Huszonegyedik század ide, vagy oda, a lemezjátszó még mindig nem tűnt el a süllyesztőben, sőt, stabilan tartja magát az eladási statisztikákban. A CD korszak utáni visszatérést főként az audiofil réteg igénye generálta, azóta viszont az „átlagemberek” körében is újfent népszerű lett. Ezt sokan egyfajta divathullámként értelmezik, a Music Hall USB-1 lemezjátszója is ezt „lovagolja” meg.
Jómagam zenei téren soha nem törődtem a divattal, akkor sem adtam el a lemezeimet, amikor úgy tűnt, a CD játszó és a kompakt lemezek végleg kisöprik az analógot a lemezboltokból. Hozzám hasonlóan rengetegen vannak, akik akkor nem tékozolták el fillérekért az LP gyűjteményüket, és ma is ott őriznek a polcon esetenként több, mint 100 darabot a mára újra értékké vált lemezekből. Jó lenne meghallgatni, esetleg digitalizálni őket, hogy a telefonról, okos eszközökről is elérhetőek legyenek?
A Music Hall USB-1 erre született, nem az audiofil réteg igényeit szolgálja, inkább egy igazi nosztalgia lemezjátszó a digitális kor szellemében megalkotva. Nagyon mutatós darab, a 70/80-as évek közvetlenhajtású modelljeit idézi látványos stroboszkópjával, alumínium „S” karjával, de leginkább a Technics SL 1200-ra hajaz. A DJ-k körében standardnak tekinthető technika elengedhetetlen fordulatszámszabályzó tolópotmétere az USB-1-en is megtalálható.
A külső hasonlóság ellenére ez nem a lemezlovasok készüléke, a nagy nyomatékú, közvetlenül hajtó motor helyett egy kisebb teljesítményű típus forgatja meg az alumínium lemeztányért, áttétellel, lapos gumiszíj közvetítésével, mint az audiofil modelleknél. A konstrukció hasonló, merev váz, nagy rezgéscsillapító lábak és műanyag test. Az USB-1 azonban nem olyan masszív, kisebb tömegű, mint a Technics, persze nem is ugyanazt az árkategóriát képviseli.
Fekete, „zongoralakk” felületéből látványosan kiemelkednek a tányér szélén kialakított stroboszkóp-pöttyök és az alu „S” kar. Ez utóbbi levehető headshellel és ellensúllyal, állítható antiskatinggal rendelkezik. A lemezjátszó teljesen manuális, kézi karlift van de végálláskapcsoló nincs.
A stroboszkóp lámpa / be-ki kapcsoló bal oldalon egy egységet alkot, előtte a jókora start/stop kapcsolóval, fordulatszámot pedig a jobb oldalon két kisebb kapcsolóval választhatunk.
Lemezeinket filc alátét valamint átlátszó plexi tető védi, így a porosodás mértéke kordában tartható.
Analóg kimenete egy pár RCA hüvely, amelyen megjelenhet a hangszedő jele tisztán, vagy a beépített phono fokozat által korrigálva és felerősítve. A phono nyilván alapszintű, ha rendelkezünk komolyabb külső, vagy erősítőbe épített fokozattal, érdemes inkább azt használni. Van USB kijáratunk is, ezt a lemezek digitalizálására használhatjuk a mellékelt Audacity szoftver segítségével.
A készülék szép színes, műanyag fogantyúval ellátott dobozban érkezik, szétszerelt állapotban. A „szállításérzékeny” alkatrészeket a felhasználás helyszínén kell a helyére illesztenünk. Mivel a lemezjátszó nemzetközi verzió, átkapcsolható (110/230V) tápegységgel szerelik, a kapcsoló még a lemeztányér felhelyezése előtt hozzáférhető. Érdemes egy pillantást vetni rá, mert a tesztpéldány kapcsolója éppen 110V-os állásban volt, ha így kapcsolnánk be, azonnal tönkre menne.
Az összeszerelés egyébként átlagos kézügyességgel megoldható feladat. A lemeztányért – és közben a meghajtószíjat – kell először a helyére tenni. A karra feltekerjük az ellensúlyt, majd a headshellt a kar végén a bajonettzáras csatlakozóba rögzítjük. A tűvédőt óvatosan eltávolítva, az ellensúly elforgatásával kiegyensúlyozzuk a kart. Ekkor a skálát nullázzuk, és beállítjuk az előírt tűerőt, ami a gyárilag installált Audio Technica AT 3600 L hangszedő esetében viszonylag magas, 3,5g. Ezt az értéket kell az antiskating tárcsán is beállítanunk, és ezzel nagyvonalakban kész is a lemezjátszó.
A tányér a motor indítása után viszonylag gyorsan felfut, és a karlift szintén ideális ütemben ereszti a tűt a bevezető barázdára. Az USB-1 képességeiből az abszolút entry-level hangszedő nem sokat mutat meg, ezt első dallamok után meg lehet állapítani. Viszonylag magas az alapzaj, a sávszélek pedig jócskán lekerekítettek. A hang összességében barátságos, a hibákat nem forszírozza, de a felbontást sem túlozza el. A legtöbb lemez hasonlóan szólal meg, közepes méretű térben, kissé elmosottan jelenik meg a zenekar, akik nem szakítják fel a padlót igyekezetükben.
Miután a hangszedő headshellben rögzül, néhány másodperc alatt kompletten cserélhető, így egy Goldring 2200-as kerül bele próba gyanánt. Felszabadultabb és örömtelibb játék, nagyobb a dinamika, jóval pontosabb tér és az előbbiekhez képest rengeteg részlet jelenik meg, igazi analógos feeling, nyávogás, dübörgés vagy bármi zavaró szintű analóg hiba nélkül. Míg az AT 3600 L jócskán lehúzza az összképet, a komplett lemezjátszó árát kitevő pickup pedig éppen a másik végletet. Arra mindenképpen megfelelő, hogy a futómű képességeit megmutassa, de ezzel már elrugaszkodtunk a realitás talajáról. Úgy gondolom, hogy egy AT 95 E, vagy egy Ortofon OM5E sokkal megfelelőbb választás lenne (lett volna) ehhez a futóműhöz.
A Music Hall USB-1 egy pofás alapgép, ami nem csak a régi lemezeinket megszólaltatva hozza vissza az elmúlt század hifi hőskorát, de vizuálisan is azt a kort idézi. Bár nem audiofil termék, az érezhető, hogy rendesen megépített darab, ami egy hangszedő cserével tisztességes hangot produkálhat, úgy, hogy a büdzsé még ekkor is éppen a 100.000,- forintos határt súrolja. Korrekt ajánlat ennyiért is, pláne a jelenleg érvényes akciós áron…
Music Hall USB-1
Fordulatszámok: 33 1/3, 45
Méretek: 449 x 350 x 144mm
Tömeg: 5,44kg
Ár: 84.999,-Ft
Forgalmazó: Invitone Kft.
www.extremeaudio.hu