Az Advance Acoustic sorozattól eltérően az Advance Paris Smart család önálló DA konvertert is kapott, ami az erősítőkbe épített igényes típusoktól eltérően az akár 768 kHz/ 32 bit felbontású PCM jelek mellett a DSD jeleket is feldolgozza, az alap DSD64-től (2,8 MHz) kezdve egészen a DSD256 (11,2 MHz) verzióig, így a nagyfelbontású zenéket hallgatóknak is ígéretes alternatívát kínál.
A sorozat többi tagjához hasonlóan fehér és fekete változatban elérhető metakrilát előlapos DX1 külsőleg lényegében egy valamivel alacsonyabb PX1-nek tűnik, az ugyancsak multi-funkciós ezüst potméterrel pedig esetében a bemenetek között lehet váltogatni, illetve a különböző beállításokat végezhetjük el vele. Sokoldalú készülékként a „normál” DAC funkció mellett a készülék a menüben konfigurálható szabályozható analóg kimenetének köszönhetően DAC-előerősítő kombinációként is használható, így kizárólag digitális források alkalmazása esetén mindössze egy végerősítőt kell vásárolni hozzá. Örvendetes szolgáltatásként, ugyanúgy, ahogy az integrált erősítő és az előerősítő esetében, még kettő 3,6 mm-es fejhallgató aljzatot is találunk az előlapján, melyeket a leírások szerint egy minőségi fejhallgató erősítő hajt meg.
A DAC rendezett belvilágában kiváló minőségű modern komponensekből felépített tápegység, kifinomult analóg áramkörök és a híres AKM4490 chipen alapuló digitális szekció található a Velvet fantázianevű hangkoncepcióval megalkotva, melynek során a technológiai fejlesztéseket a meghallgatásos tesztekkel kombinálva próbálják a legoptimálisabb eredményt elérni. A Velvet módszernek köszönhetően az áramkörök abszolút modernek és precízek, azonban a technika mindig a zenei hangzás irányába fejlődik, nem pusztán a mérnöki módon a műszerekkel mérhető eredményeket szem előtt tartva.
A DX1 csatlakozások tekintetében is rendkívül jól felszerelt készüléknek mondható, bőséges repertoárja bemeneti oldalon 6 optikai, 3 koax, 1 BNC és 1 szimmetrikus AES/EBU bejáratból, valamint USB A és USB B portokból áll, végezetül pedig a gyártó soklábú aptX Bluetooth csatlakozója is helyet kapott rajta, amihez a pendrive méretű, opcionálisan megvásárolható X-FTB01 Bluetooth egységet tudjuk csatlakoztatni a vezeték nélküli zenéléshez. Kimenetek tekintetében egy optikai illetve egy koax digitális, valamint aszimmetrikus és szimmetrikus XLR analóg változatok állnak rendelkezésre.
♫
Az újabb és újabb készülékek illetve sorozatok megjelenésével az Advance Acoustic készülékek megszólalása az eredeti kellemes és telt karakter megőrzése mellett egyre inkább nyíltabbá, határozottabbá és dinamikusabbá vált, és ez a folyamat a gyártó DA konvertereinek esetében, ha lehet, még hangsúlyosabban tetten érhető. A különféle AA és Advance Paris erősítők beépített DAC-jainak kipróbálásakor általában még az analóg bemeneteken tapasztaltnál is fickósabb hangzást szoktam kapni, és bizonyos szempontból hasonló módon szólalt meg az önálló DA konverter is. CD felbontású anyagokon a DX1 hangja a gyártó hangzásvilágához hűen egynémely tekintetben a csöves átalakítók világára hasonlít, a zenék érzelmi töltöttségének és lágyságának köszönhetően pedig a készülék egyértelműen a hosszú távon is jól hallgatható, anti-digitális íz világú digitális eszközök táborába tartozik. A jazz muzsika a dinamizmus, az életteliség és a kellő pezsgés mellett egységes, telt és nagyon barátságos, hangulatilag sok tekintetben a felvétel LP verziójára emlékeztet. Összehasonlítva az Advance Paris erősítők beépített DAC-jainak hangjával természetesen érezhető, hogy egy tőről fakadnak, ám a DX1 hangja természetesebb, egységesebb, teltebb és gazdagabb, vagyis komolyabb elvárások esetén, még akkor is megéri megvenni, ha valaki nem hallgat DSD anyagokat - majd úgyis fog! A basszus testes, erőteljes, dinamikus, ezzel együtt a dobütések cseppet sem sarkosak, kerekségük sokkal inkább az analóg világot idézi. A cinek és a dobseprők nagyon tetszenek, a hangjuk élénk, valóság ízű és sokkal selymesebb, mint a hasonló ársávokban általában lenni szokott. A klarinét és a többi fúvós hangszer hangjában sok a levegő, a vibrafon pedig gazdag felharmonikus készlettel, barátságosan telt hangon, hosszú lecsengésekkel zenél.
