The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Yves Robert Trio:Inspired

Az ötvenes évei végén járó francia harsonás, Yves Robert Vichy-ben, a zenei konzervatóriumban végezte a tanulmányait. Gyakori dolog, hogy a pályájuk elején járó muzsikusok több műfajba is belekóstolnak, ez a francia zenésznél is így történt hajdan, a dixieland-től a hard bop-ig és a free jazz-ig számos helyen kipróbálta magát.

A neve gyorsan ismert lett az országhatárokon belül, így az elmúlt évtizedek során a hazája jazzéletének minden meghatározó zenészével alkalma nyílt együtt játszani, sőt korán kilépett a nemzetközi jazz színtérre is. Gyorsan népszerű és keresett muzsikussá vált, melynek köszönhetően számos lemezre hívták meg közreműködőnek. Játszott többek között, a Louis Sclavis Sextet Les violences de Rameau, Heiner Goebbels Oder die glücklose Landung és Didier Devallet Deep feelings című albumán is.

Első saját zenekarát – amelyben Bruno Chevillon bőgőzött és Aaron Scott dobolt - 1988-ban alapította. A formáció 1990-ig működött, mert akkor a dobosa a tengerentúlra, a McCoy Tyner Trio-ba igazolt. Robert szinte mindig párhuzamosan vitte az önálló projektjeit és tett eleget más muzsikusok meghívásainak. A magyar közönség számára a muzsikus neve eddig leginkább a német ECM Records kiadásában megjelent, 2002-es lemeze, az In Touch kapcsán lehet ismerős. A 48 perc érzékenység alcímet viselő kvázi ambient felvételt a “hangzás igazi ünnepének” nevezték, s valóban, a Vincent Courtois csellójátékával és Cyril Atef dobolásával kiegészülő trió fülledt intenzitása, “experimentális soulja”, vagy éppen “képzeletbeli barokk” zenéje nem az átlagos kortárs kamarajazz jellemzője. Hasonlóan, sok mindent el lehet mondani Yves Robert számtalan egyéb kísérletéről az elmúlt évtizedből, de a “szokványos” jelzőt rájuk aggatni lehetetlen. Tulajdonképpen nincs két hasonló projektje, vagy lemeze ebben az időszakban. Adott ki például szövegfoszlányokkal, elektronikus bugyogásokkal és hip-hop ütemekkel teli jazzlemezt (L'Argent, 2006), improvizatív kortárszenei albumot Noah Rosen-nel (2009), létrehozott egy erősen színházszerű produkciót Elise Caron énekesnővel (L'argent nous est cher), s duóban turnézik Jean-Paul Curnier íróval, amelyben filozófiai, illetve aktuálpolitikai szövegekre harsonázik.
A muzsikus tudásáról és igazán kreatív játékáról vélhetően a jövőben, élőben is meggyőződhetünk. Ugyanis a legújabb Yves Robert album, az Inspired a Budapest Music Center Records gondozásában jelent meg. Annak ellenére, hogy már megtörtént a lemez budapesti színpadi bemutatkozása, bízom benne, hogy a muzsikus gyakori vendég lesz nálunk, pl. az Opus Jazz Clubban.

Az egy órás játékidejű lemezre 10 kompozíció került, amelyek döntő többsége a trió tagjainak közös szerzeménye. Kivételt a Robert által jegyzett „Bien dans sa peau” és a „Cahutchuca”, valamint a Vincent Courtois-hoz köthető „Between the Bliss and Me” képez. Jól átgondolt dramaturgiával és konkrét témák megjelenítésével jellemezhető az album. Ez a kiadvány jól példázza az elektronika térnyerését a modern jazzben - a helye és a szerepe itt is vitathatatlan. A változatos repertoárban szinte mindenből van egy kicsi: egy kis funky a „La fabrication de l’instant”-ban, egy kis dub az "Expirine"-ben és egy kis „tánczene” a „Cahutchuca”-ban. A muzsikustársai élén Robert ezen a lemezen szakított a jazz határaival. Amit hallunk az nem más, mint kortárs zenei elemekkel gazdagon színezett huszonegyedik századi modern jazz.

Közreműködnek:
Yves Robert – harsona
Bruno Chevillon – bőgő
Cyril Atef – dob

A lemezen található számok listája:

01. La fabrication de l’instant 3:54
02. Bien dans sa peau 7:05
03. Expirine 5:18
04. Spirituel frisson 5:31
05. Brain Wave 6:04
06. Before the Bliss 4:18
07. Between the Bliss and Me 5:28
08. Ideas through Running 5:00
09. Insperiment 5:47
10. Cahutchuca 10:35
  Összidő: 59:04