The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Focal Aria 906 hangsugárzó teszt

Az egykori Chorus 800-a sorozat helyébe lépő Aria 900-as család nem pusztán egy újabb jó minőségű és ízléses kivitelű hangsugárzó széria, hanem gyártója szerint valódi mérföldkő a Focal történetében és egyben egy újabb fejezet a hi-fi technikában is.

A klasszikus sztereó zenehallgatás mellett házi-mozi építéshez is kiváló alternatívának számító, teljes egészében Franciaországban tervezett és gyártott Aria 900 család a fenti méltatásokra legfőképpen az olyan vadonatúj, innovatív technológiákat és anyagokat alkalmazó alkatelemei okán szolgált rá, mint a Flax (len szövet) szendvics membrános mély/középsugárzója és a TNF alumínium/magnézium tweetere. Az elegánsan lekerekített ívekkel rendelkező előlappal és olaszos stílusú bőrbevonattal készülő Aria 906-os a sorozat kettő állványos hangsugárzója közül a nagyobbik, pontosan azt a méretosztályt képviselve, ami már elég nagy ahhoz, hogy nagyobb teljesítményre és basszusra számíthassunk tőle, de még a hangszóróállványon is teljesen arányosan és ízlésesen néz ki.

A magas fényű fehér vagy fekete fényezéssel illetve dió burkolattal rendelhető, MDF lapokból összeállított stabil doboz 25 mm vastag előlappal rendelkezik, az oldalai pedig hátrafelé keskenyednek; a paralel kialakításnak köszönhetően az állóhullámoknak nem sok esélyük marad és a színezettség szintje is nagyon alacsony szinten tartható.

focal aria 906 speakers black

A klasszikus elrendezést követően felül elhelyezkedő 1”-os tweeter, a gyártó védjegyének számító inverz vagy konkáv kialakítású TNF típus speciális alumínium magnézium ötvözetből készült dómmal, poronból készült csillapító idomba ültetve. Utóbbi az alakját tekintve úgy néz ki, mint egy 90 fokkal elfordított tölcsér, amelynek természetesen szintén komoly oka van, hiszen ez az idom a tölcséres magas sugárzókhoz hasonlóan szintén hatékonyan javítja a sugárzás karakterisztikáját. Az inverz kiképzéshez többek között a megoldásnak köszönhető nagyon alacsony direktség (vagyis jobb hangterítés) miatt ragaszkodik a Focal, ami részben a különleges csipogóhoz párosuló kicsi átmérőjű, ezáltal nagyon könnyű és gyors, direktben a merev dómhoz rögzített hangtekercs révén valósulhat meg. A gyártó által az olcsóbb Chorus 700-as modellekben is alkalmazott alumínium magnézium ötvözet dómokhoz képest a TNF változat még fejlettebb felfüggesztéssel rendelkezik a dóm és a tweeter poronból készült tartó szerkezete között, amely egyenesen a high-end típusokba kerülő Utopia Berillium tweeterekből származik. Az exkluzív megoldás többek között hatékonyan csökkenti a torzítások szintjét a 2-3 kHz közötti kritikus tartományban, pontosan ott, ahol az emberi fül nagy érzékenységgel rendelkezik. A már említett jellegzetes inverz dóm kialakítás emellett lényegesen jobb hangterítést és nagyobb teret eredményez, mérések szerint vízszintesen nézve a frekvencia átvitel változása mindössze +/- 0,5 dB; ez a nagyon jó eredmény biztosítja a stabil színpadképet, amely szempontjából kevésbé kritikus a hallgató helyzete, azaz nem kötelező a mértani középpontban ücsörögni a teres hangzáshoz.

FocalAria906backAz Aria 906 másik hangszórója, a bambuszgyékény vagy redőny hatású látványt nyújtó 165 mm-es Flax (lenszövet) membrános mély/középsugárzó szintén nem egy hétköznapi darab. Mint ismeretes a Focal a legelső pillanattól fogva élen járt az innovatív membránanyagok kifejlesztésében és alkalmazásában, gondoljunk csak a K2 kevlár szendvicsre (amit ők már a ’90-es évek kezdetétől fogva használtak), vagy a szendvics „W”-re, amelyek azonban túl drágák a széleskörű használathoz, szemben a költséghatékonyan előállítható Flax szendvics kompozícióval. A Franciaországban, francia len szövetből készülő membránanyaggal kapcsolatos kutatások és fejlesztések még 2013-ban kezdődtek el, és öt évnyi munka után született meg a természetes, színezetlen hangzású, gazdag középtartománnyal valamint erőteljes basszussal rendelkező új hangszóró. A speciális szendvicsszerkezetben kettő vékony üvegszálas réteg között helyezkedik el a len szövet, és az így elkészülő kompozíció nagy belső csillapítással és rugalmas merevséggel rendelkezik, gyors mozgásra képes, valamint nagyon könnyű. A len szövet csak mintegy fele annyi tömegű, mint az amúgy úgyszintén nagyon könnyű üvegszál, emellett csak minimálisan nyúlik, ezért kifejezetten ideális a szendvics szerkezetű kompozícióban való használatra. Azt nem igazán részletezik, hogy a len szövet ez irányú felhasználásának ötlete eredetileg honnan származott, annyi azonban bizonyos, hogy Franciaország Flandria, Pikárdia, Normandia és Pas-de-Calais régiói az egyik legnagyobb len termesztők és len szövet előállítók és a francia len szövet a világ legjobbjának számít, egyszóval az alapanyag, bárhonnan is jött az ötlet, valóban kitűnő minőségű.

