A Tempo és a Codex modellek közé érkező Midex első látásra egy némileg konvencionálisabb kialakítású hangsugárzónak tűnik oldalsó vagy a kabinetbe rejtett wooferek nélkül, azonban a csalóka látvány senki se tévesszen meg!
A furnér mellett valódi luxus látványvilágot biztosító üveg előlappal is rendelkező doboz szokásos enyhe hátradöntését leszámítva ugyan nincsenek semmiféle rafinált ívek és hajlatok, maga a kabinet azonban bőven megér egy misét, ráadásként a hangsugárzó megkapta az eddig csak a csúcsmodell Structure típusban alkalmazott különleges Méhsejt szendvics belső kiképzést is. A hangsugárzó szendvicsszerkezetű doboza egy nyílt cellás kerámiahabból készült belső szerkezettel rendelkezik. A kerámiahab egy nagyon drága, csúcstechnológiás anyag, ami többek között abban is egyedülálló, hogy sok levegőt tartalmaz, maga a kerámia hálózat pedig nagyon könnyű, rendkívül merev és erős, továbbá majdnem olyan kemény, mint a gyémánt. Ezzel a speciális megoldással a gyártónak egy különösen merev kabinetet sikerült megalkotnia, ráadásul a belső térfogat elvesztése nélkül, (nem kellett teletömni különféle merevítő idomokkal), ami azt jelenti, hogy a Midex a külső fizikai méreteinél akusztikusan valójában sokkal nagyobb hangsugárzó.
A Midex tweetere az immár harmadik generációjú HHCTIII (Hyper-Holographic Cone Tweeter) típus alumínium membránnal és új elemként egy szándékoltan aszimmetrikusan felrögzített csillapító szövetkerettel. A szintén harmadik generációs fejlesztésű HHCM III (Hyper-Holographic Cone Midrange) középsugárzó a csipogóhoz hasonlóan tartalmazza a gyártó által kifejlesztett Active Cone Damping technológiát, ami a gyakorlatban az alumínium membránok szélein lévő szilikon gumi gyűrűt jelenti. A gumigyűrűk pontosan meghatározott feszültséget biztosítanak a membránok számára, kiküszöbölve ezáltal a membránok bizonyos frekvenciákon előforduló csengéseit, amelyek a fémmembránokhoz kapcsolódó, gyakran és jogosan kritizált fémes hangzásért felelősek. Ugyancsak a harmadik generációs HHCMIII technológia része a dupla hangszórókosár kialakítás is, amelynél az öntött alumíniumból készült belső és külső kosarak mindössze egy nagyon pici kör alakú területen érintkeznek egymással, ráadásként pedig a közöttük lévő csillapítóanyag is hatékonyan mérsékli a rezonanciák átadását. A megoldásnak köszönhetően a hangszórók által keltett rezgések nem továbbítódnak a kabinet felé, így optimalizálva a merevséget, a légáramlást és a rezgésszabályozást olyan módon, ahogy a hagyományos technológiákkal nem volt lehetséges. A középsugárzó alumínium fáziskúpját közvetlenül a motorhoz rögzítették, aminek szintén számos auditív előnye van a megszokott megoldásokhoz képest. A három-utas négy tagból álló Midex hangszórókészletét a legfelül és legalul elhelyezett wooferek teszik teljessé, amelyek a 200 Hz alatti hangok lesugárzásáért felelősek. Ez a konfiguráció természetesen szintén nem csak holmi design elem, hanem segít elkerülni a különféle mélyfrekvenciás akusztikai anomáliákat, jelentősen javítva ezáltal a hangsugárzó basszusának tisztaságát, pontosságát és kontrolláltságát.
A hangsugárzó single WBT NextGen csatlakozó paneljét (Vibration Control Terminal) neoprénnel szigetelték el a kabinettől. A korábban használt típusokhoz képest a keresztváltó szintén alapos módosításokon esett át, többek között a szigorúan válogatott kiváló minőségű alkatelemeit egyenként is megpróbálták megóvni a mikro-vibrációktól, a belső vezetékeket pedig vékonyabbakra cserélték. A hangsugárzóhoz mellékelt M8-as tüskék igény szerint opcionálisan az Audio Physic VCF II mágneses rezgéscsillapító lábakra cserélhetők, melyek még hitelesebb és pontosabb hangzást eredményeznek, emellett megvédik a kényes padlókat is a karcolásoktól.
