Szép lassan sorra kerül a Yamaha új „79”-es AV receiver sorozatának összes tagja, amiket megismerve egy egységes hangzású és karakterű, logikusan felépített és a gyártótól megszokott kiemelkedő szolgáltatás repertoárral rendelkező készülékcsalád képe rajzolódik ki, melyben az RX-V679-es típus a felső középmezőnyt képviseli.
Ennek megfelelően funkcióit és szolgáltatásait tekintve nagyjából a középső RX-V579-esnek felel meg, csak éppen Wattból, és ki,- illetve bemenetekből egyaránt valamennyivel többet ad, és természetesen szintén magáénak mondhatja a Music Cast nevű multi-room rendszert is, ami egyértelműen az utóbbi idők legfontosabb Yamaha fejlesztésének mondható.
A 7.2 csatornás rendszerű RX-V679 sorozatbeli társaihoz hasonlóan szintén minden csatornáján diszkrét felépítésű erősítőkkel rendelkezik. A digitális formátumban érkező jeleket csatornánként külön-külön 192 kHz/24 bit rendszerű Burr Brown DA konverterek alakítják analóggá, míg a vezeték nélküli Bluetooth kapcsolaton keresztül érkező fájlokat igény szerint még a speciális algoritmusokkal dolgozó Compressed Music Enhancer is kezelésbe veszi. A különféle machinációknak pont az ellentettjét képviseli a „Pure Direct” funkció, ami mindenféle szükségtelen áramkört és funkciót kiiktat a zenei jelek útjából, ez által biztosítva a készülék által elérhető legtisztább és torzítatlan sztereó hangzást. Aki nem használ szub-woofert és esetleg kevesellné a hangsugárzója mélyeit, igénybe veheti az Extra Bass nevű hatékony basszus kiemelőt, amely hatékony, de nem bántó módon fokozza a mélyek erejét és dinamizmusát. A 7.2-es rendszer újabb előnyeként 5.1 illetve 5.2 konfigurációkban használva a készüléket a kettő fennmaradó csatorna bi-amplifikálásra is felhasználható, amely megoldás általában érezhetően jobb hangminőséget biztosít.
A hangsugárzó szettel illetve a szoba akusztikájával való precíz összehangolást a gyártótól megszokott YPAO rendszer legújabb változata segíti. Az RX-V679-es beépített 3D Cinema DSP-je szintén a szokásos 17-féle programmal rendelkezik, melyekből mindenféle programhoz vagy játékhoz lehet megfelelőt választani, és közülük négyet Scene néven közvetlenül az előlapról is elő lehet hívni négyféle műsorforráshoz. A bőséges választékban megtalálható a fejhallgatókhoz optimalizált Silent Cinema valamint a Virtual Cinema Front funkció is. Dekóderekből a Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, Dolby Pro Logic IIx és a DTS-HD Master Audio típusok közül választhatunk. A mozis élményt tovább fokozva a hangsugárzó szettünket további ”fantom” dobozokkal egészíthetjük ki, például virtuális surround back sugárzókkal, a Dialogue Lift funkció révén pedig a presence (felső) frontsugárzók hatását is imitálhatjuk.
A hat darab 1.4a verziójú HDMI csatlakozáson keresztül többek között 3D és 4K (4K Pass Through) videojelek is továbbíthatók, illetve olyan értékes videós funkciókat is kapunk, mint a HDMI Audio Return csatorna, a Deep Color, az x.v. Color, a 24 Hz-es képfrissítés és az Auto Lip Sync. A front lapon lévő USB port iPod és iPhone készülék csatlakoztatására szolgál, melyekről FLAC (96 kHz/24 bites is), WAV 192 kHz/24 bit és Apple Lossless 96 kHz/24 bit zenefájlok szólaltathatók meg. Mellette található egy Aux jelű 3,5 mm-es analóg jack bemenet, míg a 6,3 mm-es fejhallgató aljzat az előlap bal alsó sarkán kapott helyet. HDMI-ből 7 darab (6 bemenet, 1 kimenet HDCP2.2 kompatibilitással) található, emellett 4 analóg és 4 digitális (2 koax, 2 optikai) AV bemenet szett áll rendelkezésre a különféle analóg és digitális forráskészülékek csatlakoztatásához. A beépített Wifi és Bluetooth, valamint az AirPlay funkció révén a megfelelő eszközökről immár abszolút komfortosan, vezeték nélkül lehet zenélni a készülékkel, a különféle zeneszolgáltatók kínálata közül a Napster, a Spotify, a Pandora és a Juke egyaránt elérhető.
A klasszikus távvezérlő mellett a receiver modern megoldásként az App Store vagy a Google Play áruházakból ingyenesen letölthető AV Setup Guide alkalmazás segítségével iOS vagy Androidos táblagépekkel egyaránt beállítható és vezérelhető, míg a távvezérlős változatnál az On Screen funkció segítségével lehet navigálni a különféle a menükben.
