The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Mystére ia21 erősítő

A Mystére márkát jegyző Durob Audionak többek között olyan készülékeket köszönhetünk, mint a kiváló minőségű és ár/érték arányú Prima Luna csöves erősítők, érthető hát, hogy a náluk feljebb pozícionált Mystére ia21 érkezését és bemutatkozását is meglehetősen nagy kíváncsisággal vártam. A holland gyártó immár több mint 30 éve készít high-end berendezéseket, melyek közé a Mystére és a Prima Luna mellett az AH!, a Cogelco és a Kiseki tartozik. Innovatív felfogású cégként a Durob Audio nem pusztán a jól bevált technológiákat és szakmai fortélyokat alkalmazza, hanem újító szellemiséggel közelíti meg a tervezési feladatokat. A Cogelco kábelekben például a világon elsőként alkalmaztak fluidos csillapítást (speciális vezető zselével), csöves erősítőiket pedig az általuk kifejlesztett Adaptive AutoBias egységgel ruházták fel, ami a csövek folyamatos monitorozásával csökkenti a torzítást, ráadásként pedig a munkapont be,- és után állításokkal sem kell bajlódnia a tulajdonosnak, akinek így csak a gondtalan műélvezet marad.

Ha egyetlen szóval akarnánk leírni a Mystére készülékek tervezését és koncepcióját, akkor az ideális szó a minimalista lenne. Az integrált erősítők és az előerősítők mindössze kettő gombbal rendelkeznek; egyik közülük a hangerőszabályzó, a másik pedig a bemenetválasztó. Távvezérlő nincs, ugyanis a hangerőszabályzó valójában egy „lépcsőzetes csillapító” egység, aminek minden egyes „lépése” egy ellenállás mind a kettő csatornán, és amit röccenésről-röccenésre kézzel kell forgatni, hogy direktben érezze az ember a teljesítmény adagolását. A kivitelezése meglehetősen alapos és időigényes kézi munkával történik, az eredmény azonban magáért beszél, hiszen a jel átvitel és szabályzás olyan kivételes szintű, amiért már megéri felállni a fotelből. Gyártója szerint a technológiai újításaiknak és a kivitelezés minőségének köszönhetően a Mystére kvalitásai a tízszer drágább készülékekét idézik, ami ha igaz, akkor valószínűleg sok áll fog leesni a produkciójuk hallatán.
A Mystére erősítők belsejébe pillantva a gyönyörű belvilág és a legmesszebbmenőkig igényes kivitelezés nyűgözi le a technológiai finomságokra fogékony szemlélőt. A tervezés és a kivitelezés egyaránt egy életre szóló minőségű. A már említett Adaptive AutoBias technológia újabb pozitív hatásaként a készülékek eltérő csőkészlettel is működtethetők mindenféle beállítás nélkül, mindössze egy kapcsolót kell átkapcsolni ha az EL34-eseket kicseréljük KT-88-asokra. A belbecs mellett a külső megjelenés is különleges fontosságot élvez a gyártónál, az epoxy alapú selyemfényű fekete festés például a kézi polírozásnak köszönhetően olyan látványt nyújt, mint egy fekete Porsche fényezése. Sokak szerint a felület olyan, mint a fekete üveg, csak naponta le kell törölni, mert a por nem mutat jól rajta.

MystereIA21 backMár a külsőre és műszaki tartalomra nagyon hasonló kisebb ia11 is leveszi az embert a lábáról, az ia21 azonban még több teljesítményt, dinamikát és széleskörűbb felhasználhatóságot kínál. Nagyobb és erőteljesebb transzformátorok által táplált erősítő fokozatai csatornánként 50 Watt teljesítményt biztosítanak, ami csöves készülékről lévén szó hangzásra 100 Wattnak tűnik. A készülék pentódás push-pull üzemben működő EL34-es csövekkel dolgozik, melyeket ízlés függvényében számos más típusra, köztük a KT88-as család különböző tagjaira is ki lehet cserélni és a váltáshoz mindössze egy kapcsolót kell a másik állásba billenteni, mivel egy speciális áramkör ilyenkor átkalibrálja a csövek „sweet spot”-ját. A készülék ügyes technikáinak és az automatikus egyedi beállításoknak köszönhetően a csövek párba válogatására sincs szükség, ami komoly anyagi előnyt jelent, amikor egy cső megy tönkre, és komplett csőkészlet helyett csak a hibás darabot kell kicserélni. A belső kivitel minőségi lábtól-lábig vezetékezéssel, alacsony zajú ellenállásokkal és nagy tisztaságú réz vezetőkkel készült; ebben a tekintetben a két modell teljesen megegyezik egymással. A csövek és a többi kényes alkatelem megbízható működését és hosszú élettartamát a kifinomult 24 lépcsős hangerőszabályzó és a soft start áramkör biztosítja. A készülékben négy darab 6SN7-es és négy darab EL34-es cső található, utóbbiak helyett számos más típus is használható, melyek közül a gyártó leginkább a KT120-as csöveket ajánlja. A bemenetek száma három (line), a single hangsugárzó kimenet pedig a 4 és 8 Ohmos hangsugárzókhoz külön-külön csatlakozást kínál, így az erősítő abszolút optimálisan használható.

