The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Metrum Acoustics HEX DAC - ami valóban analóggá alakít

A lassan már hazai DAC nagyhatalommá váló Inter Audio kínálata szeptemberben a Metrum Acoustics D/A átalakítóival gyarapodott. A specialista gyártótól először a HEX DAC érkezett meg hozzánk, ami saját minősége mellett a mostanában egyre inkább teret nyerő non-oversampling technológia aktuális eredményeiből is ízelítőt nyújt.

Noha a készüléket jegyző All Engineering (AE) a szórakoztató audio szegmensben elsősorban a Metrum márka révén vált ismertté, a cég valójában már hosszú évek óta különböző értékes innovációkkal van jelen az elektronikus tervezés számos területén, sőt, az elektrosztatikus hangsugárzókkal kapcsolatos fejlesztéseken már 1989-ben dolgoztak, szóval a hifi technikában is van „némi” múltjuk. Néhány évvel ezelőtt a cég figyelme a digitális technika és a digitál-analóg átalakítók felé fordult. Mint ismeretes a CD játszók, DAC-ok és egyéb különféle digitális eszközök világát az utóbbi években egyértelműen a túlminta-vételezéses technológia uralta. A gyártók a frekvenciák és bitek egyre feljebb és feljebb tornászásában látták az üdvözítő megoldást és a hosszú korszak legfőbb varázsszava az „upsampling” lett. A kétkedők eközben hiába hangoztatták, hogy a mintavételi frekvenciák felszorzása valójában csak egyfajta bűvészkedés, hiszen a lemezekre eredetileg felkerült információ ettől nem lesz több, ráadásként pedig a fázistorzításokat sem sikerült kiküszöbölni, ezért egyre bonyolultabb digitális szűrőket kellett alkalmazni.

Ezen okok miatt tette le a voksát a Metrum Acoustics a non-oversampling (NOS) technológia mellett, ami valójában a lemezeken vagy fájlokban kódolt digitális információk natív, mindenféle hókuszpókusz nélküli átalakítása. Nem véletlen tehát, hogy az olyan természetességre és „egyszerűségre” törekvő gyártók, mint például az Audio Note mindig is ezt a módszert alkalmazták. A dolog legfőbb érdekessége, hogy 30 évnyi trükkös felszorzás után bizonyos szempontból visszatértek a gyökerekhez, amelyeknek olyan képviselőit, mint például az egykori 10 kg-os Philips 16 bites CD játszókat sokan mind a mai napig imádják.

32013hex2

A Metrum előtt a nagy feladat az volt, hogy túlminta-vételezés és auditív problémák nélkül oldja meg az átalakítást. Az első általuk adott válasz a korszerű chipekkel készült mini DAC Quad volt, amelynek megjelenése óta a technológia és az alkatelemek egyaránt tovább javultak és finomodtak, s az eredményeket most többek között a HEX DAC-ban vehetjük fülügyre.

hex inside

A midi méretű, alumínium előlapos HEX DAC-ban egészen pontosan 16 db D/A átalakítót találunk, vagyis csatornánként 8 önálló egység dolgozik teljes differenciál üzemmódban. A szintén kiemelt figyelmet élvező tápellátást szeparált módon oldották meg, így külön toroid trafó látja el a DAC áramköröket, a vezérlő logikai panelt és az opcionális USB kártyát. Aki szimmetrikus forrással szeretné összekötni, AES-EBU modult vásárolhat hozzá, ezzel jelentősen csökkentheti a jitter és a zaj amúgy is nagyon alacsony szintjét. A technológia mellett a készülékben felhasznált alkatrészek (mint pl. Lundahl illesztő trafó) garantálják a kitűnő minőséget. A BNC koax és az RCA koax bemenetek maximum 24 bit/192 kHz felbontású jeleket fogadnak, míg a két Toslink optikai bejárat 24 bit/96 kHz-eseket. Analóg oldalon a HEX szimmetrikus és aszimmetrikus kimenetekkel egyaránt rendelkezik.

