The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Elac BS244 Black Edition

Az Elac széles választékából nekünk elsőre valahogyan a 240 Black Edition sorozatnál sikerült kikötnünk, ugyanis a múltkori FS247 BE állódoboz után most a rangsorban pontosan alatta elhelyezkedő BS244 BE monitort próbáltuk ki, megtapasztalva többek között azt is, hogy a basszusban különösen menő gyártó mit tud e tekintetben kihozni az állványos méretosztályból. A 330 mm magas csillogó fekete kabinet előlapján konvencionális elrendezésben található a Black Edition névhez hűen fekete hangszórókészlet (amihez jól illik a magassugárzó sárgája), mégpedig felül a JET III. tweeter, alatta pedig a 180 mm-es AS-XR mély/középsugárzó a maga látványos, egészen művészi hatású membránjával.

 

Az előző tesztben Zajácz Tamás kollégám kimerítő részletességgel mutatta be a két különleges hangszórót, de azok kedvéért, akik esetleg nem olvasták az írását, foglaljuk azért röviden össze a lényegüket.
A Jet III. tweeter tulajdonképpen a Dr. Oskar Heil féle Air Motion Transformer technológiának (melyet az Elac nagyjából 10 éve vásárolt meg) a gyártó által továbbfejlesztett változata. A részben értékes kézi munkával készülő speciális egység működésének lényege, hogy a zenei jel ütemében változó elektromágneses mező nem egy viszonylag merev dómmembránt rezegtet a sugárzás irányában, mint a hagyományos dómsugárzóknál, hanem egy nagyon is flexibilis, harmonikaszerűen hajtogatott szalagot rugóztat a szórási irányra merőlegesen. A hangtekercs feladatát hangkeltő kapton fóliára ragasztott alumíniumréteg látja el, ami a dóm csipogóknál jóval hatékonyabban, sokkal nagyobb sebességgel és egészen csekély torzítással préseli ki 0,84 mm-es redői közül a sok levegőt egészen 50 kHz-ig lineáris átvitellel. A szokatlanul széles szórási szög miatt a kevésbé csillapított szobákban akár ártalmas visszaverődések is megjelenhetnek, ennek okán az ELAC egy könnyedén felhelyezhető szóródás szabályzó szivacskorongot is mellékel a dobozhoz, amit hivatalosan JET DC-nek nevez.

A tweeter alatt található az Elac által kifejlesztett és szabadalmaztatott AS-XR kónuszos mélysugárzó, melynek nevében az „AS” alumínium szendvicset jelent, amiből külsőleg mindössze a szintén szabadalmi oltalom alatt álló, háromszög alakú síkokra bontott struktúrája miatt igen merev, és mellesleg látványnak sem utolsó alumínium „Crystal Membrane” látszik. A membrán mögé némi légréteg közbeiktatásával még egy belső papírtölcsért is ragasztottak, ami szintén a különleges konstrukció fontos része, ugyanis ő szorítja a közepén átfúródó hangtekercs nyakát, melynek elülső pereme a kristály kónusz hátsó részében is megkapaszkodik. Ez a trükkös megoldás majdnem egy oktávval megnöveli a meghajtó hangterjedelmét, amit a hangszóró nevében az XR (eXtended Range) rövidítés jelez, amivel most már sikerült kielemeznünk az egész nevet.

elac BS 244be

A két nívós hangszóró képességeinek kibontakoztatásához szükség van még egy kiváló keresztváltóra is, ami a normál 240-es sorozatban alkalmazott típushoz képest nagyobb légmagos tekercseket kapott, ennek is köszönhetően még jobban jeleskedik a részletezésben. A dobozka hátsó oldalának felső részén ásító reflexnyílás áteresztőképessége a mellékelt szivacsdugókkal csökkenthető, sőt, a 7 cm vastag gumielemmel a kipufogó teljesen le is zárható. Utóbbi elem használatával a doboz valójában zárttá válik, ekkor szinte bármilyen közel tehető a hátsó falhoz, és a tulajdonos a basszus átvitelt teljesen a saját ízléséhez szabhatja.

A kettős erősítésre csábító dupla banánaljzatokat alapesetben szintén igényesnek tűnő jumperek kötik össze, de azért a vérbeli hifista biztosan ki fogja próbálni helyette a saját jól bevált kábel darabkáját is, hiszen többek között ettől szép és érdekes ez a hobbi. A dobozhoz mellékelt tartozékok listáját a cérnakesztyű és a mikroszálas törlőkendő zárja; előbbivel illik fogdozni, utóbbival pedig letörölhetjük róla a port, na és az ujjlenyomatokat, ha véletlenül elfelejtettük használni az előbbit.