Hangminőség
A Mystére ia21 meghallgatását mind a kettő csőkészlettel elvégeztük, kíváncsian várva, hogy milyen módon befolyásolják a készülék hangkarakterét. Elsőként az alapkivitelnek számító EL34-esek következtek, majd a következőkben kicseréltük őket az ajánlott KT120-asokra.

A legjobb félvezetősök felbontását idéző részletességgel megjelenő jazz klubban az úri közönség finoman türelmetlenkedik, a várva várt muzsika friss és lendületes dobokkal veszi kezdetét. A sávszélek kitűnőek, rend uralkodik a padláson és a pincében egyaránt, a hangszerek pedig szellősen, pontosan pozícionálva helyezkednek el a jókora színpadon. Alapkarakterét tekintve a készülék egy hibrid stílust képvisel, olyan, mintha a tervezőinek sikerült volna egybegyúrnia a félvezetős és a lámpás erősítők legjobb tulajdonságait, úgy hogy a végeredmény mindkét tábor tagjainak megfelelő legyen. A hangzás kellemes, barátságos, a klasszikus csöves ellágyulás és negédesség azonban nincs jelen. Analitikából csillagos ötösre vizsgázik, egyszerűen félelmetes, mennyi részletet és információt jelenít meg, miközben egyáltalán nem tűnik precízkedőnek vagy túlzottan racionálisnak. A hangszereket teljes valójukban, extrovertált módon, minden függönyt eltávolítva mutatja meg, az egész klub direktben elém tárul, mégsem tolakodó, egyszerűen csak mindent megmutat. A klarinét már-már szemtelenül kacér, a kacifántos dallam egyetlen momentuma sem marad rejtve. Dinamikailag a produkció szintén nagyon rendben van, a basszus erőteljes, ritmikus és lendületes, erejéhez az analóg világot idéző finom és barátságos megjelenítés párosul. A vibrafon hangja szépen csengő és nagyon gazdag felhangrendszerrel rendelkezik, az előadásmód játékos és üde, a hangszer hangja hosszú lecsengésekkel, oldott hangulatban csilingel.
Anne Sophie Van Oter akkora lendülettel és vehemenciával kezd neki a Mozart operának, hogy szinte az egész zenekart leénekli a színpadról. Olyan, mintha valami gyorsítót kapott volna be, vagy valamiért a tavaszt kezdte volna érezni télen. Hangja valósággal szárnyal és betölti a dobozok közti teret. Pozícióját tekintve kissé közelebb húzódik a zenekarhoz, mint általában, talán ezzel is jelezve, hogy szerves egészet alkotnak ők együtt. A mélyek megint csak nagyon jók, hatásosan ellenpontozzák a szárnyalást, amiből a végtelen könnyedséggel megszólaló ezüstös fuvolák is kiveszik a részüket. A hangzás egyszerre alapos és zenei, azt hiszem ez a Mystére legnagyobb tudományainak egyike, és ezzel tud a legjobban lenyűgözni.
Halkabb részleteknél az énekesnő lelassít, még az előzőeknél is több érzelmet visz a zenébe, ami így már egészen varázslatossá válik.
Shirley Horn felvétele impresszív stílusban indul, a mélyek pedig egészen a székbe szegeznek. Ötven wattjával úgy szól a basszus, mintha egy erőmű lenne mögötte, közben erőlködésnek semmi nyomát sem érezni, a bámulatosan mély frekvenciák játszi könnyedséggel szólalnak meg. Az énekesnő nyílt és kitárulkozó, nem rejti véka alá a bánatát, a hangja artikulált, cseppnyi karcossággal és nagyfokú élethűséggel. Az összetett ritmusszekció ismét kiemelkedő részletezettséggel szólal meg, szinte alig győzök figyelni a sok információra, halk hangocskára és mellékzöngére, amik nagyon izgalmassá és érdekessé teszik a muzsikát, még az alapvetően szomorú téma és hangvétel dacára is.
Sok-sok órányi zenehallgatás alatt a készülék népzenétől a popos-rockos témákig mindenen lenyűgözött, különösen a minőségi szintetizátor zenék hangszín és részlet orgiája gyakorolt rám nagy hatást. Olyan érzetem volt, mintha a stúdióban ülnék és a hangmintákat akár egyesével is ki tudnám elemezni, miközben mégis élvezetes, amit hallok, nem pedig mérnöki stílusú. Dinamika és basszus terén gyakorlatilag lehetetlen fogást találni a készüléken, megfelelő hangsugárzóval párosítva akár a falakat is le lehet bontani vele, és még mindig csak félhangerőnél járunk, és érezhetően jókora tartalékok vannak a háttérben.

