is kiderült, minden elmélet megkoronázásaként a Naim készülékek hangzása tökéletesen passzol a Focal hangsugárzókéhoz, ezért ez a frigy valódi szerelmi házasság, nem pusztán különféle szempontoknak alárendelt kényszer szülte kapcsolat is egyben.

242a68bb1034576b0ba92e3912e97f74 XL

A 2017-es év végének nagy újdonsága az Electra modellek kategóriájába érkező Kanta 2 high-end álló hangsugárzó volt, amely a gyártóhoz illó módon egy újabb technológiai tour de force. Berillium tweeter, Sandwich W meghajtók, különleges polimer előlap és hajlított fa doboztest jellemzik az egészen extra színekben is elérhető, rövidesen egy tesztünkben is szereplő modellt, mint a Focal klasszikus otthoni hangsugárzó részlegének aktuális nagy „dobását”, amelyhez valószínűsíthető módon előbb-utóbb újabb társak is érkeznek majd. Emellett a gyártó az egyéb területeken is meglehetősen aktív, így multimédiás eszközök, soundbar, Utopia fejhallgató, újabb színekben pompázó Listen fejhallgatók és komplett új custom install hangszóró sorozatok is érkeznek, ékesen bizonyítva, hogy Jacques Mahul egykori álmai modern formákba és új területekre átültetve is tökéletesen működnek és továbbra is hifis mindennapjaink részét képezik.


Horn Distribution (HU) Kft.
Tel: 1/347-0020
www.horn.eu