Archie Sheep és Horace Parlan „Amikor a dolgok elromlanak” című felvételében a természetes és kifejezetten szép hangú, gazdag felhangrendszerű zongorát kísérő levegős szaxofon a cím által sugallt negatív hangulatnak megfelelően bánatosan és szomorúan szólal meg, a hangszerek könnyedén elszakadnak a hangszóróktól ezzel is tovább fokozva a valóságosság illúzióját. A zenében megfogalmazott enyhe depresszió nagyon hatásosan jön át, különösen a szaxofon szinte elfúló hangú halk dallamainál, a felvétel háttér környezete aprólékosan kidolgozott, a zongora visszhangjai hosszú és hiteles lecsengésekkel szólalnak meg.
Lendületesebb és felszabadultabb témára váltva Anne Sophie Van Oter a legjobb pillanataiban szinte lubickol a Mozart áriában, szabadadon kieresztve finoman édeskés és színes hangját, ami nagyobb hangerőn és az erőteljesebb részleteknél sem válik harsánnyá vagy kiabálóssá. A digitális jelleg hiányának, és a kellemes, barátságos hangoknak köszönhetően a muzsika nagyon jó hangulatot teremt, a testes és energikus basszus pedig még tovább fokozza a zenei élményt. Utóbbi révén a nagyzenekar komplexitása és tömege is nagyon jól érezhető, a megindulások nagy ívűek és energikusak. Vivaldi muzsikája a Mester zenébe „kódolt” és a DX1 által hatásosan prezentált hangulati elemeinek köszönhetően még nagyobb élményt okoz. A zenében rengetegféle érzelem van, a hangszerek megszólalásának árnyalati gazdagsága szintén nagyon tetszik, csakúgy, mint a hegedűk széles hangulati skálát átfogó megszólalása. A dinamika szintén komoly mértékű, a gyors tempóváltások zökkenőmentesek, a halk-hangos arányok pontosak.
Ritmikusabb zeneszámokon a dinamika, a frissesség és a testesség a legfőbb elemek, hozzájuk jön a gazdag színvilág, valamint az erőteljes basszus. Az erőteljesebb dallamoknál jól a húrok közé csapnak, miközben a különféle akusztikus vagy elektronikus hangokat a készülék egyaránt színesen, kellemesen és érdekesen szólaltatja meg.
Szokásos módon a legnagyobb élményt most is a különféle nagyfelbontású DSD anyagok nyújtják, amelyekkel a DX1 végre képességei legjavát is meg tudja mutatni. A hangzás, amely jellegében és karakterében értelemszerűen az előzőkben megismertet idézi, műfajtól függetlenül jelentős változáson esik át, és most még inkább a zene valódisága kerül előtérbe. A hang erős audiofilből high-enddé válik, különösen az akusztikus hangszerek tekintetében, melyeknek megszólaltatása számos apró részlettel és finomsággal egészül ki. Nagyon tetszik a magától értetődő természetesség, az összetettség, a hitelesebb színvilág, na és persze a sokkal több részlet, aminek köszönhetően újabb jókora lépést tehetünk a valódiság és az analógosabb karakter felé.
Végezetül még kipróbáltam a gyártó X-FTB01 jelű Bluetooth egységét is, amit a DAC (és a többi AA és AP erősítő) soklábú aljzatába kell csatlakoztatni. A lényegében pendrive méretű eszköz pillanatok alatt párosodik a kompatibilis telefonokkal, táblagépekkel vagy zenelejátszókkal, és már indulhat is a jellegében a szokásos jegyeket magán hordozó muzsika. A DSD után mondjuk, némiképpen akklimatizálódnom kell (inkább fordított sorrendben kellett volna kipróbálni), de amikor sikerül, műsoranyag függvényében egészen korrekt hangzásnak lehetek fültanúja. Alacsony felbontású, agyontömörített vagy alapból gyenge minőségű anyagoktól persze senki se várjon csodát, ilyeneket jó készülékkel nem is kell hallgatni, a jóféle tömörített fájlok vagy YouTube videók azonban abszolút élvezhetően szólalnak meg, tovább gazdagítva ezzel a DA konverter funkció repertoárját.
A legutóbb meghallgatott Advance Paris erősítők beépített DA konverterei már előrevetítették, hogy a gyártó a digitális hangzás alakításában is szép eredményeket ért el, az önálló DX1 pedig még magasabbra emelte az integrált egységek által nyújtott szintén nagyon korrekt minőséget. Az Advance Acoustic/Paris készülékek kellemes, barátságos hangzását kellő dinamikával, nyíltsággal és részletezettséggel ötvöző DX1 ráadásként egy olyan sokoldalú berendezés, ami előfokként és fejhallgató erősítőként is használható, s mindehhez a sok jóhoz, társaihoz hasonlóan esetében is egy abszolút reális, sőt, inkább kifejezetten barátságos ár társul.
Advance Paris DX1
Frekvencia átvitel: n/a
THD: n/a
Jel/zaj arány: n/a
Méretek: 230105×315 mm
Tömeg: n/a
Ár: 210.000,- Ft
X-FTB01 Bluetooth modul: 30.000,- Ft
Limar Audio
Tel:. 1/329-2980
www.limar.hu