A jazz klub közönsége olyan precízen és pontosan jelenik meg, mintha egy rendező koreografálta volna meg az egész jelenetet. Minden a helyén van, és minden ideálisan szólal meg, ami nem túl spontán hatást kelt, de a maga módján élvezetes. A zene telt és friss dobokkal kezdődik, a megszólalásban kellő tartás és határozottság van, de az ereje és a lendülete ellenére egyáltalán nem nyomulós jellegű. A színvilág gazdag és kifejezetten szép, a hajtogatott membrános tweeterek jól kitesznek magukért és izgalmas, kifinomult magas tartományt szólaltatnak meg. A basszus jelenléte mindvégig hangsúlyos, tömege és ereje inkább egy átlagos méretű állódobozt, mintsem monitort sejtet, viszont egyáltalán nem hivalkodik azzal, amije van, csak teszi a dolgát. A klarinétot gazdagon árnyalva szólaltatja meg, a vibrafonja pedig kimondottan hangulatosan, egészen játékos stílusban zenél, az ő pillanataiban a pontosság felett egyértelműen a könnyedség és a felszabadultság veszi át az uralmat.

Ha a doboz a jazz zenével jó barátságban van, akkor a klasszikusokat egyenesen imádja, ugyanis a Mozart opera részlet óriási hangulati gazdagsággal, temérdek levegővel és színnel szólal meg; a monitor pedig nemhogy megijedne a számára góliáti méretű nagyzenekartól, hanem csak úgy lubickol a temérdek hangszer megjelenítésében. Az énekesnővel szinte madarat lehetne fogatni, olyan lelkes, finoman artikulált, csalogányos hangja valósággal szárnyal a szobában. Az ezüstös fuvolák és a vonósok hangja szintén lebegően finom, a hangkép összességében levegős és laza, semmi görcsösséget nem érezni, a kis doboz meglehetősen könnyedén oldja meg a valójában nehéz feladatot jelentő versenyszám abszolválását.

A „Men you were” basszusánál érezni először, hogy egy monitorral állok (ülök) szemben, de a doboz becsületére legyen mondva, az eredmény így is igen-igen tisztességes, emellett nem vállal többet, mint amit bír, megkímélve a kínlódást kísérő zavaró rezonanciáktól. Miközben az alsó frekvenciák derekasan megtornáztatják a wooferét, a hangzás többi részének könnyedsége megmarad, az énekhang ábrázolása pedig most is fantasztikus. Csukott szemmel az operaénekesnőt és a panaszkodó Shirley Hornt egyaránt könnyű a szobába képzelni, vagyis az akusztikus zenék alfáját és omegáját jelentő jelenlétérzet abszolút rendben van. Nem ejtettem eddig szót a doboz részletező képességéről, amiről szintén csak nagyon pozitívan tudok nyilatkozni. Aprólékos, nagyon sok részletet megmutat és a háttérkörnyezetet is pontosan ábrázolja, mégsem fáraszt le a temérdek információ feldolgozása, mert olyan természetesnek érzem, hogy ott vannak, hiszen a zene részei. Színvilága ismét pazar, túlzásosba ugyan nem esik, de ismét jó széles színpalettáról dolgozik.

Pop és rock műfajokon a teltség, a dinamizmus, a sok szín és részlet élvezetes megszólalást biztosít, sőt, monitorunk még a keményebb zenéktől sem jön zavarba. Azokon a felvételeken, amiken szubtartományba merészkedő frekvenciák is vannak, egyszerűen hihetetlen dolgokat produkált, volt, hogy azt gondoltam, hogy ez már nem lehet igaz; ha érdeklődőként egy demón lennék, ezen a ponton biztosan azt hittem volna, hogy egy rejtett szub-wooferrel akarnak átvágni.

A néhol kissé szigorúnak tűnő FS247-től eltérően a BS244 ügyesen gyúrja össze a precízséget, a határozottságot és a könnyedséget. Monitor létére oldott és laza stílusban szólaltatja meg az inkább állódobozoknak való muzsikákat is, gazdag színvilágával, sok levegőjével és részletével pedig gyorsan leveszi a lábáról hallgatóját. Karaktere és teherbírása alapján gyakorlatilag műfaj függetlennek mondható, és még akár 30-40 négyzetméteres terekben is megállja a helyét, ami a méretosztályát tekintve bizony nem kis szó.

Elac BS244 BE
Frekvencia átvitel: 38 Hz-50 kHz
Érzékenység: 88 dB
Névleges/max. teljesítmény: 80/120 W
Névleges/min. impedancia: 4/3,5 Ohm
Váltási frekvencia: 2,6 kHz
Méretek: 330×200×282 mm
Tömeg: 7,9 kg
Ár: 528.000,- Ft
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Tel: 1/332-5545