A speciális tuning eszközök kategóriája, vagyis nagyjából minden, ami a hagyományos tüskéken túl van, sokak számára már a negyedik dimenzió, a misztikum vagy a szemfényvesztés témakörébe tartozik, azonban a „csodák” mögött számos esetben műszakilag tökéletesen bebizonyítható és mérhető racionális paraméterek vannak, mint például a japán fo.Q termékek esetében is.
A japán Tudomány és Technológia Intézet valamint a tokiói Műszaki Egyetemen tanító Szumido professzor hathatós közreműködésével kifejlesztett fo.Q rezgéscsillapító termékek olyannyira nem az audio szemfényvesztés témakörébe tartoznak, hogy pályafutásukat nem is a hifiben, hanem a jóval racionálisabb szemléletű építő- és járműipar területén kezdték, mivel eredendően épületek, vonatok és gépjárművek szerkezeti csillapítására tervezték őket. Hatásmechanizmusuk a rezgések és vibrációk elektromágneses energiává, majd következő lépésben hővé való alakításában áll, így a csillapításuk mértéke nagyon hatékony, emellett a legtöbb rezgéscsillapító eszköztől eltérően a fo.Q termékek semmilyen zavaró felhangot nem adnak hozzá a hangzáshoz. Nem véletlen hát, hogy előbb-utóbb az audio szakma is felfedezte őket magának, a Furutech valamint az Acoustic Revive cégek például már termékeik gyártása során is alkalmazzák a fo.Q különféle eszközeit.
A kiváló minőségű és élethű zene reprodukció elsőszámú közellenségei természetesen a vibrációk és rezonanciák, ráadásként ezek a fránya rezonanciák és a vibrációk egyszerre az audio/video rendszerek számos pontján támadnak, így az igazán hatásos védekezés érdekében mindenképpen komplex megoldásra van szükség ellenük. A fo.Q választékában éppen ezért fej és fülhallgatóra való eszközök, lemezcsillapítók, készülék illetve hangsugárzó alátétek és „feltétek”, valamint különféle LP tuning eszközök szerepelnek. A termékekkel való alapos megismerkedéshez első körben egy komoly szettet válogattunk össze, ami a DS-25E lemez stabilizátor gyűrű csomagból, a G-51 és G-53F csillapító korongokból és a méretes SH-21E csillapító lapokból áll.
DS-25E
Az optikai korong stabilizátor egy olyan speciális matrica, amely a különféle digitális adathordozó lemezek (CD, DVD, Blu-ray, stb.) esetében javítja a kép és hangminőségét. Hatása a gyártó által kifejlesztett szerves hibrid polimer anyagnak köszönhető, amely a hasonló célt szolgáló anyagokhoz képest sokkal nagyobb rezgéselnyelő képességgel rendelkezik. Az eszköz használata nagyon egyszerű, mindössze a szettben található gyűrű formájú matricák egyikét kell a CD, DVD, vagy Blu-ray lemez közepére ragasztani, és az ígéretek alapján az eszköz máris hatékonyan mérsékli azokat a mikro rezgéseket, amelyek lejátszáskor keletkeznek, így javítva a hang illetve a kép minőségét. A matrica középső megmaradó részét kísérletképpen fel lehet ragasztani a hifi komponensekre, melyek némi ízelítőt adnak a speciálisan készülékre tervezett vastagabb fo.Q lapok hatásából.
G-51
A praktikus módon CD tokban forgalomba kerülő G-51 négy darabos készülékalátét korong szett kisméretű hangfalak, erősítők illetve CD, DVD vagy Blu-ray lejátszók rezonanciáinak hatékony csökkentésére lett kifejlesztve. Az alátétek jó hatásfokkal nyelik el a készülékek káros rezgéseit, aminek köszönhetően jóval tisztább, torzítástól és zavaroktól mentesebb hangot kapunk. A szett négy darab 50 mm átmérőjű, 1 mm vastag hibrid polimer korongból áll, melyeket a készüléklábak, vagy a kisméretű hangsugárzók talpa alá kell tenni, kicsi álló dobozok esetében értelemszerűen a tüskék helyett.
