A Guarneri Homage állványos hangsugárzó a kilencvenes években a neves itáliai hangszerkészítő mesterek előtt tisztelgő csúcskategóriás Homage széria kisebbik tagja volt, most pedig a Homage Tradition sorozat részeként született ismét újjá, ám a valódi lényeg, a szépség és a hangminőség tökéletes összhangja és harmóniája természetesen változatlanul megmaradt.
A XVII. és XVIII. században Cremonában tevékenykedő Guarneri hegedűkészítő családról elnevezett Guarneri Tradition hangsugárzónak már a rövid jellemzése sem igazán szokványos, hiszen a két-utas doboz egy full para-aperiodic szellőztetett, Stealth Ultraflex System kicsatolással és Zero Vibration Transmission rendszerrel rendelkező modell, amelyhez a gyártótól megszokott módon egyedi állvány is tartozik. Az aktuális modell igazából már az alapkoncepció negyedik átdolgozása, amely az új elemek megjelenése ellenére is a Sonus faber eredeti hagyományaihoz való maximális ragaszkodással született meg. Természetesen minden munkafolyamat értékes és odafigyelő kézimunkával történt, a felhasználásra kerülő anyagokat pedig a szokásos alapossággal válogatták össze, annak érdekében, hogy az ikonikus hangsugárzó továbbra is minden ízében tökéletes legyen.
A korábbi lant alakú hangfaltestet hegedű formájúra alakították, olyan módon, hogy az új változatban a korábbi Homage design és a Lilium néhány formai eleme keveredik, így téve igazán izgalmassá és egyedivé az új Guarneri formáját. A hangsugárzó oldalának ívei folyamatosan változnak, a kabinet nagyobb térfogatú része hátrébbra került, műszaki előnyként pedig ez a forma még az előzőeknél is hatékonyabban kontrollálja a rezonanciákat. A legfőbb „építőanyagok” természetesen továbbra is a fa és a bőr maradtak, ám mellettük kiegészítésként megjelent az alumínium és az üveg is. A hangsugárzó tetőlapjának közepén egy kör alakú alumínium idomban található fekete üvegbe finoman belegravírozták a Sonus faber logót – a doboznak ez a része szinte mágnesként vonzza a tekintetet, jóllehet valójában egy vegytiszta látványelem, amelynek a hangzáshoz az égvilágon semmi köze sincsen.
Ahogy azt már a Tradition sorozat bemutatásánál írtam, a lendületet sugárzó formavilág a hangszerek mellett az olasz hajóépítők legendás famunkáiból is ihletet merített, további újdonság az alumínium részek titános felületkezelése és a sötét kávészínű bőr alkalmazása a korábbi feketék helyett. Ugyancsak fontos látvány és főként technológiai elem az extrudált fekete alumínium Stealth Ultraflex hangoló rendszer, amely korábban már az Olympica sorozatban is megjelent. A speciális egység külső részének különleges formája a nagy sebességgel áramló levegő által létrehozott turbulenciát és torzításokat szünteti meg. A kabinet hátsó oldalának kidolgozása ugyancsak az Exoskeleton rendszer részét képezi, amelyet a kabinet alsó és felső részéhez csatlakozó csillapító rudazat egészít ki.
A Guarneri Tradition különleges alakzatot formázó alumínium keretbe foglalt hangszórókészlete saját fejlesztésű meghajtókból áll. A magas sugárzó a H28 XTR-04 jelű 28 mm-es Arrow Point DAD rendszerű selyem dóm driver, fa labirintus kamrába beépítve, míg a frekvenciatartomány többi részének lesugárzásáról a 150 mm-es M15 XTR-04 jelű mély/középsugárzó gondoskodik, erőteljes neodímium mágnes rendszerrel és ultra dinamikus illetve lineáris átviteli tartománnyal.
A wenge és piros színekben kapható hangsugárzóhoz tervezett 758 mm magas fekete színű karbon szálas állvány a formavilágát tekintve sem egy hétköznapi darab, konstrukciója és kialakítása révén pedig abszolút ideális körülményeket biztosít az értékes doboz számára, hogy valóban képességei legjavát nyújthassa.