♫
A Midex általános karaktere a gyártó jellegzetes precízségét, pontosságát és tisztaságát, vagyis az alapvetően átengedő jellegű megszólalást fűszerezi egy egészen pici kellemességgel, amitől a végeredmény olyan jóindulatúan hiteles stílusú lesz. Mindez annyit jelent, hogy megkapjuk a valódiság érzetét, és a különböző felvételek jellegzetességei és karakterbeli különbségei egyaránt szépen megmutatkoznak, a tálalás azonban mégsem nyers vagy kíméletlen, és nem annyira az abszolút rendben lévő hifis paramétereket érezzük elsősorban, hanem a muzsikák szépségeit. A szokásosan keskeny kabinetek jellegzetes Audio Physic jellemzőként a legtöbb esetben diszkréten meghúzódnak a széleken és szinte eltüntetik magukat a levegős, sok tekintetben monitoros jellegű hangképből, ha pedig elég helyet hagyunk mögöttük (mindenképpen érdemes) akkor nagyon mély és szépen tagolt színpadokat építenek fel. Visszatérve a doboz általános karakterére, a kellemesség és a finomság természetesen nem jelent semmiféle elfedést sem, tehát ha egy felvétel nyersebb, élesebb, keményebb, magasba húzó, mélytöbbletes vagy netán reszelősebb, akkor pontosan úgy is fog megszólalni, csak éppen a Midex mindezt nem vágja az arcunkba, hanem, mondjuk úgy, kíméletesen tálalja. A másik oldalról viszont a sok finomsággal rendelkező, barátságos és kellemes muzsikákat egészen varázslatosan képes megszólaltatni, számtalan árnyalattal, valós lecsengéssel, még a zongora billentyűk leütésének sebességét vagy az erősségének egészen leheletnyi eltéréseit is pontosan érzékeltetve, ráadásként olyan módon, hogy ez a számos „információ” tökéletesen „belesimul” a zenei élvezetbe, vagyis egyetlen pillanatra sem támad olyan érzetünk, mintha a doboz mérnöki módon kianalizálná a felvételeket. Mindennek köszönhetően az Audio Physic univerzumban szerintem a Midex egy különösen barátságos, kellemes és szerethető doboz, ami társaihoz hasonlóan lényegében műfaj független és mindenféle zenével nagyon magas színvonalú produkciót nyújt. Különleges konstrukciójú, stabil és rezgésmentes kabinetjének köszönhetően a megszólalása színezetlen, tiszta és természetes, a terhelést jól bírja, karakterét nagy hangerőn is tökéletesen megőrzi. Basszus és dinamika tekintetében az eredménye átlagosan jó, a márka több más modelljének ismeretében a tervezőinek célja ezúttal biztosan nem az volt, hogy a maximumot hozzák ki az adott méretű kabinetből, hanem sokkal inkább a minden körülmények között kiegyensúlyozott hangzás megvalósítására törekedtek. Hiányérzetünk persze így nincs is, sem akkor, amikor a Faded jellegű tuc-tuc felvételek szólalnak meg, (amelynek egyébként a bevezető zongora dallamai, még ha nem is igaziak, egyszerűen mesések voltak), vagy ha Brian Bomberg nagybőgőjét, gordonkákat vagy a rockzenék basszusgitárjait hallgatjuk. A fő elem az egyensúly, ami mind a frekvenciákra, mind a hangulati elemekre igaz – ezért óriási élmény a Midexet hallgatni és ezért lehet nagyon könnyű vele élni is. Mindez a másik oldalról azt is jelenti, hogy az Audio Physic választéka nem teljesen koherens, vagyis nincs egy kőbevésett márkakarakter, amiből feljebb haladva egyre jobbat és többet kapunk, hanem valójában minden modellnek önálló egyénisége van. Drámai módon nem térnek el egymástól, de annyira azért igen, hogy a különböző ízlésű vásárlóknak mások legyenek a zsánerei közülük; ebből a szempontból a Midex a választék nagyon kellemes és kifinomult oldalán helyezkedik el, azok számára igazi telitalálatként, akik a hitelesség egészen finoman szépített változatára és egy barátságos, kifinomult zenei világra vágynak.
Ajánlás
Noha a gyártó „nem vesznek a finom részletek” szlogenje és a holografikus hangszóróik jellegzetes hangzása lényegében minden hangsugárzójukra igaz, ettől még a különféle típusok mindegyike önálló egyéniség. A kiemelkedő műszaki paramétereivel egyáltalán nem hivalkodó Midex műfajtól függetlenül finoman és kellemesen őszintén zenél, a csúcstechnológia pedig sohasem tolakodik a muzsikája elé, így az, ha lehet, még talán a többi modelljükhöz képest is természetesebben tárul a hallgatók elé.
Audio Physic Midex
Frekvencia átvitel: 30 Hz – 40 kHz
Ajánlott erősítő teljesítmény: 30-180 W
Érzékenység: 89 dB
Impedancia: 4 Ohm
Méretek: 202×1110×335 mm
Tömeg: 35 kg
Ár: 2.950.000,- Ft
Forgalmazó: StreamAudio
Tel: 30/211-5253
www.streamaudio.hu