The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Martin Logan Motion 20

Az elektrosztatikus hangsugárzóival elhíresült Martin Logantól teljesen újszerű Motion 10 és Motion 12 modelleket leváltó nagyjából konvencionális, dinamikus rendszerű új Motion hangsugárzó család nagyobbik tagját, a Motion 40-es típust még tavaly bemutattuk, most pedig következzen a kisebb Motion 20-as, azoknak, akik kisebb szobával vagy költségvetéssel rendelkeznek, a Motion 40-es tesztje azonban felkeltette a birtoklási vágyukat a különleges magas sugárzóval rendelkező ízléses lakk fekete dobozok iránt.
A Motion 40-es ismeterében a Motion 20 formailag és kivitel tekintetében már nem okoz különösebb meglepetést; ugyanaz a téglatest forma a hátrafelé lejtő tetővel, a lakk fekete külső a matt fekete előlap betéttel és a múltkoriban megismert hangszórók, melyekből a kisebb méret okán ezúttal kevesebbet és kisebbeket kapunk.

A legfőbb ismertetőjegy és különlegesség természetesen szintén a Folded Motion magassugárzó, melynek aranysárga felületét biztonságot nyújtó fémrács mögé rejtették az előrelátó tervezők. Az egység hajtogatott redői harmonikaszerűen mozogva préselik ki a levegőt, mégpedig gyorsabban, nagyobb hatékonysággal, alacsonyabb torzítással és nagyobb sugárzási szöggel, mint a megszokott dóm csipogók, vagyis a magasak terén bizton számíthatunk tőlük valami különlegesre.

A tweeter alatt, hozzá nagyon közel helyezkedik el a kettő 14 cm-es alumínium membrános, polimer öntvénykosaras woofer közül az egyik, egy speciális rezonanciamentes kamrában, amely sikeresen tartja távol az állóhullámokat a hangszórótól. A másik ugyanilyen hangsugárzó az előlap betét legalján kapott helyet, társával együtt mindkettőjüket masszív, perforált acéllemezből préselt rács óvja a külső behatásoktól és az óvatlan partvisnyelektől.

A keresztváltó a többi Martin Logan modellben alkalmazott típushoz hasonlóan természetesen szintén Vojtko nevét és keze nyomát viseli; a körültekintően megtervezett egység a megszokott elemekből, vagyis légmagos tekercsekből, laminált acél ellenállásokból, illetve poliészterfilm és elektrolit kondenzátorokból készült. A váltási frekvenciák a kisebb és kevesebb hangszóró dacára megegyeznek a Motion 40-es értékeivel, ezúttal is 500 és 2600 Hz-en vannak. A Motion 20-as nagyobb testvéréhez hasonlóan szintén négy fémtüskén ácsorog, a hátlapja alsó fertályán pedig a múltkorról ismerős öblös reflexnyílás és a két pár csavaros-szorítós banánaljzat található.

ml 20 2

A programindító jazz muzsika a közönség nyüzsgésének meglepően közvetlen, hihető és általában véve sztatikus jellegű ábrázolása után erőteljes és lendületes dobokkal indul. A közepes méretű állódoboz a nem túl nagy woofereivel kifejezetten hangsúlyos mélybasszust kanyarít a zene alá, sőt, gyakran még szub-basszus sugárzókat idéző megnyilvánulásokkal is előáll. A hangzás ilyen módon tökéletesen kiegyensúlyozott, a telt mélyekhez kellemes, diszkrét közepek és légies, kifinomult magasak párosulnak. A magas tartomány a többi Motion hangsugárzóhoz hasonlóan most is lenyűgöző, a speciális tweeterek selymes és könnyedén szárnyaló magasakkal kényeztetnek és az atmoszférateremtésben is jeleskednek. A transzparencia érezhetően a doboz kategóriájának szintje felett áll, a Motion 20-as karakterét valahová a jó dinamikus típusok és a sztatikusok közé tudnám elhelyezni. Klarinétja légies és életteli, a vibrafonszóló pedig még az általánosságban nagyon magas színvonalból is kiemelkedik; telt és plasztikus megszólalása nagyon életszerű és valóságos hatású, a vásári csillogásnak viszont a leghalványabb nyomát sem lehet felfedezni benne.