G-53F
A G-51-nél háromszor vastagabb, ezáltal nagyobb teherbírású (20 kg/korong) és nagyobb csillapítással bíró G-53F jelű korongokat közepes vagy nagyobb méretű elektronikákkal való használatra tervezték. A rafinált belső szerkezetű eszköz három különböző típusú hibrid polimer rezgéscsillapító anyagból, ezen felül még egy belső rétegként hozzáadott üvegszálas rétegből áll, ennek okán nagy hatékonysággal tünteti el a rezonanciákat, és ez által a különféle zavarokat a rendszerből. A gyári leírások szerint alkalmazásával tisztább tranzienseket és élethű hangszerhangokat érhetünk el, ettől a zene hangosabbnak tűnhet, és a dinamika szintje is megnő. A belső rétegként elhelyezett üvegszál a G-51 rezonanciacsökkentő koronghoz képest jóval nagyobb mértékben javítja az összenyomódással szembeni ellenállást is.
SH-21E
A SH-21E szett kettő darab 210×297 mm (A4) méretű, 2 mm vastag öntapadós hibrid polimer rezgéscsillapító lapot tartalmaz, melyeket hangsugárzókra, vagy az audio rendszer különböző komponensei alá illetve a tetejükre helyezve lehet használni. Hatásukra a hangok állítólag jobban elkülönülnek, a zene kontúrosabb, tisztább és dinamikusabb, emellett kellemesebb tónusú lesz, és ez által a hosszú távú hallgathatóság, mint különösen fontos paraméter is jelentősen javul.
Hangminőség
Egy ilyen összetett szett kipróbálásánál a lehetséges variációk száma hatalmas, így ki kellett találnom valami kezelhető szisztémát, mivel az egész lapszámot mégsem írhatom tele a fo.Q eszközök kipróbálása kapcsán szerzett tapasztalataimmal. (Aki ilyen eszközöket kér karácsonyra, biztosan nem fog unatkozni a téli szünetben.) Első és legegyszerűbb lépésként a gyűrűket felragasztottam a Jazz at the Pawnshop korongra és az egyik leggyakrabban használt válogatás teszt CD-re. Következő lépésként a G-51 korongok a CD játszó lábai alá kerültek, majd a G-53FS szettet tettem be a végerősítő tappancsai alá. Mivel valós szituációban sokak az olcsóbb modellek felől közelítenek óvatosan, és pozitív élmények birtokában vásárolnak újabbakat, az előzőleg használt eszközöket mindig bent hagytam, így a precízen építkezve a komplex hatást vizsgáltam, vagyis, hogy az adott eszköz, mi tudott még hozzátenni az előző hatásához. Végezetül a lapokat is feltettem az elektronikák, majd a hangsugárzók tetejére, (először a korongok nélkül), aztán a jobbnak talált verziót kiegészítettem az alátét korongokkal, és így vált tökéletessé a hatás, valamint a Jazz at the Pawnshop mérgezésem.
DS-25E gyűrűk
A „,meggyűrűzött” Pawnshop CD-n hallhatóan hangosabb a közönségzsivaj, a hangok életszerűbbek az emberek pedig nagyobb területen helyezkednek el, behunyt szemmel az „ott vagyok” illúzió sokkal hihetőbb, mint gyűrű nélkül. A hangok teltsége hasonló, a zenét viszont összességében a „nagy” készülékeket jellemző nyugalom hatja át, amitől természetesebb és valóságosabb hatású a megszólalás. A hangszerek teste plasztikusabb, a hangzás karakánabb, határozottabb, a klarinét öblösebb, teltebb hangú, sokkal jobban érezni, hogy fizikai valóság áll a könnyed hangzás mögött. Ritmikában és dinamikában szintén érzek némi javulást, aztán a vibrafon csengése végleg meggyőz a „korong” létjogosultságáról, 4-500,- Ft-ot, amibe kb. egy darab kerül, már ez a fél perc megért még ebben az ínséges világban is.
