The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Emanation Pro 600


Mindig nagy öröm hazai gyártó termékével találkozni, főleg, amikor olyannal hoz össze a sors, ami mögött valós érték, igényesség, koncepció és minőség, valamint egy elhivatott és lelkes, de azért a földön járó személyiség van. A Torday Ádám által jegyzett Emanation kábelcsalád előtörténete úgy a 2000-es évek környékén kezdődött, és bizonyos szempontból szokványosnak mondható. Áldozatos munkával összespórolt, sok utánajárással összeválogatott audio láncok, melyeknek a hangja csak nem akarta elérni a hőn áhított minőségi szintet, hiába kerültek egyre drágább készülékek a rendszerbe. Ekkor Ádám egyik ismerőse elhozta hozzá a saját kábel szettjét, aminek hatására teljesen megváltozott a rendszer hangzása, a csalódott ember pedig rájött, hogy a kábelek a legfontosabb alkotóelemek.

Ezen a ponton persze már eltérnek egymástól a különféle történetek, hiszen van olyan, aki itt a front end, a tápellátás vagy éppenséggel az állványok mindenhatóságára döbben rá, a lényeg azonban az, hogy kialakul a vezérfonal és elindul a munka immár egy tökéletesen körvonalazódott irányba.

Ádámnál volt meg egy köztes lépcső, ugyanis a kábelek fontosságának felfedezése után rövidesen csalódottan vette tudomásul, hogy a számára megfelelő minőségű kábelek gyakorlatilag kifizethetetlenek, ezért vagy lemond róluk, vagy készít magának helyettük. Mondanom sem kell az utóbbi verziót választotta és rögvest neki is állt csavaros elméletei kidolgozásának.

Először is átgondolta, mik azok az anyagok, amik számára is elérhetők és mindennél jobb tulajdonságokkal rendelkeznek. Mivel a vezetékek energiát áramoltatnak magukon keresztül, még akkor is, amikor nincsenek bekötve, nem volt más dolga, mint a vezetők két végén jelentkező energiakülönbséget érzékelni és már meg is lett az ideális alapanyag. Ezután megpróbálta úgy összeállítani a nyers kábelt, hogy az energia áramlása a maximum szintig fokozódjon. Ennek a kísérletezésnek lett az eredménye a kábelek számozása, a vezetőszálak és keresztmetszetek függvényében, amely rendszerben a nagyobb szám értelemszerűen nagyobb energiaszintet feltételezett. Következő lépésként a vezetők egymástól való távolságának beállítása, majd az összeszerelés leghatékonyabb módozatának kifejlesztése következett, végül pedig jöhetett a köpeny és a csatlakozók kiválasztása és a különféle változatok megvizsgálása a vezetőképességre gyakorolt hatásuk szempontjából.

emanation rcaA „nagy mű” elkészülte után bejáratta a kábelt, ami a gyakorlatban 150-200 órányi működtetést jelentett. Az eredményekkel nagyon elégedett volt, így a következőkben mindenféle kábelt készített, amire egy rendszer felépítéséhez szükség lehet, sőt, néhány hangsugárzót még át is kábelezett. A kábelek összeállítása közben tűnt fel neki, hogy milyen sok energiába és nem utolsósorban időbe kerül a vezető erek szálanként való összerakása, mára azonban, mint mondja, már jócskán megnőtt a teherbíró képessége.

Természetesen ezek után, mint mindenki, ő is kíváncsi volt arra, hogy a kábelei milyen minőségi szintet képviselnek a kábel univerzumban, éppen ezért sok más rendszeren meghallgatta és tesztelte őket. Az eredményekkel elégedett volt, a legjobb igazolást azonban a lelkes barátok jelentették, akik rendre lecsaptak a bejáratott, jól működő példányokra, ezért a gyártónak mindig csak a nyers darabok maradtak. Kénytelen volt többet gyártani belőlük, és mivel a nyers kábeleket vásárlók állandóan panaszkodtak a hosszú és számukra macerásnak számító bejáratásra, inkább csak bejáratott kábeleket adott ki a kezéből. A folyamatos gyártás közben járulékos haszonként a forrasztási technológiája is sokat fejlődött, főleg miután rájött, hogy milyen fontos a forraszanyag illetve az összeforrasztandó felületek közötti kapcsolat. Audió rendszerének fejlődésével egyre nagyobb energiaszintű kábelekre volt szüksége, így a fejlesztés ebben az irányban is folytatódott.