A következő opera muzsikában az énekesnő szárnyaló hangja a kiemelkedő elem; Anne Szofi Van Otter csalogányként dalol és a hangja szinte repked a hangfalak közti és körülötti jókora térben. Hangulatban nem maradnak el tőle az őt kísérő légies fuvolák sem, amelyek ismét látványosan prezentálják a hajtogatott membránok különleges képességeit. A kiemelkedő magas tartomány dacára a felvétel egységessége mindvégig megmarad, amiben a szintén nagyon hatásosan tevékenykedő woofereknek is komoly szerep jut, melyek stabil alapokat biztosítanak és remekül megmutatják a nagyzenekar tömegét. A korábbi sorozat általam tesztelt Motion 10-es típusához képest a Mozart opera most sokkal nyíltabb, kitárulkozóbb és lendületesebb, anélkül persze, hogy a bensőségességét feladta volna. Az énekhang kimagasló artikulációja viszont hozzá hasonlóan most is példaértékű, az énekesnő kiejtése nagyon szép, még a legelszántabb logopédus sem tudna kivetnivalót találni benne.

Shirley Horn felvételének tálalása egyszerre művészi és realisztikus ízű, a natúr hatású kézi doboktól kezdve az énekesnő finom, mégis kissé reszelős énekhangjáig, és az erőteljes basszusig. Utóbbi azért most kissé visszafogottabban jelenik meg a nagyobb dobozoktól megszokotthoz képest, azonban a Motion 20 nagyon okosan nem vállal többet, mint amire képes, így nincsen semmi olyan zavaró momentum, ami belerondítana a hangképbe. A ritmus andalítóan hullámzik, a tér nagy és minden irányban kiterjedt. A hangkép a teltsége mellett levegős is, ez a kettősség, amire egyébként nem sok doboz képes, mindig lenyűgöz. A legjobb pillanatokban a dobozok szinte eltűnnek színről, az énekesnő és kísérete uralja a terepet és „csak” a zene marad.

Végezetül egy kis rock, nehogy túlságosan elandalodjak a sok finom dallamtól. A Motion 20 ettől sem jön zavarba, jól a húrok közé csap és igencsak tisztességesen szólaltatja meg az inkább a nagyobb dobozokhoz ideális zenét. A dobok erőteljesek, maximum csak a basszusgitár legalsó frekvenciáin érezni egy pici hiányt, ha nagyon kötekedni akarok. A terhelést nagyon jól bírja, a hangerő feltekerésével bőven van még benne svung és a hangkép nagyobb hangerőn sem lyukad ki, vagy válik harsánnyá, pozitívumait pedig széles hangerőtartományban megőrzi.

A Martin Logantól abszolút újszerű Motion sorozatának már az első fecskéi is nagyot alkottak, az újabb generáció típusaival kapcsolatban pedig határozott előrelépést lehet elkönyvelni hozzájuk képest. A Folded Motion tweeterek, mint a dobozok legfőbb védjegyei, természetesen most is hozzák a formájukat, míg a hangkép többi része a kellemes, lágy közepektől kezdve a testes és erőteljes mélyekig ügyesen felzárkózik hozzájuk. Az már csak hab a tortán, hogy az auditív fejlődéssel együtt a hangsugárzók egyben sokkal szebbek is lettek, így már az előtt jobban felpiszkálják az embert mielőtt meghallanák, pedig a java még csak azután következik.

Martin Logan Motion 20
Frekvencia-átvitel: 46 Hz - 25 kHz
Impedancia: 4 Ohm
Érzékenység: 90 dB
Méretek: 929×173×297 mm
Tömeg: 16,8 kg
Ár: 420.000,- Ft
Forgalmazó: Limar Audio
Tel: 1/329-2980