A német gyártó 2015-ben bemutatott Debut szériája a bizonyára sokaknak szimpatikus jó hang/kedvező ár kombináció jegyében született meg, modelljei mind a szakma, mind a vásárlók körében szép sikereket arattak. A nemrégiben megjelent Debut 2.0 sorozat receptje természetesen azonos, a megvalósítás azonban sok tekintetben megváltozott, egyértelműen jelezve, hogy a kedvező ár dacára Andrew Jones és csapata nem sajnálta az energiát és a kreativitást a Debut dobozoktól
A Debut 2.0 sorozat kettő állványos sugárzója közül elődjéhez hasonlóan a Debut B6.2 a nagyobbik modell, ami társaihoz hasonlóan már első pillantásra eltér az előző változatától, sőt, ha úgy tetszik, lényegében teljesen más stílust képvisel. Míg az eredeti B6 alacsonyabb és tömzsibb formájú volt, csiszolt hatású fólia borítása egyfajta modern hangulatot kölcsönzött neki. Vele szemben az új B6.2 egy minden ízében klasszikus hatású, magasabb és karcsúbb hangsugárzó, old school jellegű fekete kőris borítással; egy olyan doboz, amiről leginkább régebbi Focal, B&W vagy Wharfedale modellek jutnak az eszembe, ami, valljuk be, nem rossz ajánlólevél. Ami hozzájuk képest eltérő, mondhatni Elac-os kiviteli elem, az a tweetert takaró/védő extrudált fémrács, ami ezúttal a csipogó peremét is teljesen elfedi. Maga a teljesen új fejlesztésű 1”-os selyem dóm az előd besüllyesztett dómjától eltérően az előlap síkjában helyezkedik el, szintén áttervezett hullámterelője pedig szélesebb sugárzási karakterisztikát biztosít számára.
A két-utas B6.2 másik hangszórója a tweeter alatt elhelyezkedő, a szélein vele egybe érő 6,5”-os aramid szövet membrános mély/középsugárzó, melynek kevlárhoz hasonló speciális membránja merev és nagyon jó csillapítással rendelkezik, aminek eredményeképpen többek között pontos és testes hangzásra számíthatunk tőle. A hangszórók között a váltás 2200 Hz-en történik. Az elődjétől eltérően immár front oldali reflex-nyílással készülő stabil és merev kabinetet vastag MDF panelekből állították össze, ezenfelül új elemként belső merevítést is elhelyeztek benne. A B6.2 hátulján single kábel terminál található, ami optimális megoldás, mivel a bi-kábelezés mintha kiment volna divatból, a bi-amplifikálást pedig úgysem ebben a kategóriában szokták alkalmazni.
♫
Nem találkoztam az előd B6-os hangsugárzóval, ami a különféle fórumokon annak idején nagyon kedvező értékeléseket kapott, viszont B6.2 jelű utódja a külsejével teljesen összhangban már első blikkre is abszolút klasszikus jellegű, sokkal inkább a brit, mint a német irányvonalat követő hangzással rendelkezik. Egy ilyen olcsó dobozt, ha nincs, ami különösebben zavarna benne, akkor már lényegében jóra lehet értékelni, ám a B6.2-ben, ami simán megugorja ezt a lécet, azért ennél jóval több potenciál van.
Átlagos méretű állványos hangsugárzóként korrekt, de nem tüntetően látványos basszussal rendelkezik, ami hangosabban hallgatva vagy komplexebb zenei részleteknél sem fogy el. Mindehhez párosul a kimondottan plasztikus és telt középtartománya, aminek köszönhetően a megszólalást még a legkritikusabb pillanatokban sem lehet könnyűsúlyúnak nevezni. A kerek basszus, a testes közepek és a kellemes, klasszikus lágy dómos magasak együttesen egy arányos, egyensúlyban lévő és abból szinte kibillenthetetlen hangképet hoznak létre, amely lényegében mindenféle zenei műfaj korrekt és élvezetes megszólaltatására alkalmas lehet. Az élesség, harsányság vagy a forszírozottság maximálisan távol áll a B6.2 hangzásától, aminek köszönhetően a partnerekre sem túl háklis és még a kissé karcosabb elektronikák megszelídítésére is képes. Alapvetően kellemes, enyhén meleg tónusú és finom magasai kellően nyíltak és világosak is, a 35 kHz-es felső határfrekvencia dacára azonban nem tüntetnek különféle hatásvadász sziporkákkal, a hangsúly mindig a természetességen és a jól hallgatható, barátságos jellegen van. Ennek okán (is) a komplett hangkép meglepően jól integrált, nincsenek benne kiszóló vagy tolakodó frekvenciák, így semmi sem zavarja a jól megkomponált összképet. Térleképzés terén széles és átlagosan mély színpadot mutat, amelyen a zenészeket és hangszercsoportokat pontosan és még a különféle rétegeket is elég jól megmutatva helyezi el. Hangszerábrázolásai közül a fúvósokat emelném ki elsősorban, amiket testesen, lendületesen, valóság ízűen és levegősen szólaltat meg, legjobb pillanataiban jóval drágább hangsugárzó érzetét keltve. Dinamikailag a telt basszus ellenére mindössze jó átlagos teljesítményt nyújt, a különböző tutikon így nem szegez a székbe, és emiatt többek között a Verdi opera élménye sem 100%-os, mivel a derült égből érkező súlyos és gyors ütések keltette feszültség némiképpen hiányzik belőle.
Ajánlás
Az Andrew Jones team, ami korábban már más cégeknél is kiváló minőségű és kedvező áru készülékekkel tette le névjegyét, most is bebizonyította, hogy ezen a területen valóban nagy dolgokra képes. A Debut 2.0 B6.2 egy nagyon „összerakott”, egyensúlyban lévő, mindenféle zavaró hibát nélkülöző és hosszú távon is jól hallgatható hangsugárzó lett, amiről ha levennénk az Elac emblémát, talán senki sem mondaná meg, hogy nem Albionban készült, na, nem mintha a német mivolta szégyen lenne, csak a hangzásbeli irányultság kedvéért.
Elac Debut 2.0 B6.2
Frekvencia átvitel: 44 Hz- 35 kHz
Névleges impedancia: 6 Ohm
Érzékenység: 87 dB / 2,83V / 1 m
Keresztezési frekvencia: 2200 Hz
Maximális bemeneti teljesítmény: 120 W
Méretek: 193,8×371,9×265,8 mm
Tömeg: n/a
Ár: 109.640,- Ft
Audiophyl Kft.
Tel: 1/408-7042
www.audiofil-szalon.hu