♫
Az új látvány és kiviteli elemeknek köszönhetően a Guarneri Tradition hangsugárzón elégedetten pihennek meg a finomságokra és szépségekre fogékony tekintetek, főleg hogy még sokadszorra is találni rajta valamilyen érdekes részletet. Mivel a modell vizuálisan is rendkívül erős, elég nehéz a hallgatónak kivonnia magát a luxus-látvány hatása alól, így a hang és a „kép” tulajdonképpen együtt nyújt egy komplex élményt, vélhetően pontosan úgy, ahogy azt az alkotók elképzelték.
Elsőként Vivaldi Négy Évszakának dallami csendülnek fel, mégpedig a legismertebb „Tavasz” tétel, amelynek hangulata tökéletesen illik a mostani tavasz végi, de inkább már a nyarat idéző időjáráshoz. A Sonus faber hangsugárzók, leszámítva talán a valóban extrém és érezhetően egy másik iskola alapján készült Extremát, számomra mindig is a természetes megszólalást jelentették és a különféle módosítások ellenére ugyanez jellemzi az új Guarnerit is. Nincs kihegyezettség és kozmetika, nincsenek legek és akármennyire is komoly, mégsem tolakodik előtérbe a technika, hanem „csak” a zene van, a maga letisztult és semleges módján. A hegedűfutamok és a felvétel különlegességét jelentő fuvola légies dallamai lágyan simogatják a hallójárataimat, a friss és üde, naturalitásuk mellett is rendkívül sokszínű hangok szó szerint szinte fizikai valójukban is érezhető hullámokban érkeznek. A hangzás a formához illően olyan lendületes, mintha egy gyönyörű Riva motorcsónakkal szelnénk a habokat, erőlködésnek eközben a leghalványabb nyomát sem lelni, a hangok lazán és oldottan áramlanak és szakadnak el a dobozoktól. Kisdoboz létére a Guarneri elsősorban nem a pontsugárzásra, hanem a komplett egészre koncentrál, és az atmoszférateremtést helyezi előtérbe, emellett a hangulati elemekben is rendkívül erős. Jellemzőinek köszönhetően a digitális műsoranyagokból sok tekintetben analóg hangulatút varázsol, a megszólalása sima, természetes és koherens. Odafigyelve természetesen menetrendszerűen érkeznek a jól ismert apró részletek és momentumok is, azonban a hangsugárzó nem velük szeretné elsősorban lenyűgözni a hallgatót, hanem a komplex élménnyel, aminek értelemszerűen ezek a részletek is szerves részét képezik. Mindennek köszönhetően azért a sóhajokra, kottalapozásokra és nyálcuppogásra kihegyezett fülű zenebarátok is megtalálják a számításukat benne, de szerintem nem ők voltak a fő célcsoport a tervezés során. 150 mm-es woofere és állványos mivolta ellenére a Guarneri nagydobozosan komplex megszólalást nyújt, biztos alapokkal és nagyon korrekt basszussal. A hangképe teljesen kiegyensúlyozott, sem magasba húzás, sem trükkösen kidomborított felsőbasszus nem tapasztalható nála, arányait pedig még jól felhangosítva is tökéletesen megőrzi. A különféle klasszikus művek mindig is a Sonus faberek valódi csemegéi szoktak lenni, és nincs ez másként a hegedű-mágus családról elnevezett doboznál sem, amely a legtöbb versenytársától eltérően olyan kifinomult és varázslatos módon jeleníti a különféle hangszereket, ahogy csak az olyan dobozok tudják, amelyek hozzájuk hasonló szellemiséggel készültek.