A „Men you were” felvételen a legszemléletesebben szintén a nagyvonalú nyugalomként leírható állapot érhető tetten, a felesleges izgágaság eltűnése pedig józan paraszti ésszel belegondolva abszolút a rezonanciák illetve vibrációk hatékony csökkentésének tulajdonítható. Shirley Horn hangja a szám témájához és hangulatához illően egy kissé még bágyadtabb, selymessége, légiessége és finom reszelőssége azonban nagyon élethű és valóságos hatású. A felvétel mikrokörnyezete összetett és nagyon gazdag, az idézőjeles nyugalom precízséget és aprólékos felbontást is magával hoz.
„Bolti” popzenén teltebb és gazdagabb színezetű szintetizátorokat, könnyedebb cineket és teltebb basszust tapasztalok, a tér méretesebb, a hangszerek elhelyezkedése szélesebb panorámát nyújt. Régebbi zenéken finomodik a forszírozottság, a hangzás kulturáltabb, érdekesebb és testesebb, egyszóval nem kell feltétlenül speckó lemez a gyűrűk pozitív hatásának élvezetéhez.
G51-G53F
Egy megfontoltan haladó zenebarátot imitálva a bevált korongokat immár természetesen megtartva a következő lépésben a G51-es „talpalávalókat” próbáltam ki a rezonanciákra legérzékenyebb, forgó-mozgó alkatrészeket tartalmazó CD játszó alatt.
A korongokra állított CD játszó zenéjében a változások jellege teljesen megegyezik a „gyűrűzésnél” tapasztaltakkal, ami nem véletlen, hiszen a vibrációk és rezonanciák minden területen ugyanazokba a paraméterekbe avatkoznak bele, maximum eltérő mértékben. Ennek okán ebben az esetben szintén a közönség zajok hihetőbbé, aprólékosabbá és precízebbé válását figyeltem meg, emellett a basszus és a magasak terén éreztem a legkomolyabb változásokat. A bőgő hangja mélyebbre megy, kontúrosabb, a dallam pedig jobban követhető, a hangszer jelenléte a komplex zenei részletekben is hangsúlyos. A klarinét lazább, oldottabb stílusban zenél, a cinek frissebbek és jó értelemben véve izgágábbak, miközben az általános megszólalást a már többször említett nagyvonalú nyugalom hatja át. A vibrafon felharmonikusain még a gyűrűk után is nagyot tud javítani; a csengések finomak, légiesek, a visszhang pedig természetes és hosszú.
Következő lépésben a nagyobb teherbírású, vaskosabb G53F korongok a végerősítő lábai alá kerültek és tovább fokozták a zenei élményt. A közönség bármilyen hihetetlen, még nagyobb lett, például Olaf is megérkezett, amit egy eddig vagy nem hallott, vagy részben elsikkadt beszédfoszlány jelez. A megszólalás előbbre jön a térben, domborműként határozottabban emelkedik a háttérből és egyre valóságosabb hatású 3 dimenziós formát ölt. A korábbiakban említett paraméterek a több tuning lépés okán ugyan kisebb mértékben, de még mindig javulnak, emellett olyan érzetem támad, hogy most vált a hatás igazán teljessé, ami persze nem igaz, mert sajnos mindig mindenen lehet még javítani.
Mivel a veszteség gyakran nagyobb fájdalmat okoz, mint a nyereség örömöt, a következő számon visszafelé próbáltam ki a lépéseket, vagyis először mindkét készülék lábai alatt ott voltak a korongok, majd a végfok, végül a CD játszó alól is kivettem őket.
