Az egykor honi képviselettel is rendelkezõ és méltán népszerû Celestion hangsugárzók most - néhány év után - újból forgalmazóra találtak idehaza. Hogy az aktuális modellcsalád megõrizte-e az õsök hangzásvilágát, az nemsokára kiderül a jelenlegi kínálat legkisebb ill. legnagyobb modelljének meghallgatásából.
Celestion - a márka, mely a magyar hifista számára egy ideig csak álom volt, majd hirtelen valósággá vált, aztán a nagy árubõség közepette hirtelen, szinte észrevétlenül eltûnt. A hifi világa azóta nagyot változott, ez jól látszik a cég jelenlegi - viszonylag szûk - kínálatán is. Egy teljes széria hifi ill. házi mozi célra, és egy "style" elnevezésû szett szintén a mozi-kedvelõk részére. Az "elmozisodott" kínálat hifi célra is melegen ajánlott, így hát most ebbõl a szemszögbõl emeltünk ki két típust, és fogtuk vallatóra õket.
Az F széria legkisebb darabja (F10) állványos, vagy ahogy emlegetni szokták, könyvespolcra helyezhetõ (bookshelf) hangsugárzó. A 88dB érzékenységû kétutas dobozka egészen apró darab, mindössze 100 mm-es mély/közép sugárzót és egy 19 mm-es titánium dómot foglal magába.
A hangszórók mágnesesen árnyékoltak, ezenfelül kettõs csatlakozó-terminálon keresztül táplálhatók (bi-kábelezhetõ). Keresztváltója egyszerû, 2,5 kHz-en 6dB/oktávos meredekséggel és némi szintbeli korrekcióval rendelkezik. Kiemelendõ még a 16-os MDF anyagú doboz is, ami ennyi pénzért nem megszokott dolog. Jókora reflexportja hátrafelé ásítozik, a falhoz közel elhelyezve így erõsíthetõ a mélyátvitel.
Az F30 a Celestion jelenlegi legkomolyabb hangsugárzója, földönálló modell. A prospektus háromutasnak titulálja, de mûködését tekintve két és fél utas rendszerû. A két 130 mm-es PP-bevonatú hangszóró közül az egyik 3,5 kHz-ig, a másik csak pár száz Hz-ig (nincs gyári adat) dolgozik, így erõsítve a mélyátvitelt. Magassugárzója ugyanaz a 19 mm-es titán dóm, amit az F10-be is szerelnek, itt azonban könnyebb a dolga a 2,5-rõl 3,5 kHz-re feltolt keresztezési frekvencia miatt. A doboz arányos méretekkel rendelkezik és szintén 16-os MDF-bõl készül, hátoldalán hatalmas reflexporttal és kettõs terminállal. 90 dB-es érzékenysége folytán akár 10 Watt (max. 120W) teljesítményû erõsítõvel is párosítható.
Hangminõség
F10: A kis dobozoknak van egyfajta varázsa, ami rendre képes ámulatba ejteni a hallgatóságot, így volt ez az F10 esetében is. Senki nem állítja, hogy teljes értékû sugárzó lenne, - hiszen mélyátvitele korlátozott - de mégis kellemes percekkel ajándékozott meg. A legtöbb gyártó él azzal a trükkel, hogy 80-100 Hz környezetében kiemeli a mini monitorok átvitelét, elterelve a figyelmet a legalsó szekcióról. A Celestionon nem éreztem ezt, úgy 80 Hz-tõl lineárisnak tûnt az átvitele. A hangkép színezetlen, naturális jellegû, erõsen emlékeztet a majd egy évtizede hallott elõdök megszólalására. Az énekhang árnyalt, hiteles, a magastartomány is részletes, csillogó. A legnagyobb erénye azonban a precíz és kiterjedt térleképzés, ami egyrészt a kis méret és az egyszerû keresztváltó okozataként alakul ki, a hangok teljesen leválnak a hangszórókról és megtöltik a számára cseppet sem ideális - mintegy 30 m2-es - szoba levegõjét.
Wim Mertens zongorafelvételét is jól tolmácsolja, hosszú lecsengéssel és kellõ dinamikával. A vonóskar meglepõen nagy, de itt már akadnak problémák a hangtömeg megjelenítésével, nem sikerül a hangszereket egymástól kellõ mértékben elkülöníteni. A szólóhangszerek megintcsak "leültetnek", közben csak apróbb bizonytalanságokat mutat.
Summázva szokásos kisdoboztörténet: néha elvarázsol néha meg kijózanít. Ennyi pénzért jó vétel, sõt, aktív subwooferrel párosítva teljesértékû rendszerré fejleszthetõ úgy, hogy biztos basszusalap mellett megmaradnak a nagyobb sugárzóknál ritkábban (pontosabban: sokkal magasabb áron) tapasztalható erények is.
F30: Ugyanaz az egészséges megszólalás jellemzi, mint kistestvérét, de ezúttal már kiterjedtebb mélytartománnyal. A magastatomány nem változott, ugyanúgy finom, szellõs jellegû. Közepei bizonyos felvételeken nyugodtabbnak és tisztábbnak tûnnek, a zongora viszont érdekes módon kevésbé tetszik. A térleképzés még mindig jó, bár vesztett kiterjedésébõl az F10-tõl hallottakhoz képest. Mélyátvitelére nem lehet panasz, kellõen megfogott, nem buffos jellegû stabil alsó hangokat produkál, a basszus kiemelést szerencsére nála is mellõzték.
A F30 100 ezer forintos árával jó alternatíva zenei mindenevõknek, semleges karakterével gyakorlatilag minden stílusban otthon van. Jó vétel, és nem csak azért, mert ezen az áron még kevés álló modellbõl választhatunk.