The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Epos K1 – manírok nélkül

A bő 30 évnyi múlttal rendelkező és már jó ideje a Creek céggel egy csapatban játszó Epos aktuális választékában kettő monitorsugárzó található, közülük a K1 a kisebbik modell. A hangsugárzót a „K” sorozat többi tagjához hasonlóan Luke Creek tervezte, aki izgalmas megoldásként a gyártó hagyományos értékeit ötvözte a legmodernebb anyagokkal és eljárásokkal.

A két-utas front bassz-reflex rendszerű K1 kabinetje 15 mm vastag MDF lapokból készült és a konstrukciót a dobozok által okozott elszíneződések és az állóhullámok kialakulásának elkerülésére belső merevítésekkel látták el. Érdekes megoldásként még az egykori szendvics szerkezetű ES11 idejéig visszanyúló eltávolítható hátlappal is találkozhatunk (kivehető ajtós hangsugárzó), melynek a nemkívánatos energiák elvezetése mellett a doboz aktívvá alakíthatóságának megkönnyítésében is komoly szerepe van. (A csavarokkal rögzített hátlap leszerelésével egyszerűen beépíthető az erősítőmodul és a hozzátartozó egyéb egységek.)

A selyemfényű fekete és fehér színekben készülő K1 hangszórókészlete 25 mm-es szövet dóm tweeterből és 150 mm-es polipropilén membrános, lövedék formájú porvédő kúppal ellátott mély/középsugárzóból áll. A csipogó tekercseit ferro-fluid hűti, a mágnese neodímiumból készült, így nagy energiák elviselésére illetve lesugárzására képes. A típus alacsony rezonancia frekvenciával, magas érzékenységgel és kiváló magas frekvenciás átvitellel rendelkezik. A jól csillapított mély/középsugárzó speciális mágnes rendszere a mágneses teret a tekercsek köré fókuszálja, aminek köszönhetően a hangszóró alacsony torzítással és nagyon jó hatásfokkal működik. Az Epos régi hagyományaihoz hűen a K1 is egyszerű passzív keresztváltóval rendelkezik. A tweeeter első rendű (6 dB/oktáv) váltója széles dinamika tartományt és különösen alacsony torzítást eredményez, míg a mély/középsugárzónál alkalmazott másodrendű szűrő révén a hangsugárzó könnyű terhelést jelent az erősítők számára, így szinte bármilyen típussal ideális párost alkothat.

epos k1 3

A doboz előlapjának alján húzódik a High Velocity Slot Ports (HVSP) nevezetű reflex rés, ami a gyártó szerint a korábbi kör keresztmetszetű változatokhoz képest sokkal alacsonyabb hallható torzítást és turbulenciát biztosít; utóbbi miatt a megszólalás többek között lineárisabbá is vált. A bassz-reflex rendszer kivezetésének front oldali kialakítása mellett azért döntöttek, hogy ezzel is megkönnyítsék a hangsugárzó installálását, mivel így a hátsó falak közelsége sem okozhat problémát és akár egy könyvespolcra is fel lehet tenni a kis K1-est, aminek az előre „pöfögő” nyílás ráadásként kissé direktebb és energikusabb megszólalást is kölcsönözhet. A hangsugárzó belső kábelezése 18 AWG-s oxigénmentes réz vezetékekből áll, hátlapján monitor létének dacára két szett aranyozott csavaros-szorítós banánaljzat csatlakozó várja a hangszóró kábeleket.

EposK1

Praktikus és költséghatékony megoldásként a hangsugárzóhoz nem adnak hangszóróselymet, mivel sokan úgysem használják, ezért nem is kell feleslegesen fizetniük érte, akinek viszont szüksége lenne rá, külön megvásárolhatja őket.


A Hi-Fi Piac eddigi története során az Epos hangsugárzók és én valahogyan elkerültük egymást, úgyhogy éppen itt volt az ideje megismerkedni a Brit Hi-Fi egyik nagy nevének aktuális produktumával. Magáról a márkáról természetesen már sokat hallottam, ezért jókora várakozással ültem le a kicsi K1-esek elé. Mivel szeretem a levegős és nagy teret, melynek felépítésében a monitorok általában jók szoktak lenni, a dobozokat nagyjából 70-80 cm-re elhúztam a hátsó falaktól, hogy legyen elég tér mögöttük is, noha, mint az a leírásból kiderült, a falak közelsége egyáltalán nem zavarja őket. A meghallgatás előtt, mivel bontatlan darabot kaptam, néhány napig járattam a hangsugárzókat, úgyhogy már sok élményem volt velük kapcsolatban és mellesleg azt is nyomon követhettem, mennyit változott a hangjuk az eltelt idő folyamán.

