The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Sennheiser HD 559 és HD 569 – Egy család, két eset

A Sennheiser HD500 vagy mostanság HD5 néven is futó egyik legnépszerűbb sorozatának aktuálisan négy tagja van, melyek közül három nyitott, egy pedig zárt kivitelű modell. Közülük elsőként a belépő HD 559-es és a sorban utána következő, a zárt HD 569-es típusok érkeztek meg hozzánk, és kettejük meghallgatása azért is érdekes, mert az is kiderül belőle, miben térnek el egymástól az egy családba tartozó, de eltérő felépítésű fülesek.

A gyártó mindenkori hierarchiájában lényegében az állandó megbízható középosztályt képviselő, korábban már számtalan díjat begyűjtő 500-as modellek ügyes kompromisszumot jelentenek, hiszen elérhető árakon kínálnak sok tekintetben már a felsőbb osztályokat idéző hang,- és kiviteli minőséget. A szeptemberben bemutatkozott legújabb változatok mindegyike a fület körülölelő (circumaural) kialakítású, és az afféle kakukktojásnak mondható HD 569 kivételével egyaránt nyitott kivitelű.

HD 559
A nyitott cirkumaurális kivitelű fejhallgató méretes fülkagylóiban a gyártó kifinomult technológiájával készült meghajtók találhatók, a szintén saját fejlesztésű“Ergonomic Acoustic Refinement” (E.A.R.) megoldás pedig a hatékonyság növelése érdekében a hangokat direktben a fülek belseje felé irányítja. A zajszigetelésről és a viselési komfortról vastagon párnázott, finom velúrborítású pihe-puha (eltávolítható) fülpárnák gondoskodnak, amelyek bizonyos szempontból az otthon kényelmét idézik fel, merthogy a HD 559 elsősorban egy otthoni nívós zenehallgatáshoz szánt modell. A fekete és matt antracit színű fejhallgató erőteljes, strapabírónak tűnő szerkezettel rendelkezik, ami minden bizonnyal hosszú távú használatot garantál. A 3 méter hosszú kábel szintén eltávolítható, a készülékoldali végére pedig a főleg klasszikus audio komponensekkel való használatot jelezve 6,3 mm-es aranyozott jack dugót szereltek.

Sennheiser HD559 HFP Online

HD 569
A zárt kivitele és 23 Ohmos ellenállása révén utcán, zajos környezetben és mobil eszközökkel is ideálisan használható, de emellett természetesen otthoni zenehallgatáshoz is tökéletesen alkalmas HD 569 szintén a gyártó igényes meghajtóival, az E.A.R. technológiával és stabil matt fekete szerkezettel készül. Nagyméretű fülkagylói szintén cserélhető, puha fülpárnákat kaptak, a 3 m hosszú 6,3 mm-es jack dugós kábel mellett pedig a mobil használathoz egy 1,2 m hosszúságú, 3,5 mm-es jack dugóval szerelt, vezetékre integrált távvezérlővel és mikrofonnal is rendelkező második kábelt is csomagoltak hozzá.

Sennheiser HD569 HFP Online

HD 559
Nagyon tetszettek az előzőkben hallgatott HD2-es és HD4-es típusok is, azonban a klasszikus Sennheiser soundból az igazi ízelítőt a HD5 típusok nyújtják, már csak azon egyszerű okból is, hogy ezek a fülesek készültek igazán audiofil felhasználásra. Azon a bizonyos „Sennheiser sound”-on pedig azt a márkára általánosan jellemző telt, nyugodt, barátságos és részletező karaktert értem, amit sok-sok évvel ezelőtt kedveltem meg, és amiről már sokszor bebizonyosodott, hogy több más konkurens fejhallgatóhoz képest sokkal hosszabb távú zenehallgatást tesz lehetővé.
A sorozat legkisebb HD 559-es tagja a kellően analitikus, természetes hatású és hangulatos bevezető nyüzsi után a jazz muzsikát telt dobokkal, valamint friss és feszes tempóval indítja. Az általánosan is telt karakterben a basszus testes és energikus, végig biztos alapokat biztosít a zenének. A kellemes és barátságos hangvétel a múltkori HD4-eseknél is jobban tetten érhető, a magasak pedig könnyedek és levegősek. A nyitott rendszerű füles által megszólaltatott hangok nyíltak és transzparensek, a zene eltávolodik a fejemtől. A hangszerek hangját és a különféle szólamokat szépen szétválasztja egymástól, a már említett alapvetően kellemes és hangulatos hangvételének köszönhetően pedig hosszabb zenehallgatásra csábítja az embert. A vibrafon barátságosan, bensőséges hangvételben, hosszú és valóságos hatású lecsengésekkel szólal meg.
Klasszikus zenéken a méretes fülkagylók selymesen finom, kellemes, oldott hangulatú és valós színezetű hegedűkkel, brácsákkal, fuvolákkal és egyéb hangszerekkel telnek meg. A fuvolák ezüstösek és levegősek, a nagyobb volumenű, hömpölygő dallamok pedig energikusan szólalnak meg. Az énekesek és énekesnők hangja szinte szárnyal, emellett nagyon precíz az artikuláció is, Anne Sophie Van Otter például úgy pörgeti az „r” betűket, ahogy azt egy olasz sosem tenné. A remek analitikának és az aprólékosan kidolgozott háttérkörnyezetnek köszönhetően a halkabb szólamokat és a zenéléshez párosuló zörejeket is tökéletesen hallani. Sarah Brightman „Symphony” című felvételén az egyszerre erőteljesen és finoman lüktető testes basszus adja meg az alaphangot, „felette” a vonóskar hangja fenségesen áramlik, míg a könnyed hárfa futamok, csilingelések és a légies és tiszta énekhang tökéletes ellenpontot képez a másik oldalon. Nagyon sok a szín és a különféle, árnyalat, és az énekesnő valamint a zenészek minden rezdülését tökéletesen hallani.
A rock és popzenék telten, dinamikusan, és egyfajta finoman kulturált hangnemben szólalnak meg, ami még a jobb minőségű MP3-akkal is nagy élményt okoz, ami a felvételek minőségének javulásával egyenes arányban még nagyobbá válik, főleg, hogy a füles hangjában semmilyen bántó él vagy sarkosság nem tapasztalható még jó nagy hangerőn sem.

