Ha az Isol-8 névről az Isotekkel való hasonlóság miatt valakinek egyből a tápkondicionálás ugrik be, túlságosan nagyot nem téved, mivel Nic Poulson egyrészt az Isotek egykori alapítói közé tartozik, másrészt az Isol-8 cég szintén tápkondicionáló eszközök fejlesztésével és gyártásával foglakozik. Ja, igen, és szintén angol…
Nic Poulson eredetileg hangmérnökként dolgozott a BBC-nél még a nyolcvanas években. A patinás brit vállalat legendásan magas színvonala nagyon mély benyomást tett rá, és többek között a kiválóságra való állhatatos törekvésre is megtanította. A ’90-es évek elején elhagyta a BBC-t, hogy a figyelmét régi szenvedélye az audio technika felé fordítsa. Erősítőket tervezett a Trilogy cégnek, de emellett még arra is maradt ideje és energiája, hogy átalakítsa a repülőtéri kifutópályák világítási rendszerét. Ezek után alakult meg az Isotek, melynek csapatához Nic Poulson is csatlakozott, azonban az elképzelései nem teljesen egyeztek meg a gyártóéval ezért rövidesen külön utakon folytatta tovább, hogy immár kompromisszumok nélkül válthassa valóra őket.
Létrejött hát az Isol-8 cég.
Az Isol-8 három kategóriából álló választékában (High Performance, Audiophile, Custom Install) a MiniSub modellek valódi kulcskészülékek, amelyek kiváló minőséget nyújtanak teljesítményükhöz képest kedvező áron és olyan elegánsak, mint egy „normál” audio berendezés. Az előkelő High Performance csapatot erősítő, kétféle változatban (Axis, Wave) kapható MiniSub-ok egyaránt a Transmodal szűrőtechnológiát és a DC blokkolást tartalmazzák, és alapvető technológiáik a gyártó SubStations nevű zászlóshajójából származnak, ami azért elég jó ajánlólevél számukra. CNC-vel megmunkált alumínium előlapjaik mögött kiváló minőségű alkatrészek találhatók, úgymint ezüstözött réz kábelezésű PTFE szigetelés, polipropilén kondenzátorok, Mundorf OFC szigetelések és audiofil csatlakozók. A készülék hátlapján egymástól láthatóan elkülönítve helyezték el a négy kisáramú (6 A), és a kettő nagyáramú (10 A) kimenetet; előbbiek jellemzően a műsorforrások, utóbbiak pedig a teljesítmény-éhes erősítők kiszolgálására ideálisak. Mindegyik aljzat saját szeparált szűrő áramkörrel rendelkezik, amely megoldás különösen hatékonyan redukálja a komponensek keresztszennyezését, megállítva ezzel a zajok átvándorlását egyik készülékről a másikra. A kisáramú aljzatok a Transmodal szűrőnek köszönhetően a legtöbb más márkájú gyártmánytól eltérően a közös és a differenciál (a készülékekben keletkező illetve a kívülről érkező) zajokat is hatékonyan kiszűrik. A nagyáramú szekció új fejlesztésű többlépcsős szűrést alkalmaz, olyan módon megtisztítva az erősítőkbe jutó áramot, hogy a készülékek dinamikája egyáltalán ne csökkenjen, ami gyakori kritika szokott lenni a tápszűrőkkel kapcsolatban.
A MiniSub kettő nagyon hasonló változata között a legfontosabb különbséget az Axis esetében a DC áram blokkolásának továbbfejlesztett verziójának alkalmazása jelenti, ezt leszámítva lényegileg megegyezik a jelent tesztben szereplő Wave típussal.
A készülékállványban a többi komponens között szépen elhelyezhető Wave 6 aljzata a legtöbb esetben gyakorlatilag az egész rendszer tápellátásának ráncba szedését lehetővé teszi. A 4 kis/közepes áramú aljzatba mehetnek a különféle műsorforrások illetve az előerősítő, ha van, a nagyáramúakba pedig az integrált erősítő vagy a végfok mellé másodiknak például be lehet dugni a plazma vagy LCD TV-t, ha egy helyütt vannak, hiszen ezen eszközök teljesítményfelvétele inkább az erősítőkhöz, mint a műsorforrásokhoz áll közelebb, emellett ki tudja, mit szednek össze innen-onnan. Na és persze, az sem „baj”, ha a MiniSub-tól szebb lesz a képük.