A kábelek alapanyaga tiszta réz. Miután elérte a lehetséges maximumot, ami az anyagból és az összeállítási technológiából adódott, fölmerült benne, hogy vajon lehet-e még ennél is jobb kábelt csinálni. Addigra persze már körvonalazódott az a felismerés hogy a kábelei elég magas kategóriában és bármilyen más kábellel szemben is megállják a helyüket. Ekkor lelt rá egy kábelre, amelynek a két vége közötti energiaszint különbség akkora volt, amit addig még soha sem tapasztalt. Egyből tudta, hogy ez az, amit igazán keres! Lelkesen és a jól bevált sémákat használva összerakta a kábelt és a végeredmény szörnyű rossz lett. Mivel az anyagban maximálisan megbízott arra gondolt, hogy máshol lehet a probléma, és másfajta koncepció alapján újra összerakta a kábelt. Ezzel az eredménnyel már elégedett volt, legalábbis fél óráig, ami után valamiért elromlott a hang, és hallgathatatlanabb lett, mint a réz bejáratás közben. 200 órányi bejáratás után végül minden a helyére került és megszületett a Gold Reference sorozat első darabja, aminél már csak a részleteket kellett kidolgozni. A kábel legfőbb alkotóeleme a névre utalva az arany lett.

A következőkben immár az összes pénzét kábelekre, csatlakozókra és szerelési anyagokra költötte és alapos munkával kialakította a kábelek külső megjelenési formáját is, ami teljesen átlagosra sikerült. Ennek ellenére a „szakértőktől” kapott hideget-meleget egyaránt, sőt, valaki egyenesen csúnyának bélyegezte a kábelt. A bosszús gyártó ezért teljes köpeny átalakítást eszközölt a kábelein. A réz sorozat nagyobb modelljei ipari szövet külsőt kaptak, míg az arany sorozat modellek új köpenyei üvegből készültek, akár 24 karátos arany bevonattal. Márkanévként az Emanation kifejezést választotta, ami kiáradást és kisugárzást jelent, mely szerinte hűen tükrözi kábeleinek legfőbb tulajdonságát.

emanation xlrAz Emanation kábelek megszületésének sztoriját már ismerjük, így most mélyedjünk el egy kicsit a technikai elgondolásokban, amelyek szerintem legalább olyan izgalmasak, mint az emberi vonatkozások.

Torday Ádám filozófiája szerint a kábelek az audio rendszerek nélkülözhetetlen elemei, és természetesen nem csak abból a szempontból, hogy valahogyan össze kell kötni a készülékeket, hanem legfőképpen a végső minőség kérdésének tekintetében. Ennek okán a hangsugárzókból megszólaló hangot nagyban befolyásolja az rendszerben található kábelek kivitele. Mint tudjuk, egy audio rendszerben vezethetünk optikai és elektromos jeleket, utóbbiak lehetnek kis szintűek, vonalszintűek vagy teljesítmény szintűek, illetve más megközelítésben lehetnek szimmetrikusak illetve aszimmetrikusak. A kábeleket a csatlakozókkal csavarkötéssel vagy forrasztással szokták összekötni, a forrasztás esetében a forraszanyag minősége kiemelt fontossággal bír. Csavarkötésnél nincs közvetítő anyag (forraszanyag), viszont számolni kell az oxidációval, ami a vezetési felület csökkenéséhez, ezáltal a hangminőség romlásához vezet.

Az Emanation kábelek olyan speciális forrasztási technológiával készülnek, ami a forrasztás és a csavarkötés előnyös tulajdonságait ötvözi olyan módon, hogy közvetlen kapcsolatot képez a két összeillesztendő vezető felület között. A megoldás révén a kábel és a csatlakozó között nincs külön közvetítő anyag, a forraszanyag bevonat viszont megvédi a felületeket az oxidációtól. A gyakorlatban forrasztás előtt a letisztított felületeket mechanikusan összeillesztik, ezáltal vékony forraszanyag került az összeforrasztott felületek közé. A forrasztóanyag nagy tisztaságú ólommentes ón, ami a nagyon vékony réteg miatt semlegesen viselkedik és nem lesz meghatározó a hangminőség szempontjából. A forrasztás minőségének szempontjából lényeges elem még a forrasztó páka hője és a forrasztás ideje is.

