A korábban még három állódobozból álló Ascent család legnagyobb típusa, az Ascent 90 LE (nem kilencven lóerő) időközben megszűnt, így a korábban nálunk is nagyon szépen szerepelt Ascent 70 LE felett elhelyezkedő, három-utas kivitelű, és kellően impozáns méretekkel rendelkező Ascent 80 LE vette át a csúcsmodell szerepét.
A 3-utas, rear bassz-reflex kialakítású Ascent 80 LE előlapján konvencionális rendben sorakozik a 25 mm-es alumínium tweeter, a 135 mm-es titánium-PP középsugárzó, valamint a kettő fémesen sötét színű titánium-PP membrános 170 mm-es mélysugárzó. A kifinomult alumínium tweeter 46 kHz-ig terjedő frekvencia átvitelével az SACD/DVD-Audio korongok illetve a magas felbontású streamelt anyagok hallgatásához is ideális partner, emellett a lágyabb hangú elektronikákat is levegősebbé és élénkebbé teszi.
A picivel több, mint 1 méter magas, karcsú, ívelt oldalú elegáns kabinet relatíve keskeny hátlapjának alsó fertályán található a méretes kör alakú kipufogó, alatta pedig a nemesen egyszerű és elegáns kivitelű, natúr alumínium lapra felszerelt igényes aranyozott csatlakozó szett. A hangsugárzó színválasztéka nem túlzottan bőséges, a klasszikus fekete mellett fehér változat elérhető még belőle.
♫
A hangsugárzók meghallgatására ezúttal a forgalmazó bemutatótermében kerítettünk sort, elsősorban kategóriában hozzá passzoló partnerek kíséretében. Mivel hely volt bőven, a dobozokat messze elhúztuk a hátsó falaktól és egymástól jó távolra helyeztük el. Az installáció természetesen minden esetben helyiség és sok szempontból ízlésfüggő is (bázistávolság, hátsó falak, beforgatás szöge, hallgatási távolság, stb.), ezért ebben a felállásban mi arra törekedtünk, hogy a basszust ne befolyásolja a hátsó falak közelsége és a hangsugárzók a tér felépítése szempontjából is maximálisan kibontakozhassanak.
A muzsikát az Auralic Aries Mini majd az Oppo Sonica szolgáltatta, az erősítésről az általunk korábban már tesztelt Vincent SV500-as gondoskodott. Az alapvetően telt, lágy és barátságos karakterű erősítő általánosságban mindenféle alumínium, titán és egyéb fémdómos hangsugárzóhoz ideális választás lehet, sőt, közülük még az izgágább típusok megfékezésére is alkalmas, bár erre a képességére most nem volt szükség. Menetközben még az Audia Flight Three is szóhoz jutott, a karakterét tekintve a Quadralokhoz szintén ideális olasz erősítő abból nyújtott hatásos ízelítőt, hogy mire képes az Ascent 80, ha komolyabb kifinomultabb elektronikát kap maga elé.