♫
A ’79-es sorozat szinte összes többi modelljének ismeretében nem állítom, hogy az RX-V679 hangzása különösen nagy meglepetést tudott még okozni, főleg mivel a családi karakter mindegyik típus esetében nagyon jellegzetesen beazonosítható, arról pedig ügyesen gondoskodott a gyártó, hogy a hierarchiában feljebb lépkedve ne csak több aljzatot és Wattot, hanem jobb hangot is kapjunk, ezért a 679-es hangminősége tökéletesen beilleszthető az alatta illetve felette lévő modellek kvalitásai közé. A sorozat felsőközép kategóriáját képviselő típus hangzása egyértelműen a családi csúcsmodell RX-V779-esét idézi, vagyis zenehallgatásra is sokkal inkább alkalmas, mint kisebb társai. Alapkaraktere a szokásos barátságos, testes, plasztikus és „kerek” fajta, ami zenén és mozin egyaránt hosszú távon jól hallgatható modellé teszi. Szub-woofer nélküli használatban megfelelő hangsugárzóval a basszus tudományából is hatásos ízelítőt kaphatunk, ami akkor sem haszontalan dolog, ha van dohogó a rendszerben, amelyre így csak a valóban nagyon mély frekvenciák lesugárzásának terhe hárul. Kellemes hangvétele ellenére az izgalmas jelenetek hatásos prezentálásában is otthon van; ha kell, szinte tapintható feszültséget varázsol a képek mellé és a forró akciójelenetek tálalásában sem bizonyul szűkmarkúnak. Az „Adósság” című filmben különösen tetszett az a jelenet, amikor a múlt terheit tovább cipelni nem bíró David, (akiről a színész jellegzetes fizimiskája miatt mindig a Trónok harcában általa játszott Mance Rayder jutott eszembe) ahelyett, hogy beülne a rá váró autóba, teljesen váratlanul kilép a szembe jövő kamion alá, ami idegborzolóan félelmetes csattanással csapja el majd gyűri a kerekei alá a testét. A jelenet abszolút felkavaró és összerezzentő hatású, amiben a filmesek mellett természetesen a receivernek is komoly szerepe van. Erő, gyorsaság, realizmus – mind kell hozzá, hogy ez a pár másodperc ilyen óriásit üssön.
Filmeken és zenéken is egyaránt tapasztalható, hogy az attak különösen jó, egyértelműen felülmúlja az eggyel kisebb 579-es képességeit. A hétköznapi élet zajai (kulcscsörgés, padlónyikorgás, ajtócsapódás, stb.) szokásosan élethűek a tálalásában, ami szintén nagyban hozzájárul a filmek élvezetéhez és a realizmus érzetének fokozásához. Nagyobb hangerőn vagy komolyabb dinamikájú jeleneteknél a hangok erőlködéstől mentesen, könnyedén áramlanak a hangszórókból, jöhet akció vagy féktelen buli valamelyik vígjátékból, megfelelő hangsugárzók esetén a mélyekre még 5.0 vagy 2.0 szettben sem lehet panasz. A párbeszédei hihetően, szépen artikuláltan és kellemes tónusban szólalnak meg, korrekt hangkeverésű anyagok esetében még a legnagyobb csatazajok közepette is végig érhetően maradnak, a Dialogue lift funkcióval pedig még térben is „kiemelhetjük” őket a történések sűrűjéből.
A jazz muzsika kellemesen testes mélyekkel, finoman pezsgő karakterrel és energikus ritmusszekcióval elevenedik meg. Ez a hang abszolút a 779-essal kapcsolatos élményeimet idézi fel, hasonló színvilággal és az átlagos AV erősítők minőségét jócskán felülmúló hangszerhangokkal, amelyek kellően karakteresek és kellemesek is egyben. A szépen csengő vibrafon esetében az 579-esnél tapasztalt enyhe üvegességnek immár nyoma sincs, és a hangszerek általánosságban is hitelesebb megszólalásúak. A minden irányban jókora méretű színpadképet pontosan építi fel és a különféle fúvós hangszerek esetében a levegővel sem fukarkodik. Klasszikus műfajokon a csuklóból jövő energikusságot vegyíti a kellemes, élvezetes karakterű megszólalással, ugyanúgy, ahogy azt a hasonló jellegű filmzenéken, mint például a Downton Abbey hangulatos vonósainak megszólaltatásánál már tapasztalhattam. Basszusának, erejének és bőséges tartalékainak köszönhetően a komplex részletek és az erőteljes tuttik prezentálása is jól megy neki, és a már említett jó attak például vérbő klasszikusokon is élvezetes jeleneteket képes produkálni. Emellett persze kellemes és andalítóan finom is tud lenni, amikor a muzsika hangulata úgy kívánja, míg a különféle dinamikus pop és rockzenék megszólaltatásánál a jazzhez hasonlóan az erőt és a kellemes tónust kombinálja egymással. Mivel mostanában éppen Edda nosztalgiám támadt, a harmadik albumuk is a lejátszóba kerül még bőven Attis UFÓ-k előtti korszakából. Az örökzöldnek számító dallamok dinamikusan, tisztán és meglepően aktuális hangvételben szólalnak meg mindvégig erőteljes basszus gitárral és ritmusszekcióval, hogy az érzelmek mellett igazi rock feeeling is meglegyen.
Az RX-V679-es a rengeteg funkció, szolgáltatás és okosság mellé olyan erőteljes és kellemes hangzást is nyújt, amivel egyértelműen az amúgy is jól sikerült és erős ’79-es széria egyik legjobb modelljének számít. A 779-estől eltérően ráadásul árban is messzebb esik a belépő Aventage típustól, így esetében nem merül fel a kínzó „Ne vegyem-e meg inkább az Aventage 750-est?” kérdés sem, aminek köszönhetően abszolút könnyű szívvel lehet hazavinni ezt a nagyon jó készüléket, feketében ráadásként most akciós áron.
Yamaha RX-V679
Teljesítmény: 90 W (6 Ohm, 2 csatornát meghajtva)
Méretek: 435×171×378 mm
Tömeg: 10 kg
Ár: 209.999,- Ft
Forgalmazó: Extreme Audio
Tel: 1/7867-422, 30/330-6229
www.extremeaudio.hu