Kábelköpenyt kétféle módon készítenek. Az egyik féle módozatnál energetikailag elszeparálják a belső vezetőt a fölötte lévő részektől, a másikban pedig éppen erre a kapcsolatra építik fel a kábel szerkezetét. Az energetikailag szigetelt verzióban a jelvezető felületére egy speciális olajszármazék kerül, ami csökkenti a körülötte lévő teflon köpeny vezetőre gyakorolt hatását, azáltal, hogy visszatükrözi a kábelből kilépő energiát, mielőtt az a teflonnal kölcsönhatásba lépne, így energetikailag elszigeteli a vezetőt a környezetétől. Ez a folyamat a kábel egész hosszában végbemegy. A teflon szerepe az, hogy elektromos szempontból szigetelje az alatta lévő vezetőtől, mechanikusan pedig biztosítson egy megfelelő távolságot az őt borító köpeny és a vezető között. Az arany széria esetében nincs szükség erre a távolságtartásra (légrésre), mivel nála éppen az a fontos, hogy a köpeny anyaga energetikailag kapcsolatban legyen a vezetővel, ennél fogva a kábel jelvezetésében is komoly szerepe van, nem csak puszta védőburkolat a kábelen. Általánosságban elmondható, hogy a köpenyt érdemes jól elszigetelni a vezetőtől, mert különben a köpeny anyaga torzulást okoz a jelben.

emanation loudspA zavarjelek kiküszöbölése végett a kábelek összetétele az alábbiak szerint alakul.

A Reference sorozat esetében a vezető 0.06 mm átmérőjű tiszta réz, amelyen szigetelő rétegként zománclakk található. A Professional széria vezetője ugyancsak réz, de ott az átmérő 0.07 mm. A kábelek szériaszáma nagyságrendileg megegyezik az egymás mellé kézzel egy sablonban összeállított vezetőszálak mennyiségével, pl. a Reference 500 esetében 500 rézszál fut egymás mellett vezető erenként. Elsősorban azért kell kézzel összeállítani a vezető érszerkezetét, mert tapasztalatuk szerint a kábel sodrása komoly befolyással van a hangképre is. A sablonban a kábelek párhuzamosan egymás mellett futnak. Az egymás mellé fektetett vezetőszálak száma által kiadott keresztmetszet döntő hatással van a kábel által szállítható energia mennyiségére, ami pedig meghatározza a kábel által közvetíthető információ mennyiségét. Az információ mennyisége befolyással van a hangképre, az elérhető dinamika tartományra, a sávszélek kiterjedésére, a torzítás mértékére, a hang színezetére, összességében a hanghűségre. Fentiek okán nagyon sokat kísérletezetek, hogy megtalálják az optimális vezetési keresztmetszet.

A kábel irányfüggő, ezért az áramkörben folyó áram irányának megfelelően kell a csatlakoztatást elvégezni. Miután összeállt a kívánt keresztmetszet, a lakkszigetelés eltávolítása következik a csatlakozási pontoknál, amelyre szintén kidolgoztak egy különleges eljárást. A megtisztított felületet szükségszerűen előkészítik és befuttatják forrasztó ónnal.

Ezután jön a kívánt szigetelő falvastagság előállítása (minél nagyobb a jelszint, annál vastagabb, nagyjából 0.5-2.5 mm között váltakozik kábel típusonként), amelynek az alapanyaga teflon. Ezután következik a köpenybe illesztés folyamata, majd a csatlakozók felszerelése. A kész kábelek minden esetben minőség ellenőrzésen esnek át és végül még meg is hallgatják mindegyiket.

A kábeleknek nagyjából 150-200 óra bejáratásra van szükségük, mire elérik optimálisnak nevezhető vezetőképességüket. A bejáratás ideje alatt a legszélsőségesebb jelenségeket képesek produkálni, pl. a mély hang teljes hiánya, torzítás, hangfrekvencia eltolódások stb.