A G53-asok eltávolítása után anélkül, hogy nagy szavakat akarnék használni, a helyzet egészet siralmassá válik, ha innentől mindig az előző verzió tudatában kellene az utóbbit hallgatnom, nagy valószínűséggel zokogva ülnék a kanapén. A zene teltsége, ereje, életkedve és határozottsága úgy összeesik, mint egy félig leeresztett luftballon, a megszólalás úgyszólván minden téren lapossá és érdektelenné válik. A tér összemegy, mint a kínai póló a mosásban, a zenészek kisebb helyre zsúfolódnak, de teljesen mindegy, mert zenélni sincs nagyon kedvük. A kézi dobos alibizik, tessék-lássék ütögeti a bőröket, a jókora, „kövér” basszus elhalványul, Shirley Horn pedig már nem csak az egykori emberét siratja, hanem egyéb bajai is vannak, és nem is rejti őket véka alá. A színek fakóbbak, élettelenebbek, hosszú időbe tartana akklimatizálódni, legalábbis a szám végéig nem sikerül, az utolsó hang lecsengése után is súlyos hiányérzetem marad. …és a G51-esek még a CD alatt vannak!
A G51-esek kivételével már nem történnek olyan drámai változások, mint az előbb, de a leírás súlyossága ellenére még mindig vannak olyan erények a zenében, amik el tudnak veszni. Mondjuk érdektelen és még érdektelenebb között már nincs olyan nagy különbség, de alaposabban megvizsgálva a dolgot, mindennél van lejjebb, és a kevésből is el lehet még venni, mint azt a politikusaink nagyon jól tudják. A legnagyobb veszteség az érzelmi és a fizikai síkon egyaránt jelentkező laposság, amitől a zene nem tudja fenntartani, de még felkelteni se nagyon a figyelmet, és ez bizony öreg hiba. A szám közepe után már kezdem szokni a dolgot, de a kettővel előző hangzást nagyon nehéz elfeledni, és nincs is hozzá nagyon kedvem.
SH-21E
Új felállás, új vásárló, akinek a lemez-gyűrűk szintén bejöttek, de utánuk nem a korongok, hanem az A4-es rezgéscsillapító lapok tetszettek meg neki, amelyeket első körben, mivel csak egy szettet vásárolt belőlük, (2 db) a CD játszóra és az erősítőre tett.
Az SH-21E-kkel a közönség finomabban, nagyon élethűen nyüzsög és a beszédfoszlányok is érhetőbbek lennének, ha tudnék svédül, de annyira nem direkt a jelenlét, mint a korongok esetében, amik szinte a vendégsereg közepére katapultáltak. A dobszóló friss és ritmikus, a basszus nagyon komoly minőségi és mennyiségi javuláson megy keresztül, a bőgő jelenléte végig domináns. A hangulat pezsgőbb, a hangszerek karakteresebbek, testesebbek és valóságosabbnak tűnnek. A klarinét hangja finoman duruzsol a mélyebb hangfekvésekben, a cinek egészen üdék, a ritmus magával ragadó, egyszóval tökéletesen kialakul az a bizonyos klubhangulat, amiről ez a lemez szól. A vibrafon hangja kisebbfajta metamorfózison megy keresztül; kinyílik, csilingel, felszabadul, és szinte szárnyal, miközben bensőséges hangulatát sem veszti el – már pusztán ezért az utolsó fél percért sem lenne szívem visszaadni a lapokat, ha mondjuk óvatos vásárlóként csak kipróbálásra hoztam volna el őket egy kereskedőtől.
Második verzióként a lapok a hangsugárzók tetejére kerülnek, kiderítve, hogy ha valakinek csak kettő ilyenje van, hová érdemesebb tennie.
A zene egyértelműen hangosabb, teltebb és még határozottabb, a közönség zsivaj közelebbről érkezik, mintha beültem volna a bolyba. Stílusra hasonló, da a javulás mértékét tovább fokozza, és még érzékletesebben kihangsúlyozza a hangszerek fizikai valóságát. Pezsgésben már nem tesz hozzá az előbbihez, sőt, a teltség miatt még egy fokkal megfontoltabbnak is hat, de így jobban is tetszik. Ritmusszekciója életteli és erőteljes, a mélyei nagyon karakának és pontosak, a lendület ellenére a kontrol egy pillanatra sem veszik el. Vibrafonja egy picit visszavesz a szárnyalásból, viszont még bensőségesebb és kellemesebb hangú, hosszú, telt lecsengésekkel és valószerű testtel. Mindent egybevetve az első szettet én mindenképpen a hangsugárzókon hagynám, de valószínűleg egyből elkezdenék gyűjteni a következőre!
