The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Audio Solutions Figaro S hangsugárzó teszt

A számos szempontból egyedi utakon járó litván Audio Solutions Figaro sorozatából az állványos modell után most a négy közül a legkisebb álló hangsugárzóval volt szerencsénk találkozni, amely lényegében a B típus állóvá kiegészített változatának is mondható és egyben az álló AS hangsugárzók basszus kvalitásaiból is hatásos ízelítőt nyújt.

Ahogy azt már a Figaro B állványos hangsugárzó bemutatásánál említettem, a korábbi Rhapsodyt felváltó Figaro sorozat megalkotásán a litván csapat hat évig dolgozott és a dobozok számos technológiai megoldása egyenesen a high-end Vantage 5. Évfordulós típusokból érkezett. Közülük is az egyik legjelentősebb a Self-Locking fantázianevű kabinet, amely a dobozok merevítésére szolgáló kétféle technika – szendvicsszerkezet és különböző vastagságú illetve sűrűségű anyagok kombinációja – együttes alkalmazásából született.

Audio solutions Figaro sAz Audio Solutions mérnökei speciális szoftverek és mérések felhasználásával próbálták feltérképezni a különféle vibrációk és rezonanciák kialakulásának pontos helyeit és mennyiségbeli eloszlását, hogy valóban hatékonyan vehessék fel a küzdelmet velük. Az így kapott eredménynek alapján született meg a körültekintően megtervezett és megalkotott Self-Locking kabinet, amely különféle MDF és HDF lapok egyedi kombinációjából épül fel 18-50 mm között változó falvastagsággal. Tapasztalataik alapján a hangsugárzók hátsó falára nehezedik a legnagyobb nyomás, ezért ez a terület merevítés és stabilitás szempontjából kitüntetett figyelmet élvezett. Az elhivatott tervezők azonban még ennél a pontnál sem álltak meg. Egy újabb speciális analizáló szoftver alkalmazásával kiderítették, hogy a különböző felületek találkozási pontjai is meglehetősen nagy veszélynek vannak kitéve a rezonanciák szempontjából, ezért a találkozási felületek szimpla összeragasztása helyett ezeken a helyeken is egyedi megoldásokat alkalmaztak, annak érdekében, hogy a kabinet egymástól különálló lapok helyett komplex egészként állhasson ellen a vibrációknak. Mindezek eredményeképpen a basszus pontos, gyors, dinamikus és megfogott lett mindenféle zavaró effektusok és „brummogások” nélkül, a középtartomány pedig lényegesen tisztább. A megoldás egyik legérdekesebb tulajdonságaként tulajdonképpen a kivitelezése még költséghatékonyak is mondható, ugyanis az AS mérnökeinek számításai szerint egy hasonlóan stabil kabinet klasszikus felépítésben nagyjából 30-40%-al nehezebb lenne, ami értelemszerűen jóval több értékes anyag felhasználását jelenti, a 28 kg-os Figaro S tömege pedig kb. 40 kg lenne.

A Figaro B állványos hangsugárzóval megegyező szélességű és mélységű Figaro S tényleg olyan, mintha a kisdobozt a földig „nyújtották” volna és kiegészítették volna még kettő mélysugárzóval. A családra jellemző cserélhető dupla előlap, valamint a 17 féle magasfényű színből álló Xiralic oldallap választék természetesen ugyanúgy megtalálható, a reflex-nyílás pedig a kabinet hátoldalán található.

A 3-utas 4-hangszórós hangsugárzó inverz hangszóró elrendezésének megfelelően legfelül helyezkedik el a 152 mm-es ER (Extra Rigid – Extra Merev) papír membrános középsugárzó gyors tranziens átvitellel, tiszta hangzással valamint pontos, erőteljes basszussal, alatta pedig a fázist jelentősen javító és a lágy dómok nagy hangerőn fellépő esetleges élességét kiküszöbölő mini tölcsérben csücsülő 25 mm-es selyem dóm tweeter található. A csipogó membránja könnyű, így többek között gyors hangra és tranziens átvitelre számíthatunk tőle.

Alul helyezkedik el a kettő ugyancsak 152 mm-es ER (Extra Rigid – Extra Merev) papír membrános woofer, amelyek 400 Hz alatt lépnek be a ”játékba”. A magas és közép hangszórók közti váltás a megszokottnál jóval magasabban, 4000 Hz-en történik, ami fontos paraméter a hangsugárzó szélessávú-jellegű karakterének szempontjából. A csatlakozó terminál a WBT NextGen típusa, így a kontaktusokon biztosan nem fog múlni a produkció minősége. A karcsú és magas Figaro S stabil megtámasztásáról és a talajtól való hatékony elcsatolásáról szintezhető és állítható magasságú lábak gondoskodnak.

