Láttam már jó pár speciális hálózati elosztót pályafutásom során, az Emanation Power Terminálhoz hasonló egyedi és extravagáns alakzattal azonban még nem találkoztam, így a gyártó kiváló minőségű kábeleinek megismerése után kíváncsian vártam az elosztó „piramis” bekötését és meghallgatását is. A fából készült rezgéselnyelő talpakon álló egység valójában egy kiváló minőségű táp-disztribútor, amiben szűrőegység nem található, így a hangból bizonyára nem fog semmit sem elvenni. Működésének lényege a tápáram tisztáságának, energiájának és zavartalan áramlásának visszaállítása az eredeti szintre, vagyis az ilyen-olyan hálózatok káros hatásainak kiküszöbölése és semlegesítése.
Ezt a nemes feladatot többek között a Pro 600-as tápkábel végzi el, amiből egészen pontosan 6 méter került beépítésre az elosztóba csillagpontos bekötésben, hogy a hat aljzat minősége teljesen azonos legyen. A vertikálisan elhelyezett, így a padlótól még jobban elszigetelt aljzatok a Furutech gyártmányai, a test tökéletes kontaktusait réz biztosítja. A nálunk lévő darab a diszkrét szürke színű változat, ám kérésre számos szín közül lehet választani, így a készülék még ennél is egyedibbé tehető, a lényeg azonban természetesen nem ez, hanem a tápáram kondicionálása, amiről rövidesen mi is meggyőződhetünk.
Az egység nem rendelkezik beépített kábellel, a hálózatba való bekötéséhez a talpának a felső részén találunk aljzatot, melybe a harmónia jegyében valószínűleg a gyártó Pro 600-as kábelét érdemes a leginkább csatlakoztatni.
Hangminőség
A Power Terminálon keresztül táplált készülékek tolmácsolásában nagyobb méretű klub jelenik meg a szobában, valóságosabbnak ható nyüzsgéssel és jóval tökéletesebb „ott vagyok” érzettel, ami egy efféle muzsika esetében kulcsmomentumnak számít. A dobok intrója dinamikusabb, az ütések pontszerűbbek és energikusabbak, és összességében az egész ritmusszekciót frissebbnek érzem. Mélyek terén a megszólalás egyértelműen nagyvonalúbb, a bőgő játéka hangsúlyosabb és pontosabb, a megindulások lendületesebbek, és a dobütések is mellbevágóbbak, mint az előbbi percekben. A hangszerek jobban különválnak egymástól, így a zenekar egységének megőrzése mellett jobban előtérbe kerül az egyediség és az egyéni teljesítmény is. Nincsenek az „egyszeri hifistát” lenyűgöző földindulásszerű változások, ennek ellenére valahogyan minden más; valóságosabb és komolyabb. Az előző változat néhány ponton szebbnek tűnt, ez meg realistább, vagyis nélküle kicsit mintha kozmetikázna a rendszer. Különösen a vibrafonnál érzem ezt, az Emanation elosztóval testesebb és kifejezetten valóság ízű, nélküle idealistább, szépen csengőbb. A klarinétból kiáramló levegő nagyon tetszik, az efféle momentumoktól igazán hihető a zene, ami konzerv volta ellenére a jó pillanatokban képes a valódiság illúzióját a szobába varázsolni.
A Mozart ária részlet érdekes kettőségként egyszerre nyitottabb és szellősebb, a hangszereket egyenként nézve pedig bensőségesebb és személyesebb hangvételű. A fuvolák hangja kifinomultabb és könnyedebb, az énekesnő simábban és lendületesebben dalol. A zene belső energiája egyértelműen megnő, nagyobbak a szintkülönbségek a hangos és halk, illetve a finom és erős részletek között. Mélyben szintén nő a részletezettség, a hangszerek és a szólamok a zene egységességének megőrzése mellett a jazzhez hasonlóan jobban szétválnak egymástól, s mivel a nagyzenekarban sokkal többen vannak, mint a jazz „bandában” a hatás még szemléletesebb. A realizmus most is a zene szerves része, egy minimális kis fény eltűnik, viszont minden kézzelfoghatóbbá és hihetőbbé válik.
Shirley Horn felvételénél megfordul a hallgatási sorrend, a jól ismert dallamok először a Power Terminal közreműködésével szólalnak meg. Eltávolítva az eszközt először a felvételt jellemző erőteljes mélyek durvább, kevésbé kontrollált megszólalására leszek figyelmes. Néhol többnek tűnik az erő, de nincs 100%-ig kézben tartva, az előző változat kifinomultsága bizony hiányzik a produkcióból. Az énekesnő hangja nem emelkedik ki annyira a hangszerek sűrűjéből, mint az előbb, ráadásul kevesebb benne az intimitás és az érzelem, és ez, tekintve a felvétel alapvetően bensőséges mondanivalóját és hangvételét, komoly hátrány. Shirley Horn az Emanation segítségével egyszerre volt érzelmesebb és karakánabb, míg nélküle szimplán elveszettnek tűnik. A cinek és dobseprők hangja sistergősebb és forszírozottabb, a prezenszben néhol egy kis sziszegést érzek, a PT-vel ez sokkal kellemesebben szólalt meg, és még ezzel együtt is jobban megközelítette a valóságot. Az energiák szintjét most hasonlónak érzem, az elosztóval azonban könnyedén áramlanak, míg nélküle izomból jönnek és kevésbé kifinomultak.
A „hivatalos” program végén egy kis NEK következik, mégpedig a Best Of lemez címadó dala, az E Da Qui című felvétel. Az énekkel és szóló akusztikus gitárral kezdődő dal eleje PT nélkül finoman magasba úszó, PT-vel realista színezetű és hangvételű. Az energia szintek különbözőségét leginkább a ritmusszekció belépése mutatja meg; az elosztót használva a lábdob lényegesen súlyosabb, a dobütések dinamizmusa pedig jóval nagyobb. A precíz és erőteljes mélyeknek köszönhetően a rock-feeling sokkal jobban érezhető, a felvétel testesebb és életszagúbb, miközben a finomságai is megvannak. Sokkal jobban bevon a zenei történésbe, hatása még a számos keverőpulton és elektronikán átment zenén is hangsúlyos és élvezetes.
Ajánlás
Az Emanation kábelek bemutatásánál esett szó a kiemelt tervezési momentumként kezelt energia-szint visszaállításról, melynek gyakorlati hasznáról a Power Terminal is szemléletes képet festett. Az elosztón keresztül táplált elektronikák zenéje energikusabb, erőteljesebb és dinamikusabb lett, a felvételek dinamikai „lépcsőinek” skálája pedig jóval kiterjedtebbé vált. Másik kulcselemként a zene realizmusa és valóságossága nőtt meg komoly mértékben, ez az a paraméter, aminek többek között a lenyűgöző jelenlétérzetet is köszönhetjük. Egyetlen hátrányként a bizonyos szempontból előnynek is számító szűrőnélküliséget hozhatjuk fel, ami miatt azokak, akiknél valamilyen hálózati zavar van, még érdemes egy jóféle szűrőt is bekötniük a Power Terminal mellé, egyéb esetekben azonban a készülék tökéletesen megállja a helyét önmagában is.
Emanation Power Terminal
Ára: 610.000,- Ft
Gyártó/forgalmazó: Emanation Audio
Tel: 30/934-9992