mystere ia21 front

A következőkben a KT120-as csövekre váltva folytatódott a meghallgatás.
Jazz muzsikán eléggé hasonlónak érzem a két produkciót, az előző minden pozitívumával felvértezve, talán egy kissé bensőségesebb, jobban felidézve azt a bizonyos klasszikus csöves hangzást. Ritmikailag és dinamikailag szintén nagyon jó, az EL34-eseknél nagyobb teljesítményű csövek könnyedén pumpálják az energiát. A sávszélek szintén hasonlóak, a cinek leheletfinom teteje ismét megfog, csakúgy, mint a dobseprő hangjának élethű, plasztikus ábrázolása. Hangszínek tekintetében az eredmény ugyanúgy pazar, a készülék rendkívül sok szín és árnyalat ábrázolására képes. Térábrázolása az egészre és az atmoszférára koncentráló, a zenekart szerves egészként jeleníti meg, de eközben a szólókat is hagyja érvényre jutni. A vibrafon hangja kifejezetten szép, nemcsak a hangszínek tekintetében, hanem legfőképpen az eredeti mozdulatok és a hangszer legapróbb „rezdüléséinek” felidézése miatt.
A Mozart opera részlet egyértelműen finomabb, az énekesnő nincs úgy „felpörögve”, mint az előbb, a hangja pedig lágyabb, kellemesebb és selymesebb. Jobban hagyja érvényre jutni a zenekart, együttműködésük kifinomultabbnak tűnik. Magasak terén varázslatosan könnyed, ezen a téren talán még az előzőnél is jobban tetszik, pedig az sem volt kutya.
Poposabb témákon a magasak még élénkebbek és tisztábbak, így itt megfordul a kocka, és az EL34-es változatot érzem lágyabbnak és kellemesebbnek, utóbbi tisztasága és felbontása a jól sikerült félvezetősökhöz áll közelebb.

Ajánlás
A Mystére ia21 a külsejével és a hangjával egyaránt könnyedén leveszi a lábáról az embert, a precízség, kifinomultság és zeneiség bámulatos összhangja pedig egész egyszerűen telitalálat a javából. A számos csöves erősítő Achilles sarkának számító teljesítményre és dinamikára szintén csak felsőfokú jelzőket lehet alkalmazni, megfelelő hangsugárzóval párosítva az erősítő nemcsak a koncerttermek atmoszféráját, hanem akár még a rock vagy disco hangulatok elővarázslására is képes, természetesen a maga finomságaival megspékelve. Beállítások terén a készülék jó értelemben véve „igénytelen” fajta, mindent elintéz a tulajdonos helyett, akinek így csak a zenehallgatás gondtalan élménye marad.

Mystére ia21
Teljesítmény: 2×50 W
Frekvencia átvitel: 9 Hz – 52 kHz +/- 1dB
THD: 0,05%
Zaj: < -90 dB
Gain : 30 dB (max. hangerőn)
Méretek: 425×199×413 mm
Tömeg: 20,4 kg
Forgalmazó: SoundMania Kft.
Tel: 70/385-6159