The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Opera Prima hangsugárzó teszt

Régi kedves ismerős nálunk az olasz Opera hangsugárzó márka, amely új forgalmazóhoz került és ennek okán hosszú évek óta újra felbukkant nálunk is, mégpedig elsőként a belépő Prima állványos hangsugárzó személyében.

A jól csengő Prima név nem egy öntömjénező jelző a forgalmazó részéről, hanem a Classica sorozat számokkal jelölt tagjai közül az „Egyes” vagy „Első” modellt jelenti. Sok évvel ezelőtt már volt szerencsém az akkori Prima típushoz, a mostani változat pedig 2015-ben mutatkozott be, mint ahogy a hátlapján látható is. A gyártója ajánlása alapján hatékony, stílusos és könnyen elhelyezhető két-utas Prima egy front bassz-reflex rendszerű állványos vagy könyvespolc hangsugárzó, (kinek, hogy tetszik) a ScanSpeaktől származó nívós hangszórókészlettel. A vaskos és erőteljes MDF lapokból összeállított (30 mm-es front lap, a többi rész 25 mm-es) doboztest a gyártó hagyományaihoz hűen a polírozott valódi fa oldallapjait leszámítva elegáns bőrborítást kapott, amelynek az esztétikai bónuszon túlmenően az akusztikai előnyei sem elhanyagolhatóak, ugyanúgy, ahogy az elszíneződéseket okozó állóhullámokat kialakulását hatékonyan gátló, szintén fölöttébb mutatós íveké. A kabinet belsejébe emellett még 3 mm-es nyitott cellás poliuretán hangelnyelő anyag is került a rezonanciák kialakulásának meggátlása érdekében.

PRIMA NERO RETROA D26-os szériájú 25 mm-es kezelt lágy dóm tweeter erőteljes, dupla mágnessel, dekompressziós kamrával, ferrofluid hűtéssel és alumínium karimával rendelkezik, a maximális kitérése pedig 1 mm, ami éppen a duplája a megszokott magassugárzókénak. A frekvencia átvitele 0 dB-en 30 kHz-ig terjed, míg -6 dB-en ez az érték már 40 kHz. A rezonancia frekvenciája 860 Hz környékén található, aminek (valamint a vaskos előlap hatékony csillapításának) köszönhetően érzéketlen a többi hangsugárzóból származó vibrációkra, ami újabb problémáktól kíméli meg a tulajdonost. A csipogó az előlap függőleges középvonalától balra helyezkedik el, míg a reflex-nyílás jobbra. Alattuk immár középen található a 7”-os ScanSpeak mély/középsugárzó, amely az egész mostani Classica sorozatban szerepel. A könnyű alumínium membrános hangszóró 38 mm-es két rétegű CCWA kábeles hangtekerccsel, a pólus rész körül egy a fluxust kontrolláló fém gyűrűvel, szilárd öntöttvas kosárral, valamint a Dr. Kurt Müller által kifejlesztett speciális gumiperemmel készül. A merev alumínium membrán mentes a különféle zavaró alsó harmonikusoktól, emellett pontosan és testesen képes reprodukálni az alsó frekvenciákat, csakúgy, mint közepeket, nem véletlenül szerepel a sorozat Quinta nevű csúcsmodelljében középsugárzóként.

A kifinomult keresztváltó jelútjaiban Mundorf kondenzátorok és MOX ellenállások találhatók, és az egész szerkezetet a magas és a mély frekvenciák közötti interferenciák megszüntetésére optimalizálták. A másodrendű váltó 2000 Hz környékén választja szét a jeleket 12 dB/oktáv meredekséggel. A csatlakozó terminál egy nívós single szettből áll, amely a banándugók mellett csupasz kábelvégeket is fogad.

Az olasz hangsugárzók, és azon belül az Opera típusok mindig is személyes kedvenceim közé tartoztak, többek között levegős, részletező, kellemes, energikus és testes mélyekkel alátámasztott karakterük miatt, amely révén nevükkel ellentétben egyáltalán nem csak a klasszikus muzsikák, hanem gyakorlatilag mindenféle műfaj élvezetes tolmácsolására kiválóan alkalmasak. Megszólalásuk egyik kulcseleme a magas tartományuk, amely tökéletesen egyesíti magában a lágy dómok kellemes és barátságos hangvételét a modern alumínium és egyéb fém csipogók levegősségével, felbontásával és széles átvitelével, ám azok esetleges fémessége és egyéb zavaró tulajdonságai nélkül. Az Operák magasait hallgatva éppen ezért gyakran fel is merül bennem, hogy ha a klasszikus lágy dómból ilyen magasakat ki lehet hozni, miért kell egyáltalán mindenféle drága, high-tech anyagokkal erőlködni, hacsak nem a marketing értékük miatt, mivel a műszaki leírásokban természetesen nagyon jól mutatnak a különféle briliáns technológiák, főleg azok számára, akiknek egy hagyományos szövet dóm túlságosan snassz lenne.