A Figaro S meghallgatására a múltkori kisdobozhoz hasonlóan a forgalmazó bemutatótermében került sor Lindemann forrásról és az Audia FLS-10 erősítő közreműködésével. A kompakt méretű, a nagy és magas szobában vizuálisan kissé el is „vesző” hangsugárzó a szokott pozícióban, a hátsó és oldalsó falaktól távol lett elhelyezve, ezért ugyanúgy, ahogy a kisdoboz, ez a típus sem kapott semmilyen rásegítést, így azt hallottuk tőle, amire valóban képes. 

Amint azt a Figaro B tesztjénél már említettem, az Audio Solutions a maximális pontosság és racionalitás elérése helyett inkább a különféle muzsikák koherens megjelenítésre, és az eredeti hangulat illetve atmoszféra hiteles visszaadására törekszik többek között a szélessávú hangszórókat idéző konstrukciói révén. A megszokottnál jóval magasabban lévő, 4000 Hz-es keresztfrekvencia eredményeként a hangszer és énekhangok legnagyobb részét átfogó tartományban nincsen semmiféle beavatkozás, aminek köszönhetően a megjelenítés simább és természetesebb lehet, a két woofer pedig csak 400 Hz alatt játszik. A kisebb testvéréhez számos tekintetben nagyban hasonlító Figaro S-ről a különféle hangok könnyedén szakadnak le, az egységes hangkép érezhetően együvé tartozó hangszerei, hangszercsoportjai és énekesei pedig szépen elkülönülnek egymástól és szépen betöltik az állódobozhoz képest széles és mély teret. A hangokat és szólamokat a dobozok pontosan rétegezve szólaltatják meg, az integritás megőrzés mellett így az egyes szereplőknek és az összetettebb részleteknek is bőséges figyelem jut. A komplex megszólalás barátságos, kerek, mindenféle sarkosságtól és élességtől mentes, és már pusztán a legutóbbi jellemzőjének köszönhetően is nagyon jól hallgatható lényegében mindenféle műfajon. A levegős, könnyed és barátságos hangvételű magasak tökéletesen simulnak össze a középtartománnyal, a két tartomány integritását szinte tanítani lehetne. A testes, pontos, erőteljes, de sohasem tüntető, erőlködő, vagy túllőtt basszus a bemutatás részben alaposan kivesézett speciális doboz konstrukciónak köszönhetően semmilyen zavaró effektussal nem borzolja a hallgató idegeit, amit hallunk belőle, az a mindenféle felrakódások és „zsíros pluszok” nélküli valóság. Ugyanezen technológiának köszönhetjük többek között a természetes és színezetlen megszólalást is, valamint a Figaro S azon örvendetes tulajdonságát, hogy a karakterét jócskán felhangosítva, széles hangerőhatárok között is képes megőrizni. A klasszikus és különféle egyéb akusztikus hangszeres műfajok mellett a doboz a popos, rockos zenéken is nagyon élvezetesen szólal meg, az Audiomatic „audiofil tuc-tuc” zenéjén pedig az is kiderül, hogy jó felvételek esetén az elektronikus ritmus és hangszínorgiák is óriási élményt képesek okozni vele. A meghallgatás során szerephez jutott sokféle felvételből és előadóból mindenképpen említsük meg Brian Bromberget, aki mind bőgőn, mind basszusgitáron virtuóz módon játszik, a rezonanciákat remekül kizáró/kordában tartó Figaro S pedig virtuóz módon, testesen, dinamikusan és valóság ízűen szólaltatja meg a néhol igencsak feszes dallamokat, a látványa alapján vártnál sokkal nagyobb hangtömegeket megmozgatva mindenféle erőlködés, s ami legalább ugyanilyen fontos, bármiféle „mellékzönge” nélkül. Ráadásképpen a dobozt szinte lehetetlen a maga stílusából kizökkenteni vagy bármivel zavarba hozni, ezért a meghallgatás előrehaladtával egyre inkább régi ismerősnek tűnő megszólalása minden műfajon és hangerő szinten azt hozza, amire az előzőek alapján már joggal számítunk tőle.

Ajánlás

Kisebb testvéréhez hasonlóan a Figaro S ugyanúgy semleges karakterű, természetes és színezetlen hangú, bár érezhetően testesebb hangú és nagyobbat szóló, sok tekintetben pedig szintén a szélessávú típusokat idéző hangsugárzó, ami a műfaj szabályait itt-ott kissé átírva törekszik az eredeti hangulatot idéző, barátságos hangkép kialakítására. Emiatt mindenképpen egy különleges modellnek mondható, amivel egy sok tekintetben újszerű és a zenéink újrafelfedezésére csábító zenehallgatásra válthatunk belépőjegyet, kivitel terén pedig ráadásként egy párját ritkító szín kavalkádból válogathatunk.


Audio Solutions Figaro S
Teljesítmény nom/max: 90/180 W
Frekvencia átvitel: 37 Hz - 25 kHz
Érzékenység: 91 dB
Váltási frekvenciák: 400 Hz, 4000 Hz
Tömeg: 940×232×401 mm
Tömeg: 28 kg (db)
Ár: 1.300.000,- Ft

Forgalmazó: Stream Audio
Tel: 30/211-5253
www.streamaudio.hu