The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Anthem Integrated 225

A szórakoztatóelektronika nagyságai manapság szinte kizárórag házimozis termékeik kapcsán kerülhetnek a szaklapok oldalaira, de azért ne feledjük, majd' mindannyiuk büszkélkedhet jó pár legendássá vált analóg sztereó készülékkel, amikre még mindig van miért nosztalgiával emlékezni. Nincs ez másként az Anthem esetében sem, ám a neves japán vagy amerikai veteránoknál jóval fiatalabb kanadai márkanév gyakorlatilag beleszületett a surround korszakba, így sztereó múltja sem lehet olyan gazdag; igaz, jelenje sem az, ám egyetlen aktuális kétcsatornás integrált erősítőjének jó esélye van rá, hogy egyszer majd őt is legendaként emlegessük.

Hagyománytiszteletét illetően semmiképpen nem érheti rossz szó az Anthem név mögött álló gyártót, a Sonic Frontiers-t, a 2009-es kiadású Integrated 225 egyes stílusjegyei már a 10 évvel korábbi Integrated 2-n is szerepeltek, a sok fémből megépített, termetes kasztnihoz szerencsére máig ragaszkodik a cég. Jókorára nőtt integrált erősítővel van tehát dolgunk, és a megvalósítás is kellemesre sikerült, a régi vágású kezelőfelület friss külsőt kapott, a közel centi vastag szálcsiszolt fekete (vagy ezüst) alumínium előlapon kényelmes rádiógombos bemenetválasztással találkozunk, az előrevont mini jack bemenet már az új idők jele, de nem hiányozhat a fejhallgató kimenet sem. Kiváló a matt festésű, tömör fémként koppanó hangerőszabályzó, és nemcsak, mert klasszikus, motoros mozgatású analóg potméterrel van dolgunk, jelleggörbéjével is a bizalmunkba férkőzik, majdnem a teljes skálája kihasználható, ebből következően rendkívül finoman állítható. Egyedül a balansz- és hangszínszabályzók anakronikusan kinyúló, miniatűr tűzhelygombjai furcsák (és talán feleslegesek is), de ilyesmit már más neves audiofil műhely is megengedett magának.

anthem back
Egy jó erősítő legelőször is megbízható tápellátásáról ismerszik meg, erre Kanadában is nagyon adnak, gondosan tokozott, hatalmas toroid trafót csavaroztak a készülékház tömegközéppontjába, mögé pedig két, méretében is óriási, 30.000 μF kapacitású Nichicon szűrőkondenzátor került. Volt idő, amikor a gyártó hibridként képzelte el az ideális integrált erősítőt, idáig már megy el a hagyományőrzés, az I225 tisztán félvezetős, a bemeneti jelet differenciálerősítő fogadja, a végfokban viszont AB osztályban vezérelt 2-szer 3 pár bipoláris tranzisztor állítja elő a névadó 225 W-ot csatornánként, ám a teljesen szimmetrikus kapcsolású teljesítményerősítőből 4 ohmos terheléssel akár 310 W-ot is ki lehet csavarni. Van tehát miért hűteni a kimenetet, a feladatot a ház csaknem teljes mélységében végignyúló, számítógépes modellezéssel optimalizált hőelvezetésű bordapárra bízták, a megoldás a gyakorlatban is meglehetősen hatásos, több órányi folyamatos hajtás után is legfeljebb kellemesen langyos felettük a szellőzőkkel alaposan áttört, jó vastag lemezből hajlított doboztető. Emellett természetesen a védelemre is gondoltak a tervezők, az audio jel útjától távol tartott ALM (Advanced Load Monitoring) rendszer a kimenet hőmérsékletét, feszültségét és áramát mérve avatkozik be szükség esetén a működésbe.

Felszereltségben a hátlapon is kitesz magáért a készülék, aranyozott audio csatlakozók fogadnak egy MM phono, egy szimmetrikus és öt aszimmetrikus vonalszintű forrásjelet, kapunk egy-egy felvétel- és előfok-kimenetet; a két pár banánaljzat nem különösebben fényűző, inkább masszív típus. Észak-Amerikában alapvető elvárás a rugalmasság, a szerelőfülekkel rack szekrénybe is építhető I225 triggerjellel kapcsolható ki-be távolról, fogad külső IR vevőt, soros portjával integrált vezérlőrendszerekhez csatlakozhat, de idehaza leginkább a tapadós bevonata miatt jó fogású, mértékkel formatervezett hasáb alakú, tanítható rendszer távvezérlőt fogjuk használni, amiből ezúttal a háttérvilágítás sem maradt ki.

