The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Audio Physic Tempo Plus hangsugárzó teszt

Az immár több mint harminc éves múltra visszatekintő Audio Physic életében a Tempo modell kiemelkedően fontos szerepet tölt be, mivel többféle változatban ugyan, de egészen a kezdetek óta a német gyártó választékának részét képezi. Az éppen aktuális verziója Tempo Plus névre hallgat és vérbeli Audio Physic kinézettel rendelkezik.

A megjelenését és méretét tekintve leginkább az Avantira emlékeztető Tempo Plus karcsú, magas és finoman hátradőlő kabinetje könnyed és légies érzetet kelt, miközben valójában egy súlyos (20 kg), stabil és merev MDF dobozzal állunk szemben, aminek a megépítésénél mindent megtettek a rezonanciák és az állóhullámok kialakulásának megakadályozása érdekében. Az oldalfalak például ívesek és aszimmetrikusak, hogy a kabinetben ne legyenek párhuzamos oldalfalak, melyek segíthetik az állóhullámok kialakulását. A reflex-nyílás a doboz hátlapján található, ami mivel értelemszerűen szintén ferde, ha a dobozt esetleg közelebb toljuk a falhoz, akkor sem direktben pumpálja a fal felé a kiáramló levegőt.

Audio Physic Tempo Plus HFP OnlineA hangszóró készlet szemből is látható része az új 39 mm-es HHCTIII (Hyper-Holographic Cone Tweeter) tweeter és a 150 mm-es, kerámia bevonatú alumínium membrános HHCM II (Hyper-Holographic Cone Midrange) középsugárzó, melyek mindegyike kizárólag az Audio Physic hangsugárzók számára készült a gyártó megrendelésére a Wavecor of China cégnél. A nevükben szerelő HHC technológiát a modern polimerek kiváló csillapító tulajdonságaival, valamint a fém stabilitásával és torziós merevségével kombinálták. Az ilyen módon kialakított egységek és felfüggesztéseik sima és homogén hangzást biztosítanak az általuk lesugárzott teljes frekvencia tartományban. A saját kamrával rendelkező, ezáltal a fő belső tértől teljesen függetlenített középsugárzó különleges dupla kosárral (alumínium, műanyag) és rögzített fázis dugóval készül. Az éppen hallgatott zenéktől és a hangerőtől függetlenül a felfüggesztési rendszer hőt termel, amely megváltoztathat egyes jellemzőket és paramétereket, ezért a fém fázis dugó hűtőbordaként is funkcionál és a membrán mögötti kompressziós hatásokat is csökkenti.

Ugyan láttunk már hasonló méretű álló hangsugárzót mindössze egy 150 mm-es mély/középsugárzóval, a Tempo Plus készlete nem csupán ennyiből áll, hanem még kettő 180 mm-es woofert is tartalmaz, amelyeket a dobozok oldalfalaiba építettek be. Ez a megoldás, noha papíron nagyon kézenfekvőnek tűnik (keskeny kabinet, nagy mélysugárzó), mégsem lett igazán elterjedt, mivel különféle akusztikai problémákat is okozhat és az efféle szisztémák megalkotásánál rendkívül körültekintően kell eljárni. Az Audio Physic válasza a megoldással kapcsolatban felmerülő problémára a két hangszórós push-pull technológia és a basszuskamra speciális kialakítása volt. A kamra belső szigetelésére a megszokott anyagok helyett nyitott pórusú kerámiahabot használtak, ami rendkívüli merevségének köszönhetően kivételes pontosságot és rezonanciamentességet biztosít, az ún. akusztikus zaj mértéket pedig hatékonyan mérsékli.

tempo plus ambient

A hangsugárzó összes meghajtóját neoprénnel szigetelték el a kabinettől, és a single WBT NextGen csatlakozó panelt (Vibration Control Terminal) is ugyanilyen módon rezonancia mentesítették. A korábban használt típusokhoz képest a keresztváltó szintén alapos módosításokon esett át, többek között a szigorúan válogatott kiváló minőségű alkatelemeit egyenként is megpróbálták megóvni a mikro-vibrációktól, a belső vezetékeket pedig vékonyabbakra cserélték. A hangsugárzó stabil megtámasztásáról és a padlótól való hatékony elcsatolásától az Avantinál alkalmazott alumínium lábazat és méretes tüskék gondoskodnak. Színek tekintetében alapáron a cseresznye és a dió változatok választhatók, míg a magas fényű fehér illetve fekete verziók felárért kérhetők.

