The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Vibra-R hangfalláb (csúcs)

A Vibra-R márkát jegyző hazai Turnings cég gazdag választékából első körben kettő készülékek alá való rezgéscsillapító korongot mutattunk be, most pedig a gyártó hangfallábai közül ismerkedünk meg a legkomolyabbik, „csúcs” nevű típussal.

Ha a különféle elektronikák szempontjából kiemelt fontosságú a rezonanciák csillapítása, akkor a hangsugárzók esetében, amelyekben különböző, gyakran jókora méretű és jókora energiákat mozgósító hangszórók rezegnek, legalább ugyanolyan jelentőséggel bír, és hasonlóan fontos szempont még az állódobozok elcsatolása a padlótól, nehogy velük akarjanak rezegni. A hangsugárzók installálásához a készülékekéhez hasonlóan szintén többféle alternatíva áll rendelkezésre a gyártó választékában, a múltkor megismert korongoktól kezdve (amelyek a polcsugárzók alatt is jó szolgálatot tehetnek) egészen a háromféle hangfallábig, melyek közül a „csúcs” nevű típus a leginkább összetettebb és legkomplexebb konstrukció.

A 40 mm legnagyobb átmérőjű és 80 mm hosszúságú szerkezet tulajdonképpen egy rozsdamentes acélból készült menetes száron elhelyezett csillapító egység együttes, amely alumínium és bronz idomokból, valamint 6 darab kerámia golyóból áll össze. Alul egy méretes lekerekített kúpban végződik, így a padlót sem fogja tönkretenni, a középütt lévő bronzkorongot pedig alulról és felülről egy-egy kerámiagolyókkal egymástól elválasztott alumínium csillapító egység fogja közre. A kerámia golyók szerepe leginkább a hangsugárzók talajtól való elválasztásában nagyon fontos, amitől a hangzás többek között jóval pontosabb lehet.
A hangfalláb alapesetben M4-es vagy M8-as menetű csatlakozóegységgel készül, de igény szerint bármilyen más menettel kérhető.
A hangfallábak mindenféle hangsugárzóval használhatók, beleértve a szub-woofereket is, amelyeknél a nagy energiák és nagyon mély frekvenciák miatt különösen fontos a hatékony rezgéscsillapítás.


A korongoknál is meghallgatott nosztalgikus popdalokkal indul a meghallgatás, amelyek a hangfallábak beiktatásával a múltkoriban tapasztaltakhoz hasonlóan látványosan dinamikusabbá, élettelibbé és egységesebbé válnak. A dinamika egyértelműen szintet ugrik, így nem igazán kell keresgélni a különbséget, mert szinte mellbe vágja az embert. Mindemellett a dobütések pontszerűbbé válnak, nagyon jó az attak és a ritmika összességében robbanékonyabb is lesz. Az erőteljesség ráadásként a korongokhoz hasonlóan a komplex frekvenciatartományra jellemző, megnő a mikro dinamika, a hangok pedig könnyedén és teljesen fesztelenül áramlanak a hangsugárzókból. A megszólalás némileg direktebbé és közvetlenebbé is válik, de ez nem zavaró vagy tolakodó, inkább olyan érzetet kelt, hogy a hallgató közelebb kerülhet a zenéhez. Újabb hasonlóságként a tér szintén nagyobb lesz, és a zenészek szépen, levegősen lakják be a rendelkezésükre álló nagyobb helyet.

A jazz muzsika bevezető részénél a jól működő rezonanciacsökkentő eszközök papírformáját idézve a hangfallábakkal pontosabban rajzolódnak ki a történések, és a különféle zörgések, nyikorgások és motoszkálások sokkal valóságosabbnak tűnnek. A dobos frissebben indítja a zenét, az ütések dinamikusabbak és testesebbek, amitől az egész felvétel fickósabbá válik. Szokás szerint javul a koherencia és az egységesség is, a fúvósok levegősebben szólalnak meg és még a vibrafon játéka is életszerűbbnek tűnik.
Amikor egy rendszerben a rezonanciák szintje csökken, a hangzás többek között mindig tisztább is lesz, így ezt a változást is megtapasztalom, újabb jeleként annak, hogy a hangfallábak valóban rendesen teszik a dolgukat.

Klasszikus műfajokon a korábbiakhoz hasonlóan megfordítom a hallgatási sorrendet, így a zenék először a hangfallábak közreműködésével, majd azok nélkül szólalnak meg.
A forgatókönyv nagyon ismerős, a felvétel összeesik, soványabb és élettelenebb lesz. A zenészek és az énekesnő egyaránt hátrébb és összébb húzódnak, a megszólalás élettelenebb és kedvetlenebb. A dinamikaszint látványosan csökken, így jóval kisebb a kontraszt a gyengébb, halkabb és az erősebb hangok között, ami ismét csak laposabbá teszi a zenét. A kisebb színpadon a különféle szólamok is jobban összetömörödnek és a levegő is kevesebb a némileg méretben is összement színpadon.

A gyártó rezgéscsillapító korongjaihoz hasonlóan a hangfallábak is komoly változás idéztek elő, amelyeket ismét nem nagyítóval kellett keresgélni, hanem a legtöbbjük az első pillanattól fogva a maga teljességében megmutatkozott. Közülük is a legjelentősebb és a kevésbé tapasztaltakat is a legkönnyebben meggyőző a dinamika és a basszus látványos javulása, ami a terület minden pontját érintette, és így valóban komplex változást eredményezett. Miután ezen kilelkendezte magát az ember, jöhet a többi felfedezés; a nagyobb tér, az egységesség, a több levegő és a növekvő pontosság, mely paraméterek nagyon komoly mértékben megnövelik a zenék élvezeti értékét.
A hangfalláb csúcs 25 ezer forint/darab árával, azért nem az áruházi dobozokhoz illik, (van még négyféle olcsóbb típus a választékban), viszont az adott hangsugárzó/rendszer kvalitásainak függvényében mindenhol működik, mert rezonanciák mindenhol vannak, és sem az olcsóbb, sem a drágább hangsugárzókat nem kímélik, csak az utóbbiaktól még többet tudnak elvenni, ezért náluk a „védelem” is nagyobb eredményekre képes.


Vibra-R hangfalláb (csúcs)
Ár: 25.400,- Ft/db

Forgalmazó: Turnings E. C.
Tel: 28/920-942, 30/374-9636 
www.bolthely.hu/vibrar