A klasszikus blokk után a szokásos jazz muzsika következik, amit a doboz szintén a rá jellemző érzékenységgel, természetességgel és odafigyeléssel szólaltat meg. Erőteljes, friss és energikus dobok diktálják az ütemet, a ritmusszekció mindvégig nagyon aktív és hangsúlyos, ami egyáltalán nem kisdobozos jellemző, inkább a nagyobb típusok sajátja szokott lenni. A szólózó klarinét levegősen, gazdagon árnyalva és különösen a mélyebb regiszterekben nagyon szép hangszínekkel zenél, megjelenítésének módja egyértelműen jelzi, hogy ezúttal igazán hozzáértő „kezekbe” került. A hangszerből kiáramló levegő érzete szintén nagy élményt jelent, míg a klarinétot követő vibrafonnál főleg a játékosság és a bensőségesség keveréke nyűgöz le. A hangszer felharmonikusai különösen gazdagon jelennek meg, a megszokott „csilingelés” most nagyon sok részletből, ízből és zamatból tevődik össze.
A kevés hangszeres művek általában a kisebb dobozok másik kedvencei szoktak lenni, és nagydobozos kvalitásai ellenére a Guarneri is nagyon kedveli őket. A zongora-szaxofon duó játéka hihetetlen jelenlétérzettel, életszerű akusztikával és sok levegővel szólal meg. A szaxofon búgó hangja remekül illik a zongora könnyed és sokszínű futamaihoz, amelyek mellesleg önmagukba is megérnének egy fejezet a „hogyan szólaltassuk meg hitelesen a zongorát” című könyvben. Ilyesféle pillanatokban lehet a zenészeket csukott szemmel a szobába képzelni, ami a gépzene hallgatás valódi fokmérője, hiszen igazából az egész műfaj az illúziókeltésről szó, amit a Guarneri nagyon magas fokon művel.
A továbbiakban aztán sorban jönnek a különféle műfajú zenék, tökéletesen bebizonyítva, hogy ez a hangsugárzó még több és több zenehallgatásra csábítja az embert. Klasszikus irányultsága dacára egyáltalán nem ijed meg a repertoár erőteljesebb darabjaitól sem, bátran jöhetnek a dinamikus, falrengető tutik és a komplex zenei jelenetek csakúgy, mint a húzósabb rock és popzenei darabok. A nyersebb és szikárabb zenéket persze kissé a maga képére formálva a szokásosnál kifinomultabban és kulturáltabban szólaltatja meg, dinamikailag azonban jól ott van szeren, így a dobok és basszusgitárok által jelentett kihívásoknak is remekül megfelel. A filmeken és a TV műsorokon szintén rajta hagyja a „kézjegyét”, az emberi beszéd és a való élet zajai nagyon hitelesen és valóság ízűen szólalnak meg rajta, a filmzenék pedig, főleg a szimfonikus jellegűek, megint csak lenyűgözik a hallgatót-nézőt.
Ajánlás
A szemeket - füleket egyaránt gyönyörködtető és elkényeztető Guarneri olyan végletekig kifinomult és természetes megszólalással rendelkezik, amelyre tényleg csak a már-már hangszer jellegű hangsugárzók képesek. Akusztikus hangszeres és főleg klasszikus zenéken hiteles, természetes, semleges és eszköztelen megszólalásával hódít, emellett pedig minden más műfajon egészen lenyűgözőt alkot. Az ára a kiváló hangzás mellett természetesen az egyedülállóan rafinált és kifinomult kivitelt is tartalmazza, amelynek több eleme ráadásként kizárólag pazar látványelem, ezért a Guarneri szerencsés tulajdonosai valójában egy komplex élmény világot, egy valódi műalkotásként zenélő hangsugárzót vihetnek haza.
Sonus faber Guarneri Tradition
Javasolt erősítő teljesítmény: 30-250 W
Frekvencia átvitel: 40 Hz - 35 kHz
Keresztezési frekvencia: 2500 Hz
Érzékenység: 87 dB
Névleges impedancia: 4 Ohm
Méretek: 377×239×375 mm
Tömeg: 16 kg
Ár: 14.100 EUR
Audiophyl Kft.
Tel: 1/408-7042
www.audiofil-szalon.hu