Mivel a kábel irányfüggő, ezért a bekötés mindig a felirat irányával megegyező. Az áteresztő jellegű kábelek esetén érdemes arra figyelni, hogy a zenei információk mellett az audio rendszerek hibáit is hűen közvetíthetik, míg az adott hangkarakterrel rendelkező kábelek kompenzálhatják az esetleges hibákat.

Első Emanation tesztünkben a Pro 600-as sorozat tagjai szerepeltek, mégpedig a Pro 600 interkonnekt, hangsugárzó és hálózati kábelek.

Pro 600 interconnect

2×625 db nagy tisztaságú réz vezetőszál alkotja a belső struktúra fő lényegét. Az egyik a két fázispontot köti össze, a másik a testeket csatolja össze. A vezető ereket teflon szigetelés választja el a köpenytől. A vezető szálak lineárisan futnak egymás mellett. Egy vezetőszál 0.06 mm átmérőjű, a szigetelése zománclakk. A kábel irányfüggő, a feliratnak megfelelően kell csatlakoztatni. Tűzálló védőrétegen strapabíró és kopásálló fekete színű ipari szövet alkotja a kábel külső struktúráját. A Furutech csatlakozókkal szerelt összekötőkábel igény szerint árnyékolt kivitelben is rendelhető.

Pro 600 Speaker

Struktúráját 2×625 vagy 4×625 db 0.07 mm átmérőjű tiszta réz vezető szál alkotja. Teflonszigetelés választja el a köpenytől, amely felépítésében és megjelenésében illeszkedik a Pro 600 széria többi tagjához. A vezető szálak lineárisan egymás mellett futnak a teflon szigetelés alatt. A vezetőszálakat, mint a széria többi tagjánál is, egy speciális áramlássegítő olajszármazék borítja, amely közömbösíti a teflon negatív visszahatását a vezető erekre. A kábel irányfüggő ezért a feliratnak megfelelő irányba kell bekötni. A csatlakozók Audioquest gyártmányok

emanation powerPro 600 Power

A 1.5 méteres kiszerelésben kapható tápkábel kábel tűzálló köpenyét fekete ipari szövet borítja, amely jól ellenáll a fizikai behatásoknak, emellett kellően dekoratív is. A vezetőszerkezet 2×625 db 0.07 mm vastag rézszálból áll, a vezető szálak nincsenek sodorva, a köpenytől pedig vastag teflonborítás választja el őket. A test jó érintkezéséért 1×300 rézszál felel. Hasonlóan a többi kábelhez a forrasztások Furutech cinnel készülnek, a kábel igény szerint Furutech csatlakozókkal is rendelhető.

Hangminőség

A jazz klubba „lépve” kellemesen telt hangszer-szárnypróbálgatások és plasztikus, valóság ízű közönségzsivaj hangjai keverednek egymással, érdekes ízelítőt nyújtva a következő percekben rám váró élményekből. A muzsika lendületes és energikus dobokkal kezdődik, a megszólalás abszolút kiegyensúlyozott, mindenből pont annyi van benne, amennyinek lennie kell. A magasak analógosan lágyak, legfelül lehelet finoman lekerekítettek, ami tulajdonképpen még jót is tesz a CD soundnak. A basszus telt és az analóg világ puha lágysága is tetten érhető benne, ezzel együtt a kontúrok megmaradnak és az energikusabb dobütések papírforma szerint gyomorba hatolnak. Klarinétja oldott hangulatban muzsikál nagyon kellemes színezetű és hangvételű cinek és dobseprő kíséretében, az igazi élményt azonban a vibrafon jelenti, melynek finom csengésébe a szokásosnál több felharmonikus vegyül, így a szóló megejtő gazdagsággal szólal meg, sokszínűsége ellenére ügyesen elkerülve a hamis vásári csillogás érzetét.