Seconda tulajdonosként sok meglepetést nem okoz a Prima alapvető karaktere, a jól ismert könnyed és levegős magasakkal illetve közepekkel, a gyorsasággal és pontos, erőteljes mélyei révén bizonyos szempontból kisdobozos, bizonyos szempontból pedig inkább álló modelleket idézve. Utóbbi megállapítás alatt azt értem, hogy míg a térábrázolás, a levegősség és a felbontás a hangzást egyértelműen monitoros jellegűvé teszi, addig a teltségnek, a stabilitásnak és a komplexitásnak köszönhetően csukott szemmel akár egy átlagos állódobozt is el tudnék képzelni a kis Prima helyére, amely sem a dinamikusabb zenei részletektől, sem a nagyobb terheléstől nem ijed meg. Megszólalásának jellege egyértelműen naturális és semleges, azzal a pici olaszos zamattal, amely a Csizmából származó a hangsugárzókat nem véletlenül sokak kedvencévé teszi.

Jókora bázistávolságot hagyva a dobozok közt tágas, minden irányban kiterjedt színpad alakul ki, melyen a hangszerek, ill. a különféle hangszercsoportok tagoltan és szellősen helyezkednek el. A zongora szaxofon kettős muzsikája kifejezetten kellemes, reális és nyílt stílusban szólal meg, telt és valós színezetű zongorával, amely egyébként a Prima egyik kedvenc hangszerének mondható, és egy energikus, levegős és finoman „recsegtetett” hangú szaxofonnal, valamint tökéletes összhanggal kettejük között. Ugyanilyen könnyedek, simák és levegősek a Mozart ária fuvolái és hegedűi is, az énekesnő pedig felszabadult és gondtalan hangulatot árasztva dalol. Verdi Macbethje lágy és kellemes tónusú vonóskarral indul, a rezesek izgalmasak és kellően fémesek, és nem csak a színeik, hanem a testességük is hiteles. A fenyegető mormogás kisdobozhoz képest meglehetősen erőteljes, sötét és fenyegető, a falaktól messzire elhúzott Primák emellett egészen mellbe vágó, dinamikus üstdobokat szólaltatnak meg, és még a „Men you were” testes bevezető jelenetében sem fogy el a szuflájuk. A kézi dobok hangja nagyon valószerű, a háttérben szépen hallható a halk és leheletfinom csilingelés, a bánatos énekhang pedig gazdag érzelmi skálát vonultat fel. Rockon és könnyebb műfajokon még a keményebb részleteknél is tökéletesen állja a sarat, a basszus feszes, gyors és erőteljes, a különféle akusztikus és elektronikus hangszerek hangját pedig érdekes, izgalmas és természetes színezettel szólaltatja meg.
Végül, ha a doboz már olasz és Opera névre hallgat, jöjjön egy kis Verdi, ezúttal az „Asszony ingatag” részlet, erőteljes és mégis balzsamos hangú Bocellivel, gördülékeny hegedűkkel, és sodró tempójú nagyzenekarral, vagyis olyan összhatással, amely még a nem operával kelő és fekvő hallgatókat is könnyedén elvarázsolja és belevonja zenei történésbe.

Ajánlás

Az Opera-féle recept most is kitűnően működik. A levegős, könnyed és high-tech típusokat idéző felbontással rendelkező magasakhoz pontos, erőteljes és kontrollált mélyek párosulnak, a harmóniát pedig az érzelmi sokszínűség teljesíti ki, hogy az összkép végül tökéletes legyen. Karakterében a Prima, hogy úgy mondjam, prímán ötvözi a monitorok és a nagyobb modellek előnyeit és jó tulajdonságait, így egyrészt hozza a kisdobozos kötelezőket, másrészt pedig átlagos méretű terekben még erőteljesebb műfajok esetében sem hagy különösebb hiányérzetet.
.

Opera Prima
Teljesítmény: 70 W RMS
Frekvencia átvitel: 40 Hz- 30 kHz
Érzékenység. 91 dB
Névleges/minimum impedancia. 4/3,5 Ohm
Méretek: 330×200×280 mm
Tömeg: 9,5 kg
Ár: 399.000,- Ft


Audio Centrum
Tel: 1/468-2176
www.audiocentrum.hu