A változatos zenei program Chantal Chamberland Feeling Good című dalával indul. A méretes állódobozok egészen kisdobozos hatású széles és mély, levegős színpadot rajzolnak, a hangzás arányos, kellemes és nagyon élvezetes. Malia Magnetic Lies című érdekes elektronikus hangzásokat felvonultató felvételével megyünk tovább, a virtuális tér ismét széles és mély, a finoman artikuláló énekesnő pontosan középen dalol, a hangok szépek, izgalmasak és a színtiszta elektronikus hangszerpark dacára a hangkép nagyon kellemes és kerek. Petruta Küpper Fly the Lonely Shepperd című pánsíp muzsikája többek között a dobozok levegősségéből is hatásos ízelítőt nyújt, a hangszert finoman, sok levegővel és gazdag hangszínkészlettel szólaltatják meg, a hangok szokás szerint szépen elszakadnak a hangsugárzóktól. Venke Knutson I Wonder-je az énekesnő kifejezetten kislányos hangjának majdhogynem érzéki ábrázolásával és a finom artikulációval fog meg, a levegősség, a pontos pozícionálás és a méretes tér pedig ugyanúgy megvan nála, ahogy az előzőek esetén. Frank Sinatra következik a visszatekintős, nosztalgiázós It Was A Very Good Year-rel, amelyen nagyon jól érzékelhető a régi vágású analóg felvételek bája és karaktere, valamint a felvétel édesbús hangulata, amikor egy idős ember felidézi életének legemlékezetesebb pillanatait. Enya Only Time - az ír énekesnő dalának jellegzetes lágyan hullámzó hangjai könnyedén és felszabadultan áramlanak a hangsugárzókból, a megszólalás levegős és könnyed, a hangulati elemek pedig szintén rendben vannak. Feke Pál a Padlásból származó Fényévnyi távolság című dala élő felvételben csendül fel és már a bevezető taps életszerűsége is sejteti milyen jó a felvétel és milyen jó a tálalás. Az érzelmes mondanivaló selymesen finom hangokkal és gazdag részletezettséggel érkezik, a kísérő zongora természetes hangvételű. A Phantom of The Opera legismertebb dallama lüktető, pulzáló basszussal és szenvedélyes énekhangokkal szólal meg, míg az Il Volo Grande Amore című felvételét a dobozok a címhez hűen nagy érzelmekkel, szépen artikulált énekhangokkal és egészen operaszínpadi hangulatot keltve keltik életre. Bach Air-jében a lágy, varázslatos hangulaté a főszerep, a gazdag felhangrendszerű zongora finom dallamai valóban légiesen könnyedek és átszellemültek.
Az Aries Minit az Oppo váltja fel, és a hangzás nyíltabbá, lüktetőbbé, izgalmasabb színezetűvé, karakteresebbé és dinamikusabbá válik, a finomságok, a levegősség és a kisdobozos jellegű tér azonban megmarad. A dobozokból most jobban érezni a korábbi Quadral modelleknél megismert dinamikus és erőteljes jelleget, amihez számos részlet és finomság párosul. Utóbbiak jelenléte még inkább érezhető, amikor a Vincent erősítőt az Audia Flight Three váltja fel. Az olasz versenyző belépésével a hangkép általános finomodása és a több levegő mellett legfőképpen a készülékre jellemző krémesen finom, könnyed magasak jelennek meg új elemként, az Ascentek pedig jól hozzák a minőségi többletet, pedig az erősítő immár bő kétszer többe kerül náluk, ami többek között azt is jól jelzi, hogy az árkategóriájukat bőven meghaladó minőségi tartalékokkal is rendelkeznek.
Ajánlás
Az Ascent 70 LE után a méretesebb Ascent 80 LE lényegében a kisebb testvérnél megismert kvalitásokat hozza, különálló középsugárzójának köszönhetően azonban még levegősebb és kisdobozosabb hatású közepekkel rendelkezik valamint még több finomság és apró részlet megjelenítésére képes. Komplex hatású megszólalásának az erőteljes, dinamikus és pontos basszus mellett az alumínium tweeter produkciója is nagyon fontos eleme, az pedig, hogy ki mit hoz ki belőle és mennyire „engedi szabadjára” már a tulajdonos elektronika választásán múlik. Mérete és teljesítménye révén nagy hangerő és dinamika elvárású rendszerekbe is ideális választás lehet, és ugyanezen okoknál fogva házi-mozi frontsugárzónak is kifejezetten alkalmas.
Quadral Ascent 80 LE
Frekvencia átvitel: 29 Hz – 46 kHz
Teljesítmény: 140/200 W (nom/zenei)
Érzékenység: 89 dB
Impedancia: 4-8 Ohm
Váltási frekvenciák: 350/2800 Hz
Méretek: 1006×208,4×345 mm
Tömeg: 17,8 kg
Ár: 449.990,- Ft
Akciós ár: 309.990,- Ft
Forgalmazó: Stream Audio
Tel: 30/211-5253
www.streamaudio.hu