A Mozart opera részleten elsőre két dolog tűnik fel: a nagyzenekar stabilitása és megfogottsága, valamint a tér impozáns mélysége. Anne Sophie Van Oter a színpad közepén olyan hátul dalol, amennyire csak a hátsó fal engedi, úgy érzem, ha tehetné, átmenne a szomszédhoz és neki énekelne, de a fizikai korlátok miatt mégis nálam kell maradnia. A biztos alapokon álló megszólalás a könnyedséget sem nélkülözi, a fuvolák légies, ezüstös megszólalása különösen tetszik, náluk érzem a leginkább azt a minőségi pluszt, amit az előbb a vibrafonnál. A rendezettség, szervezettség és kiegyensúlyozottság most is a megszólalás kiemelt paraméterei közé tartoznak, mindez azonban nem gátolja a rapszodikus hangulat kialakulását és a zene lényegének és örömének közvetítését. A kábel szett ügyes puzzle játékosként minden apró részletet a helyére rak és kilengésektől mentes muzsikát tálal, ami látszólag egyszerű dolog, de valójában nagyon komoly feladat, ami csak a nagyon jóknak sikerül.

Shirley Horn felvétele az élethű kézi dobok után érett és testes basszussal folytatódik, a mély szekció hangsúlyos jelenléte jól passzol a dal szomorú témájához. A cinek nagyon valóságosnak tűnnek, pontosan annyi fémességgel, amennyi kell beléjük, az énekesnő pedig valósággal uralja a terepet és olyannyira valóságos, hogy behunyt szemmel elég könnyű a szobába képzelni. Hangja a szokottnál jóval tisztább és a finom reszelősséget is érezni benne, ráadásként olyan könnyedén szakad el a dobozoktól, hogy azok teljesen feleslegesnek tűnve ácsorognak a két oldalán. A latinos ritmusszekció gazdag és sokszínű, ennél a résznél a felvétel egészen kivirágzik, és a szomorúságot édes-bús romantikázós hangulat váltja fel, amibe könnyű belefeledkezni, főleg ilyen kiváló minőségű tálalásban.

Rockzenén az előzőekben megismert stabilitás és kiegyensúlyozottság megint csak jól jön, a megszólalás biztos alapokon áll, s noha „ereszd el a hajamat” hangulatba nem kerülök, a zene izgalmas, erőteljes és sodró lendületű. A lábdobok ütnek rendesen, a gitárok kellően nyersek, a szintetizátor dallamok pedig lágyan úsznak be a sűrű hangképbe. Energiák bőven vannak, felhangosítva a zene még erőteljesebb lesz, a kézben tartottságnak hála azonban harsánysággal és egyéb anomáliákkal egyáltalán nem kell számolni.

A nálam töltött idő alatt az Emanation szettel sokféle egyéb muzsika is megszólalt klasszikusoktól kezdve egészen egy néhol eksztatikus hangulatú Faithless DVD-ig, így meglehetősen széles repertoáron tudta bizonyítani kvalitásait, többek között az állandóan jelen lévő kiegyensúlyozottságot, ami ellenére azért a megfelelő helyeken kellően vérbő hangulatot is tudott teremteni, amikor szükség volt rá.

Ajánlás  

Az Emanation Pro 600-as kábel szett egyértelműen az áteresztő jellegű kábelek családjához tartozik, ennek megfelelően a lehető legminimálisabb mértékben szól bele a zenébe, talán csak az energiaáramlás optimalizálása révén érezhetően kiegyensúlyozottabbá teszi, ami viszont mindenféle műfajnak nagyon jót tesz. Mint tudjuk, az ideális kábel a „nincs kábel” lenne, és egy adott típus jósága ennek megfelelően attól függ, ennyire képes megközelíteni ezt az ideális és természetesen kivitelezhetetlen állapotot. Az Emanation típusok ebből a szempontból nagyon magasan helyezkednek el a képzeletbeli ranglétrán, ezért arra érdemes odafigyelni, hogy a rendszer esetleges hibáit nem fogják kikozmetikázni, így csak kiváló minőségű, nívós rendszerekhez ajánlottak; mondjuk az áraik alapján nem is áruházi szettekhez fogják vásárolni őket.  

Emanation

Pro 600 ic.: 317.500,- Ft
Pro 600 Speaker: 1.079.500,- Ft
Pro 600 Power: 317.500,- Ft
Gyártó/forgalmazó: Emanation Audio
Tel: 30/934-9992