HD 569
A HD5-ös sorozat ár és típusszám sorrendben következő tagja afféle kakukktojás a családban, mivel négyük közül ő az egyetlen zárt típus, amely így mobil használatra is jóval inkább alkalmas.
Zárt típusként a HD 569 némileg direktebb megszólalással rendelkezik, ám talán még ennél is nagyobb különbség kettejük között, hogy talán a mobil használat okán, az általános karaktere is egy kissé poposabb jellegű. Az eltérés a két típus között hasonló, mint amit a múltkor a HD4.20 és HD4.30 között tapasztaltam, csak éppen most a drágább típus hasonlít a múltkori olcsóbbra. A HD 559-hez képest élénkebb a prezensz tartomány, amitől a hangzás kissé világosabbnak tűnik, emitt a basszus hasonló szintje ellenére sem érzem olyan teltnek, mint másik típust. A levegősség és a nyíltság ugyanúgy megvan, a jazz az előbbihez képest pezsgőbb és intenzívebb, a vibrafon pedig inkább csilingelős, mint bensőséges hangulatú.
A hangzás és felfogásbeli különbségek okán a klasszikus művek is némileg másképpen szólalnak meg; a hangszínek világosabbak és nagyon enyhén fémesebbek, és érdekes módon a közép és a magas tartomány élénksége miatt még nyíltabbnak is tűnnek. A maga stílusában ez a típus is nagyon élvezetesen zenél, azonban a klasszikus zene valódi lényegéhez inkább a másikat érzem közelebb. Ugyanez igaz a Sarah Brigtman felvételre is, amit most a nívós tálalás ellenére is kissé „klasszikusok popritmusban” hangulatúnak érzek, a HD 559 telt, fenséges hangzása nekem speciel hiányzik belőle, főleg, mivel itthon hallgatom egy kényelmes székben elterülve, nem pedig az utcán.
Pop és rockzenéken a füles mondhatni igazán elemében van, élénk, dinamikus, nyílt és sokszínű, ahogy kell, kényelmesen és minőségi stílusban megragadva a könnyedebb műfajok valódi lényegét. A frissessége igazán üdítő, karakteréhez az intenzív dallamok és a fémesebb rock hangzások egyértelműen közelebb állnak, mint a másik típushoz.

Magasabb minőségi szinten ugyan, de lényegében most is a HD 4.20 kontra HD 4.30 eset állt elő, amennyiben az otthonra szánt HD 559 a klasszikus, telt és a barátságos Sennheiser hangzást, míg a mobil és zárt HD 569 a nagyobb frissességet, a több izgalmat és a jó értelemben vett poposabb feelinget testesítette meg. Mindez persze korántsem azt jelenti, hogy a HD 559 valami öreguras tempójú füles lenne a karosszékben való szunyókáláshoz idealizálva, vagy, hogy a HD 569 egy diszkó fülűeknek szánt modell volna, hanem egyszerűen mindkettőnél mások a súlypontok és a fő prioritások, emiatt a HD 559 ízlésvilágban is eltér a karakterébe a mobil használatot is jócskán belekalkuláló társától.
A maga nemében mindkettő egy igényesen felépített, kiváló hangminőséggel rendelkező modell egy hibázni nem nagyon tudó gyártótól, a kettejük közti választás pedig emiatt ismét a szubjektum és az egyedi elvárások témakörébe tartozik.


Sennheiser HD 559
Impedancia: 50 Ohm
Frekvencia átvitel: n/a
Hangnyomás: 108 dB
THD: n/a
Ár: 46.900,- Ft

Sennheiser HD 569
Impedancia: 23 Ohm
Frekvencia átvitel: 10 Hz- 28 kHz
Hangnyomás: n/a
THD: n/a
Ár: 55.900,- Ft

Audio Partner Kft.
Tel: 23/414-057
www.audiopartner.hu