Hangminőség
Igen kellemes tónusú, kiérlelt, megfontolt, kiegyensúlyozott szimfonikus hangzást kapunk az erősítő közreműködésével, nem mindennap jön össze ennyire kifinomultan megkomponált, egységes megszólalásra képes rendszer. Kifogástalanul tiszta, részletes, informatív, közben nagyon is hangulatos a hegedűverseny, még azt is képes elhitetni velünk, hogy lágyan zenei, pedig valójában semleges, jobban mondva természetes a megjelenítés, nem színez, nem nyúl bele a kompozícióba, úgy érezzük, pontosan azt kapjuk, amit a felvétel tartalmaz, sem többet, sem kevesebbet. Egészében véve konkrét, megfogott a muzsika, ahol kell, könnyed, játékos, de alapvetően határozott jellem, nem eltúlzott súlyú, mégis masszívan dinamikus jelenlétű. Már-már idealista harmóniát áraszt a hang, a tekintélyes teljesítménytartalékon is múlhat, hogy totálisan feszültségmentes, teljes nyugalmat adó érzés a zenehallgatás, pillanatra sem kerül elő a drukknak még csak árnyéka sem, hogy vajon kijönnek-e rendesen a kivezérlési csúcsok, kiadja-e a kritikus, komplex részeket. Mértékkel adagolt a térérzet is, nem akar extrém széles színpadképpel, szédítő mélységérzettel elkápráztatni, mégis ott van előttünk a zenekar életnagyságban, teljes létszámmal, ebből a szempontból is telitalálat az Anthem-féle megvalósítás. Andrea Bocellivel hangsúlyosabb, erőteljesebb a középsáv, de még ez is a hangzás javára válik, lendületesebb, szinte lehengerlő így az előadás, elképesztően nagyot tud szólni, természetesen hibátlan tisztasággal. Áthatóan élő a megszólalás, hiánytalan a koncertérzés, egészen közvetlen a zenekar, de nem nyomasztóan közeli, mégis a produkció mélyére látni, igencsak intenzív hatású az esemény, fel sem merül, hogy esetleg bármiről lemaradhatnánk, receptre kellene felírni terápiás céllal. Ezek után nyilvánvalóan a Pawnshop sem okozhat csalódást, nem is teszi, messzemenően precíz, összetett, mélyen részletező hangon szólal meg, ami ráadásul még hiteles is, ember legyen a talpán, aki kivetnivalót talál benne. Kiváló a magassáv, pazarul pengnek a cinek, érzéssel szöszmötöl a dobseprő, áthatóan koccan a pergő pereme, tökéletes a ritmika. Mintaszerű a basszus, tanítani való a nagybőgő játéka, tempója, ereje példás, ennél mélyebbre menni már csalás lenne, mindez így együtt végig jól követhető, egyértelmű dallamosságot ad ki. A szólisták egytől-egyig kifogástalanok, nem is lehet kiemelni közülük senkit, most a többiek is felérnek az általában föléjük növő vibrafonig. Már velük is több mint kielégítően élő lenne az előadás, de a közönség tapintható jelenléte tovább fokozza az atmoszférát, csak hogy maradéktalanul kiteljesedhessen a produkció. Ahogy a legnagyobbak, úgy az I225 is csípőből rántja elő a könnyedebb vagy éppen a kemény műfajokat, Stinggel imponálóan magabiztos, határozott, de nem durva, erőteljes, de kicsit sem túlsúlyos, tanácstalan lennék, ha meg kellene mondanom, mit csináljon másképp. Metallicája egyszerűen gyilkos, kemény, módszeresen precíz, ritkán érezni kicsinek a remek Focal Profile-okat, de most elkelne valami náluk is combosabb társ, nem lehet egykönnyen zsebre vágni az Anthem teljesítménylöketeit. A hitelességet szépen megmutatja az ős-AC/DC hangzás, amit nem egyszerű jól összerakni, de most létrejön az időutazás, őserővel támad a klasszikus, fésületlenül ösztönös rock'n'roll. Ugyanígy járunk a Led Zeppelinnel, csak nyugodtabb, mívesebb kivitelben, de azért itt is repesztik a dómot az elszabadult cinek, mellkasban dörömböl és a pergőbe is beleráz a lábdob, bársonyosan könyörtelen a basszus, 42 év múltán is dermesztő a Dazed and Confused.

Ajánlás
Egy online magazin bársonykesztyűbe bújtatott acélökölként jellemzi az I225-öt, nem is kell ennél találóbb hasonlat, tökéletesen visszaadja az erősítő lényegét. Persze léteznek még nála is bársonyosabb típusok, öklösebbek, összevethető áron már alig, aki hozzám hasonlóan sokféle műfajt hallgat, a teljesítményt nem megvető klasszikus, progresszív rockból esetleg kicsit többet, az igen hamar összebarátkozik ezzel az Anthem kiválósággal.

Anthem Integrated 225
Teljesítmény: 2×225 W / 8 ohm
Frekvencia-átvitel: 20 Hz – 20 kHz
THD: 0,01%
Jel-zaj viszony: 102 dB
Méretek: 438×149×457 mm
Tömeg: 19,4 kg
Forgalmazó: Limar Audio