Tökéletes összhangban a gyártó fejlesztési elveivel és elképzeléseivel a HEX valóban egészen másképp szól, mint az általam hallott digitális eszközök legtöbbje, olyannyira, hogy gyakorlatilag akklimatizálódni kell a hangjához a megszokotthoz képest. Emiatt az első percekben egy kissé furának és másnak is éreztem, amíg rá nem jöttem, hogy mindez lényegében olyan dolgok hiánya miatt van, amelyekre valójában nincs is szükség. Gondolok itt legfőképpen a digitális eszközök analógoknál színesebb és fényesebb jellegére, ami a HEX megszólalásból abszolút mértékben hiányzik.
Biztosan sokan tapasztaltátok már, hogy egy jó analóg hang után akármilyen komoly digitálisat hall az ember, legyen az bármilyen jó és kifinomult, valami mégis hiányzik belőle. Nehéz pontosan körülírni, hogy mi, és különféle paraméterekkel sem lehet megindokolni, de egyértelműen érezni, hogy eltűnt. Olyan ez, mint amikor egy CD-ről felvételt készítünk egy jó magnóval és visszahallgatva azt tapasztaljuk, hogy bár kisebb a dinamika és itt-ott hallható egy kis zaj is, a hang mégis jobban tetszik – egyszerűen azért mert analóg.
Valahogyan így tudnám leírni azt, amit a HEX-nél érzek, bár nála a dinamikára sem lehet panasz, a sokszor említett natúr, természetes és közvetlen jelzők pedig esetében egészen új értelmet nyernek. Eltűnnek a digitális ”cicomák”, a fölösleges fényesség és a kihegyezett paraméterek, s nélkülük a hangzás kiegyensúlyozott, természetes és abszolút barátságos hangvételű. Dinamika szempontjából az eredmény egészen kiváló, a hangban érezni valami belső energiát és egy intenzív hajtóerőt, a mélyek pedig analógosan teltek és semmi sarkosság nincs bennük. A finoman pezsgően és lüktetően ritmusosan megszólaló Jazz at the Pawnshop CD karaktere most meglepően emlékeztet az LP változatéra, ha egy kis sercegést néhol alákevernénk, talán még meg is lehetne téveszteni vele.
Azt hiszem, nagy szavak nélkül is ez valójában a legkomolyabb dicséret, amit digitális eszköz kaphat!
Sorjáznak a jól ismert a felvételek és mindegyikben rá tudok csodálkozni valamire. Legtöbbször persze a hangzás eszköztelensége, kellemessége és barátságossága fog meg, hiszen ezen jellemzők miatt lehet egy készüléket hosszú ideig élvezetesen hallgatni. Minden olyan natúr és közvetlen, nincsenek élek, sarkok, vagy fémesség, és a hang mégis határozott, erőteljes, valamint kellően színes és izgalmas. Jordi Saval például kovácsfújtatóként szuszog rövidke, alig több mit egy perces improvizációja alatt, melyben rengeteg érzelem van, és mint afféle jó improvizáció, abszolút spontán és természetes. A többi jazz és klasszikus felvétel akusztikus hangszerei egyaránt valós hangszínekkel és karakterben szólalnak meg, amikor pedig jóféle pop és rockzenék kerülnek a lejátszóba a HEX energikusságának legjavát nyújtja és bizonyos értelemben hangulatilag visszaröpít a ’80-as évekbe, amikor még mindenhol analógról tolták a zenét.

Nem lehet nem észrevenni, hogy a HEX jellemzésének visszatérő kulcsmotívuma a kifejezetten analógos jellegű hangzás, amivel gyakorlatilag egy óriási jelzőhalmaz nélkül is szinte minden lényegeset elmondtunk a készülékről, ami valójában úgy szól, mint egy nagyon jó és kifinomult anti-digitális eszköz. Mindez persze egyben a NOS technológia létjogosultságát is tökéletesen bebizonyítja, így a magam részéről örülnék, ha ez az irányvonal az alacsonyabb régiókban is elérhető lenne, hogy még többen élvezhessék az analógos digitális hangzás előnyeit.


Metrum Acoustics HEX DAC
Frekvencia átvitel: 1 Hz- 20 kHz /- 2,5 dB, 44,1 kHz
1 Hz- 65 kHz /- 3 dB, 192 kHz
THD: 0,03%
Zaj: -130 dB
Méretek: 320×85×320 mm
Tömeg: 5,5 kg
Ár: 899.000,- Ft

Forgalmazó: Audio Centrum
Tel: 1/468-2176
www.audiocentrum.hu