A hangszórók alatt található alacsony turbulenciájú kör keresztmetszetű reflex port dinamikus megszólalást és alacsony torzítást biztosít, front oldali elhelyezése révén a hangsugárzó a hátsó falakhoz közelebb is elhelyezhető. A gyártó által Franciaországban készített meghajtók között a váltás 2800 Hz-en történik, a váltó egy igényes alkatelemekből felépített OPC típus. Napjaink gyakorlatának megfelelően a doboz hátoldalán single csatlakozó terminált helyeztek el, amely a banándugók mellett csupasz drótvégeket is fogad.

A Chorus 706-os legújabb változatához hasonlóan az Aria 906-os is a korábbiaknál jóval szelídebb, barátságosabb és kellemesebb formában mutatja meg a Focal hangsugárzókra mindig is jellemző részletező és semmit sem takargató karaktert, vagyis sikeresen ötvözi a márka racionális alapértékeit egy olyan zeneiséggel, amely bizonyára újabb rajongókat hozhat a francia gyártónak. Az állványos hangsugárzók között a nagyobbak közé tartozó modell koherens, egységes és kifinomult hangzással mutatkozik be, tervezői pedig érezhetően nem arra törekedtek, hogy egyetlen kiemelkedő paraméterrel, például a nagyon erőteljes basszussal vegyék le a lábukról a hallgatókat, hanem, hogy egy hosszabb távon, mindenféle műfajon jól hallgatható hangsugárzót alkossanak. A programot indító jazz muzsikákon életteli, energikus zenekart, testes, ritmusos dobokat és kottázhatóan pontos bőgőt szólaltat meg, míg a fúvós hangszereket, akárcsak korábban, levegősen és oldott hangulatban jeleníti meg. A ritmusszekció megszólaltatása egyértelműen nagydobozos hangulatú, precízen ábrázolt al-harmonikusokkal és plasztikus, jól érezhető fizikai testtel rendelkező hangszerekkel. A zenészek összjátékát a jól szervezettség és a spontán örömzenélés keveréke hatja át, az egységesség és a szervezettség pedig összességében is a hangsugárzó legfőbb jellemzői közé tartoznak. A Chorus 706-os produkciójához hasonlóan a vibrafon ábrázolása most is nagyon tetszik; a hangszer egyszerre bensőséges és játékos, színes és könnyed hangja pedig szépen leválik a hangszórókról, és remekül integrálódik a komplex hangképbe. Klasszikus műfajokon a már említett egységesség, komplexitás és nagydobozos jelleg leginkább a nagyzenekarok megszólaltatásánál érhető tetten, ami nem kifejezetten az állványos hangsugárzók terepe, az Aria 906 azonban nagyon jól megbirkózik vele. Ehhez párosul az alapvető jellemzői közé tartozó levegősség, jó felbontás, nyíltság és hiteles színvilág, melyek teljessé teszik az élményt. A hangszerek és a szólamok szépen elválnak egymástól és a dobozoktól, a zenészek pontosan helyezkednek el a minden irányban kiterjedt színpadon. A magasak Focal-osan nyíltak, részletezőek, könnyedek és levegősek, emellett az új idők szelének és a jól kitalált alumínium magnézium ötvözetnek köszönhetően kellően barátságosak és selymesek is. Shirley Horn érdekes hangzású felvétele többek között egy valóságos próbatételt is jelent a kisebb dobozok számára, az Aria azonban átmegy a teszten és a kifejezetten naturális hatású kézi dobok és leheletfinom halk csilingelések mellé dús és mélyre hatoló basszust kanyarít, aminek még a túlzott erőteljessége sem tud zavaró hangokat kicsalni a hangsugárzókból. A sejtelmes, érzelem dús és levegős énekhang mellett a selymes cinek tetszenek még nagyon, míg az összkép ismét nagyon egységes és kiegyensúlyozott. A dél-amerikai gitármuzsika hangulatosan, részletezően és rengeteg apró részletet felvonultatva szólal meg, a dal érzelmileg és fizikailag egyaránt komoly mélységgel rendelkezik. Az énekhangok simák, természetesek és bársonyosak, a muzsika kellemes és natúr színvilággal és jó dinamikával rendelkezik. Pop és rockzenéken ugyanilyen kedvező az összkép, főleg, hogy a hangsugárzónak nem afféle ún. egy hangjegyű basszusa van, hanem telt, pontos és kiterjedt mélyei, valamint összességében is testes, megfogott és kiegyensúlyozott hangzású. Színei az akusztikus hangszerek kifinomult ábrázolása mellett az elektronikus hangzásokhoz is remekül passzolnak, és noha a korábbiaknál diszkrétebb jellegük miatt talán kevésbé „sziporkáznak”, mint régen, azért hiányérzet vélhetően ezeken a műfajokon sem marad senkiben sem.

Ajánlás

Az Aria 906 egységes, kiegyensúlyozott, kellemes, telt és kerek hangzása egyértelműen jelzi, hogy ez az új irányvonal a francia gyártónál, amelynek a háza táján és a szemléletmódjában is komoly változások történtek az utóbbi időkben. A változások pozitív hozadékaként ez a hangsugárzó testes, nyílt, érdekes megszólalású és ugyanúgy részletező, mint a korábbi társai, de náluk jóval kellemesebb és barátságosabb karakterű, valamint megfelelő elektronikát is könnyebb találni hozzá.

Focal Aria 906
Frekvencia átvitel: 55 Hz-28 kHz (+/-3 dB)
Ajánlott erősítő teljesítmény: 25-120 W
Váltási frekvencia: 2800 Hz
Érzékenység: 89,5 dB
Impedancia nom/min: 8/4,6 Ohm
Méretek: 390×225×280 mm
Tömeg: 8,5 kg
Ár: 319.990,- Ft


Horn Distribution (HU) Kft.
Tel: 1/347-0020
www.horn.eu