Amikor a készülékek tápcsatlakozói átkerülnek a Minisub fenekébe olyan érzetem támad, mintha valamilyen módon megnőtt volna a klub mérete és ezzel együtt az izgatottan várakozó közönség is érezhetően nagyobbnak tűnik. A ricsaj nem hangosabb, viszont a beszédfoszlányok jobban érthetők és a különféle halk háttérzajokat is pontosabban be lehet azonosítani, ami szintén az életszerűséget fokozza.
A muzsika friss, pörgős és erőteljes dobokkal indul, egyszóval a gyártó nem lódított azzal az állításával sem, hogy a MiniSub nem bántja a dinamikát. A zene az élettelisége ellenére érettebbnek és kidolgozottabbnak tűnik, a dobseprő például jóval selymesebb, a szálait pedig kis túlzással egyenként meg lehetne számolni. Az információk mennyiségének bővülése egyébként mindegyik tartományra igaz, de a többi hatékony szűrőhöz hasonlóan talán a prezensz táján a legszembetűnőbb, mintha a zajok szűrő nélkül itt okoznák a legtöbb kárt. A hangszerek közül a klarinét hangjában érzem a legjelentősebb változást; sokkal életszerűbb, árnyaltabb és bensőségesebb, kicsit mintha a levegője is több lenne, a szóló szerepe pedig természetesen megkérdőjelezhetetlen. Az őt követő vibrafon megszólalása szintén bensőségesebbé válik, emellett a hangszer hosszabb és valóságosabbnak tűnő lecsengésekkel szól, nagyban fokozva ezzel az eddig sem kutya jelenlétérzetet.
A klasszikus művek elsőként a MiniSub közreműködésével csendülnek fel, majd a csatlakozók átkerülnek a kapcsolósba…
A hangok ezek után egyértelműen soványabbak és fakóbbak, mintha a zenék életerejét valahogyan kiszivattyúzták volna belőlük. A hangszerek hátrébb húzódnak és kisebb helyre zsúfolódnak össze, a levegő is kevesebb, és ez a visszahúzódás érzelmileg is ugyanúgy tetten érhető, mint fizikai értelemben. Az operaénekesnő hangjában kevesebb a szenvedély és az érzelem, a halk és hangos, illetve a lágy és erős részletek közti kontraszt pedig érezhetően csökken. A részletek mennyisége sajnos szintén kevesebb; ezután már nemigen tudok olyan paramétert előhúzni, ami ne lenne gyengébb a szűrő nélküli verzióban. Vivaldi muzsikája kedvetlen, fakó és élettelen, számos egyéb dolog mellett pontosan a Vivaldi műveket jellemző túlcsorduló érzelmek vesznek el; a Mester, ha tehetné, bizonyára visszakövetelné a Minisubot a rendszerbe, hogy a muzsikája úgy szóljon, ahogy megálmodta.
Pop és rockzenéken az előbbieken felbuzdulva szintén a szűrős változattal kezdek, hogy aztán ismét a fénytelenséggel, a fakósággal és a visszahúzódással szembesüljek. Menetrendszerűen lecsökken a részletek mennyisége is, de ami talán még ennél is fájóbb, az a hangulati elemek deficitje, mivel ezeknek a zenéknek alapvetően szórakoztatniuk kellene, de így elég nehéz lesz. A hangzás összességében kissé összeesettnek tűnik, olyan mintha beszűkült volna és a levegő jó részét is kiszivattyúzták volna belőle.
A nálunk még abszolút új jövevénynek számító Isol-8 bemutatkozása tökéletesre sikeredett, hiszen a MiniSub Wave minden tekintetben hozta azt a javulást és minőségi színvonalat, amit ebben a kategóriában a komoly versenytársak produkálnak. Használatával az általános hifis paraméterek (tisztaság, sávszélek, stb.) jelentős javulása mellett a zene élvezhetőségének valódi fokmérőjét jelentő audiofil jellemzők is komolyan megváltoznak, és pontosan ez az a minőségi többlet, amiért igazán megéri a Minisub Wave-be invesztálni, ami kellemes ráadásként még a készülékállványban is remekül mutat.
Isol-8 MiniSub Wave
Méretek: 444×85×305 mm
Tömeg: 6,5 kg
Ár: 273.500,- Ft
Forgalmazó: Akusztika
Tel: 1/321-5384
www.hifibolt.hu