Új márkával, mégpedig a professzionális berendezések hangulatát idéző Questyle-al bővült a Horn Audio kínálata; a digitális készülékeket gyártó cég választékából pedig elsőként a legismertebb modelljük, a CMA Twelve Standard DAC/fejhallgató erősítő került hozzánk.
A kínai elektronikai ipar egyik fellegvárában, Shenzenben működő Questyle a legújabb csúcstechnológiákon alapuló veszteségmentes digitális eszközök megalkotására jött létre, munkája elismeréseképpen pedig 2015 óta már több mint 20 nemzetközi díjat nyert el, többek között a CES Innovation Award-ot, az iF Industrial Design Award-ot és a VGP Lifestyle Award-ot is. Termékeiket az Egyesült Államokban, Japánban, Németországban, az Egyesült Királyságban és sok más fejlett országban értékesítik, és emellett most már nálunk is kaphatóak. A Quaestyle Audiót a Hurun Kutatóintézet 2017-ben Shenzen 50 vezető vállalata közé sorolta, ami szintén nagy megtiszteltetés volt számukra.
A CMA Twelve a korábbi CMA 600i típust felváltó aktuális zászlóshajó dac + fejhallgató erősítő modell az előd analóg bemeneteinek elhagyásával. Esetében a DAC funkció nem véletlenül szerepel a fejhallgató erősítő előtt, mivel ez a készülék nem egy DAC-kal is ellátott fejhallgató erősítő, hanem egy rengeteg funkcióval és digitális csatlakozással rendelkező konverter, amelybe fejhallgató erősítőt is építettek, s ami ilyen módon kizárólag digitális jeleket fogad.
A CMA Twelve a gyártó szabadalmaztatott DAC technológiáját használja a széles körben elismert Current Mode erősítéssel kombinálva. Csatlakozó repertoárja szimmetrikus AES/EBU, optikai, koaxiális és USB digitális bemenetekből, valamint fix jelű és szabályozható RCA és XLR kimenetekből áll. A fejhallgatósokat három különféle fejhallgató kimenet szolgálja ki: egy 6,3 mm-es jack, egy 4,4 mm-es szimmetrikus és egy XLR szimmetrikus. A sokoldalú készülék megjelenése egyértelműen a stúdiók világát idéző professzionális hangulatú, nagyon igényes és a régi iskolák elveit követő, billenő kapcsolókkal, precízen megmunkált alumínium előlappal és a különféle bemenő digitális jelek paramétereit jelző apró sárga fényekkel.
A CMA Twelve a 2006-ban Wang Fengshuo (Jason Wang) által megalkotott és a Questyle által szabadalmaztatott Current Mode Amplification legújabb verzióját alkalmazza, amely nemcsak nagy teljesítményű, hanem a leírások szerint különösen élethű hangzást biztosít. A készülék összesen négy Current Mode Amplification csoportot használ, ami kellően nagy teljesítményt eredményez, rendkívül alacsony, mindössze 0,0005% -os torzítás mellett.
A különféle mechanikus rezgések és vibrációk, mint tudjuk, károsan befolyásolják az audio jelek feldolgozását és ez által a hangminőséget. A rezonanciák kivédése érdekében a CMA Twelve háza 10 mm vastag, repülőgép minőségű alumínium 6063-ból készül, nagy pontosságú (± 0,02 mm) megmunkálási technikákkal. A készülék háza emellett nagyon magas hőelvezetési hatékonysággal bír, amelynek köszönhetően abszolút stabilitással működik tiszta A osztályban, a hőmérsékletét állandó 45 fokon tartva. Nagyteljesítményű BIAS vezérlőrendszerével a CMA Twelve a különféle fejhallgatókat és hangsugárzókat egyaránt gond nélkül kiszolgálja. A CMA Twelve a Questyle első olyan készüléke, amely a 4,4 mm-es jack fejhallgató csatlakozással is rendelkezik, és a gyártó elkötelezett amellett, hogy támogassa ezt a növekvő népszerűségű formátumot, amelyet többek között már a Sennheiser, az Audio Technica és a Sony is alkalmaz az újabb modelljeinél.
A CMA Twelve kettő verzióban létezik, az egyik a nálunk lévő CMA Twelve Standard, a másik a CMA Twelve Master. A komolyabb CMA Twelve Master „MASTER” lézermaratással rendelkezik, és tartalmaz még egy ROGERS kerámia NYÁK-ot a még jobb hangminőség érdekében. A CMA Twelve Standard és a CMA Twelve Master modellek egyaránt fekete és a kivitelhez hasonlóan szintén a régi időket idéző arany színváltozatokban kaphatóak.
♫
Ahogy már a bemutatásban is megemlítettem, a Questyle CMA Twelve fő és kikerülhetetlen funkciója a DAC, ezért elsőként külső DA konverterként hallgattam meg a készüléket, majd utána következett a fejhallgató erősítőjének kipróbálása, aminél már a DAC egység karakterét megismerve tudtam felmérni, mire képes ezen a téren különféle minőségi fejhallgatókkal.