Ennek okán a második zeneszámot immár a hangsugárzón lévő lapokkal kezdem, majd leveszem őket, lássuk, mi veszik el a zenéből nélkülük.
A „lapos verzió” impresszív stílusa nagyban visszaesik, míg az előzőekben a hangszerek szinte leugrottak a hangsugárzókról, addig most belesimulnak a hangsugárzók közti térbe, és a lendületből is jócskán visszavesznek. Mindenből kevesebb marad, de a legfájóbb mégis az életkedv és a hangulat csökkenése. A hangszerek kevésbé kontúrosak, a basszus nem annyira fegyelmezett, a legalsó frekvenciák tájékán némi morgás tapasztalható. Nem az igazi a nyíltság sem, az énekesnő kissé fáradtabb, fizikailag hátrébb szorul, bánatában elrejtőzik a hangsugárzók között. A végére már kezdem szokni, mivel a hang természetesen a leírások ellenére így sem rossz, hiszen mégiscsak ez a rendszer „normál” állapota, csak éppen a tuningba való belekóstolás után már nagy a veszteség az eszközök nélkül.
Végkifejlet
Utoljára szemléltessük a lelkes, tuning-éhes vásárlót, aki pozitív tapasztalatai birtokában egyből megvásárolta az egész nálam lévő szettet, és az egészet rögvest be is pakolta készülékei alá illetve a hangsugárzói tetejére. A CD gyűrűk a viszonyítási alapban is benne voltak, így valójában az enyhe és a komoly tuning állt egymással szemben.
Nem lesz pénztárca barát, amit most leírok, de a teljes tuningos verzió hallgatása során támadt igazán olyan érzésem, hogy minden részlet a helyére került és a részeredményekből igazán komoly végeredmény vált. A hangzásban az egyes elemek kipróbálásánál tapasztalt pozitívumok szintetizálódtak és álltak össze arany középúttá. A pezsgőbb és a nyugodtabb változatokból élénk, hangulatos, dinamikus hangzás lett, a bensőségesség és a nyíltság között is kialakult a tökéletesnek mondható összhang, egyszóval, mint egy óriási puzzle képben, minden apró darabka megtalálta a végleges helyét és szemeim illetve ezúttal a füleim elé tárult a komplett (zenei) összkép. Természetesen az egyes elemek megvásárlása és használata sem haszontalan lépés, de igazándiból mindegyik csak egy-egy állomást jelent a végcél felé vezető úton.
Ajánlás
Azok számára, akik átrágták magukat a terjedelmes hangleíráson gondolom, már nem okozok nagy meglepetést azzal a konklúzióval, hogy a fo.Q eszközök nagyon hatásosak és tényleg működnek. Hatásukat önjelölt guruk helyett a fizika is igazolja, a meghallgatás pedig elegendő pozitívumot nyújt még a legmegátalkodottabb kétkedők meggyőzéséhez is. Kis beruházásként első lépésnek én mindenképpen a lemez-gyűrűk beszerzését javasolom, amikkel a kedvenc lemezeket máris fel lehet javítani, és egyben bele lehet kóstolni a fo.Q termékek használatával nyerhető előnyökbe is, majd a kedvező tapasztalatok birtokában lehet igény szerint tovább haladni a teljes kiépítés irányába. Készülék független tuning eszközökről lévén szó újabb előnyként a szett természetesen esetleges készülék és hangsugárzó csere után is megmarad, így áldásos hatásairól a következőkben sem kell lemondani, sőt, jobb berendezéseknél elméletileg a hozadék is még több lehet.