Keskeny front oldalával, amely éppen csak annyira széles, hogy a középsugárzó beleférjen, a Tempo Plus egy földig nyújtott mini monitor érzetét kelti, és lényegében pontosan úgy is szól, annyi kitétellel, hogy a basszusa cseppet sem a pici dobozok kategóriáját idézi. Amikor betoppanok a meghallgató helyiségbe éppen Max Jury Great American Novel-je szól, érzékeny, nőiesen kifinomult és lágy énekhanggal és ugyanilyen finom és diszkrét hatást keltő kísérettel. A hangzás konkrét, valóság-ízű, olyan mintha a stúdióban ülnék, ahol felvették, de mindenféle technikai vagy stúdiós karakter nélkül. Az enyhén hátrafelé dőlő karcsú oszlopok újabb monitoros jellemzőként szépen eltüntetik magukat, a hangok pedig könnyedén szakadnak el tőlük és töltik meg a közöttük és körülöttük lévő levegős és méretes teret, valamint mélységben is jókora színpadot építenek. Újabb finom dallamok érkeznek, ezúttal Barbra Streisand Tell Him felvételének személyében, ami szintén nagyon kellemesen, levegősen és kifinomultan szólal meg, az énekesnő gazdag hangszín repertoárjának precíz ábrázolásával. A finom és ábrándozós hangulatú dallamok után egy kicsit erőteljesebb jazz következik, a Péter Sárik Trió Virtual Insanity című angol nyelvű felvétele, amelyet a dal kívánalmainak megfelelően erőre kapó hangsugárzók dinamikusan és erőteljesen szólaltatnak meg, testes dobokkal és bőgővel, és felhangosítva is mindenféle probléma nélkül. A felvétel az eddigiekhez hasonlóan egyben a Tempo Plus érdekes karakterére is rávilágít, amely egyrészt közel hozza a zenét, mintha egy stúdióban hallgatnánk a maga természetességében (holografikus karakter), másrészt pedig cseppet sem direkt, vagy tolakodó, sőt, ha lehet, inkább kellemesen diszkrétnek mondanám. Ebben a különleges stílusban a konstrukcióból adódó kivételes rezonanciamentesség mellett biztosan komoly szerepet játszanak a kellemes, a csipogók kiváló átvitele ellenére cseppet sem hivalkodó magasak is, amelyek mindig pont annyit villantanak meg különleges képességeikből, amennyire éppen szükség van az adott produkcióban, a kozmetikázás különféle válfajai pedig többmérföldes távolságra állnak tőlük. Alan Walker divatos Faded című nótája a műfajából adódóan például jóval többet igényel belőlük; érkeznek is magasak bőséggel, míg maga a komplett a dal teljesen más megvilágításba kerül a rádiók után, vagy a különféle teraszokon és szórakozóhelyeken hallottak után. Mindebből többek között az is kiderül, hogy egy Audio Physic tulajdonos sincs kizárólag klasszikusokra vagy jazzre „szorítva” ahhoz, hogy igényes minőséget hallhasson, mert a Tempo Plus a könnyedebb műfajokon is egészen más kvalitású megszólalást produkál, így bármit lehet vele hallgatni anélkül, hogy az ember azt érezné, ezért a műfajért talán nem kellett volna ennyit költenie.
Újabb váltás, Myriam Alter „Come with me”, hiteles és gazdagon árnyalt zongora, érzelem dús cselló, finom és lágy dallamok, édes-bús hangulat; szívesen velük megyek, a zenéjük pedig most igazán értő „kezekbe” került. Basszusban erősebb felvételek esetén a hangsugárzó mélyei minden esetben többet nyújtanak, mint amit ezektől a karcsú dobozoktól várna az ember, az oldalra néző iker wooferes rendszer pedig tökéletesre vizsgázik, lévén, hogy a pontos, erőteljes, kontúros és telt basszust szólaltat meg mindenféle zavaró effektus és akusztikai probléma nélkül és nagyobb hangerőkkel sem lehet egykönnyen zavarba hozni. Így jön össze a mini monitor + kisebb szub együttesére emlékeztető komplex hangzás, amelyben a frekvencia sávok között átmenetek teljesen simák és zökkenőmentesek, a hangkép egységes, míg az oldalankénti két woofer egyáltalán nem akar belemászni a többiek területébe. A nem vesznek a finom részletek gyártói szlogen a többi AP modellhez hasonlóan ismét maradéktalanul teljesül, ráadásul abban a kellemes stílusban, amelynél a sok részlet és információ nem megy a muzikalitás rovására és egyáltalán nem teszi klinikai ízűvé a megszólalást. Jó példa erre többek között Petruta Küpper Fly The Lonely Shepherd című pánsípos felvétele, amely egyszerre részletező, levegős és pontos, mindeközben már-már negédes és egészen átszellemült érzelmeket kelt, a végtelenül könnyed dallamok pedig oldottan és lazán áramlanak a hangsugárzók közti térben.

Ajánlás

A kezdetektől fogva létező, bár természetesen folyamatosan fejlődő és változó Tempo Plus egy igazán szimbolikus termék az Audio Physic választékában, amely tökéletesen szemlélteti a gyártó filozófiáját és a hangzásról alkotott elméleteit. Ennek megfelelően ezek a hangsugárzók a „holografikus” hangszórók elnevezését és a „nem vesznek a finom részletek” szlogent egyaránt valóra váltva, a stúdiós precízséget és a zeneiséget ötvözve, kiemelkedő képességeikkel pedig egyáltalán nem hivalkodva zenélnek, legfőképpen azok kedvére téve, akik azt szeretik, ha a zene lehetőleg a maga természetességében tárul eléjük.


Audio Physic Tempo Plus
Frekvencia átvitel: 32 Hz – 40 kHz
Ajánlott erősítő teljesítmény: 20-150 W (zenei)
Érzékenység: 89 dB
Impedancia: 4 Ohm
Méretek: 187×1000×320 mm
Tömeg:20 kg
Ár: 1.600.000,- Ft

Forgalmazó: StreamAudio
Tel: 30/211-5253
www.streamaudio.hu