A gyártó filozófiája a veszteségmentes, minél természetesebb hangreprodukció a legmodernebb, innovatív technológiák alkalmazásával, amelynek tökéletesen megfelelve a CMA 12 egységes, koherens, kiegyensúlyozott és tonálisan semleges színvilággal szólal meg. A hang nem tolódik el sem a meleg, sem a túlzottan precíz, érzelemmentes irányba, így valóban a valóság hiteles leképezését érzem benne, ami egyébként a stúdiós kiviteléhez is abszolút passzol. A különböző frekvenciatartományok egyensúlyban vannak, egyik sem akar a másik fölébe kerekedni, általánosságban pedig a készülék hallgatásakor az embernek egyfajta „minden a helyén van” érzete támad, ami nagyon megnyugtató és többek között a hosszabb távon való jó hallgathatóságot is előrevetíti. Helyes arányérzettel semmiből sincs túl sok, és semmilyen paraméter sem esik túlzásokba, így például a megszólalás a kiváló részletező készség dacára sem tűnik mérnöki jellegűnek. Semleges színvilágához élénk és dinamikus előadásmód párosul, minden részterület kellően differenciált, a különféle hangokat szépen szétválasztja és levegősen szólaltatja meg. Dúsabb és/vagy energikusabb basszussal rendelkező felvételek esetén testes, erőteljes és dinamikus, felhangosítva az erősítőt, a hatás akár még a robbanásveszélyes szintig is fokozható, ha a többi játékos is megfelelő partner ehhez. A natúr hangképhez felsőbb kategóriákat idéző tisztaság és nagyon jó transzparencia párosul, mindebből összességében egy műfaj független, bántó digitális hatásoktól és általában is mindenféle zavaró effektustól mentes kifinomult hangzás rajzolódik ki, amelyhez mérve az ár már csak DAC-ként nézve is nagyon méltányosnak tűnik, és akkor a fejhallgató erősítőt még nem is vettük számításba.
A fejhallgató erősítő egység karakterének pontos feltérképezéséhez három fejhallgatót hívtunk segítségül. Először egy audiofil klasszikussal, a jól ismert, megfizethető áron nagyon kifinomult hangzást nyújtó Sennheiser HD599-el hallgattuk meg, majd következett a legutóbb tesztelt Dali iO4, végezetül pedig egy komolyabb versenyző, a Focal 300k forintba kerülő, speciális alumínium-magnézium membrános meghajtóval rendelkező Elegia típusa, annak kiderítésére, mire képes a CMA 12, ha egy valóban felső kategóriájú fülessel kötjük össze. Noha a három fejhallgató mindegyike erős, egymástól eltérő önálló karakterrel rendelkezik, amelyet természetesen a Questyle elektronikával együttműködve is megőriztek, a partner jellemzői azért értelemszerűen erősen befolyásolták a kapott végeredményt. Amint az a DAC tesztjénél kiderült, a CMA 12 alapvetőn a zenét magán átengedő, tiszta, transzparens és semleges hangzású eszközök közé tartozik, így mindhárom fejhallgatónál ez a jellegzetesség került előtérbe. A Sennheiser így nyíltabb és könnyedebb lett, és egy kissé kevésbé volt meleg és telt hangzású, a Dalinál lényegében a saját karaktere erősödött tovább, az amúgy is kifinomult, légies és transzparens hangzású Focal pedig temérdek levegővel, eszköztelenül, egészen sztatikus jellegű módon zenélt. Energiáit tekintve az erősítő könnyedén meghajtotta mind a három típust, gyors és pontos tranziensekkel, nagyon jó dinamikával és nagyobb hangerőn is teljesen torzulásmentesen. A színezés és hatásvadász elemek nélkül is élvezetes karaktere szintén mindhárom fülesen visszaköszönt, húzósabb zenéknél pedig intenzív, ritmikus és feszes hangzást nyújtott, folyamatosan birizgálva, hogy adjunk még rá egy kis hangerőt. A DAC-ként megismert kiegyensúlyozottság és egységesség ugyanakkor megmaradt, ami a gyakorlatban többek között annyit jelent, hogy az analóg előfok kimenet és a fejhallgató erősítő lényegében azonos karakterű, így a felhasználónak a partnerek függvényében mind a két verzióban nagyjából hasonló hangzásban lehet része.
Ajánlás
A Questyle CMA Twelve retró stúdiós hatású designja mögött egy természetes, semleges és egységes, ugyanakkor élvezetes és dinamikus hangzású készülék rejtőzik, amely mind a két funkciójában kiválóan és teljes értékűen megállja a helyét. A piacot ismerve ezért a minőségért nagyjából külön-külön is elkérhetnek ennyit, ennek fényében a 2-in-1 CMA 12-őt egy hosszútávon nagy megelégedéssel használható nagy vételnek gondolom, ami még komolyabb rendszerekben is becsülettel megállja a helyét.
Questyle CMA Twelve Standard
Frekvencia átvitel: DC -20 kHz (0, -4 dB)
Jel/zaj arány. 112 dB
THD + zaj: 0,0007%
Méretek: 330×200×55 mm
Ár: 429.990,- Ft
Horn Distribution (HU) Kft.
Tel: 1/347-0020
www.horn.eu
Bemutatóterem:
Denon Márkabolt
Allee bevásárlóközpont
1117 Budapest, Október 23. u 8-10.
Tel: 06-1-209-0298
www.denonmarkabolt.hu