Kis mérete dacára a K1 nagyon korrekt basszust képes megszólaltatni; felsőbasszus terén egyenesen nagyobb modelleket idéz, a mélybasszus általa még megszólaltatható részét pedig zavaró mellékzörejek és zúgások nélkül prezentálja. Karaktere alapvetően nyugodt és megfontolt, ami a temperamentumára és a hangszíneire egyaránt vonatkozik. Dinamika terén azért rendesen odateszi magát, szóval unalmasnak véletlenül sem mondanám, de nem is zaklatja fel túlságosan az embert. Telt és alaposan kidolgozott közepeihez, lágy, barátságos és nagyon finoman lekerekített magasak párosulnak, a sziporkázás és a csillogás legalább olyan messze áll tőle, mint Makó Jeruzsálemtől. Felül egy kis levegősséget és transzparenciát még el tudnék viselni, a természetessége viszont nagyon tetszik; a K1-esektől biztos nem fogunk olyan hangszíneket hallani, amelyek nincsenek a zenében. Van a középtartományának egy vastag szelete, ami még az általánosan jó minőségből is magasan kiemelkedik, ez az a rész, ahol többek között Shirley Horn kissé férfias, opálos hangszíne is található, amit átkozottul jól és élethűen szólaltat meg, e tekintetben magasan felülmúlva mind önmagát, mind a kategóriáját. A finom lekerekítések néhol egészen pozitív hatása például a Los Calchakis nótájában mutatkozik meg, ahol az énekhangok sziszegőssége jelentősen mérséklődik, így nem olyan zavaró, amikor például a „Garcia”, „nuestra” és hasonló szavakat éneklik és ettől a kifejezetten valóságos és plasztikus hangú gitárokkal kísért dal sokkal élvezetesebb lesz. Poposabb és rockosabb témáktól monitor létére egyáltalán nem jön zavarba, ésszerű határok között jól bírja a terhelést és meglepően testes és dinamikus basszust szólaltat meg, ha pedig közelebb toljuk a falhoz, valamivel még ennél is jobb eredményt érhetünk el. Az énekhangok középről szólnak, ahogy kell, és még intenzívebb dallamok esetében is jól érthetőek maradnak. A programot egy kis Vivaldi hegedűversennyel fejezem be, ami korrekt hangszínekkel, szépen felépített térrel és kellő súllyal szólal meg, azonban ehhez a zenéhez a K1 valahogyan túlságosan angol, az általam igazán kedvelt olasz dobozok sokféle íze és zamata hiányzik belőle ahhoz, hogy igazán élvezetes legyen. Hangulatilag a teszt repertoáromban lévő Mozart opera egyértelműen közelebb áll hozzá, jelezve, hogy a doboz azért összességében a klasszikus zenék világában is otthonosan mozog.

A monitorok értékelésének egyik sarkalatos pontja a fránya fizika miatt a basszus megszólaltatása szokott lenni, amiben a K1 nagyon korrekt, néhol egészen kiváló teljesítményt nyújtott. Barátságos, mindenféle túlzástól mentes hangzása bizonyos szempontból a klasszikus brit iskolához tartozik, bár szárazsággal, amit gyakran szoktak az angol hifivel kapcsolatban emlegetni, egyáltalán nem lehet vádolni. Kis méretéhez képest telt, egészséges és dinamikus megszólalással rendelkezik, és ahogy már a címben is utaltam rá, nem szépít és idealizál, azért, hogy érdekesebb legyen vagy, hogy többnek látsszon annál a kis korrekt hangsugárzónál, mint ami valójában.


Epos K1
Frekvencia átvitel: 51 Hz- 30 kHz
Névleges impedancia: 4 Ohm
Érzékenység: 88 dB
Méretek: 185×226×295 mm
Tömeg: 5,5 kg
Ár: 168.000,- Ft

Akusztika
Tel: 1/321-5384
www.hifiboltonline.hu