Három izgalmas kiadványt dobott a piacra a közelmúltban a progresszív zenében „utazó”, amerikai kiadó a MoonJune Records. Az egyik legkreatívabb indonéz gitáros Tohpati Tribal Dance címmel készített egy új albumot, amely már a harmadik lemeze ennél a kiadónál. A gitáros, Jimmy Haslip-pel (basszusgitár) és Chad Wackerman-nal (dobok) dolgozott közösen ezen az albumon. A fúziós zene jegyében született korongon – közel háromnegyed óra játékidő mellett – nyolc felvételt találunk. Valamennyi számot Tohpati komponálta és hangszerelte.
A repertoárban éppen úgy találhatunk villanásnyi hosszúságú számot (pl. a Savana /1:56/), mint terjedelmes tételeket (pl. a Rahwana /7:47/ és a címadó Tribal Dance /7:00/). Az új kiadványra került felvételek a sokszínűségük ellenére Tohpati egységes, kiforrott, energikus és egyéni zenei világát tükrözik. A fúziós rock műfaját az utóbbi időben méltatlanul szorították háttérbe és ítélték feledésre azok, akik a zenei divatot diktálják. Pedig az olyan albumok, mint a Tribal Dance alkalmasak arra, hogy az idők végezetéig a kifinomult hallgatóság kedvencei legyenek. Tohpati mostani és korábbi sokszorosan meghallgatott lemezei minden alkalommal valódi élvezetet nyújtanak, a jazz, a rock és blues kedvelőinek még akkor is, ha ezek egyre kevesebben vannak. A kiadó előrejelzése szerint az idei év őszén jelenik meg a simacDIALOG névre hallgató formáció dupla koncertalbuma, amelyen ismét találkozhatunk Tohpati gitárjátékával. www.tohpati-music.com
Egy izgalmas zenei világba csöppen, aki meghallgatja a „polihisztor művésznek”-nak számító Copernicus. Valamilyen általunk ismeretlen okból az új album, az Immediate Eternity 2 anyaga egy évtizedig pihent a fiók mélyén. Ugyanis a felvételek már 2003-ban elkészültek egy ecuador-i stúdióban. Az album elkészítéséhez népes muzsikus gárdát toborzott össze a főszereplő. A lemezen César Aragundi gitározik, Newton Velasquez billentyűsökön játszik, Juan Carlos Zúniga López basszusgitározik, Marvin Wright dobol és egy szám erejéig Matty Fillou szaxofonozik. A kiadványhoz egy nem tipikus háttér információ is tartozik. Abban még önmagában semmi különlegesség nincs, hogy a számok szövegét Copornicus írta. Az viszont már sokkal érdekesebb dolog, hogy a zene a muzsikusok spontán megnyilvánulásaiból alakult ki. A szöveg és a zene ilyen jellegű összekapcsolódásának eredményeként a „végtermék” a kortárszene és az avantgárd irányába mutat. Nem nehéz megjósolni, hogy az album 10 felvétele nagyon megosztja majd a közönséget. Lesz, akikhez nem jut el az üzenete, míg mások igazi ínyencségre lelnek benne. www.copernicus.net
Egy kicsit szokatlan „termék” a progresszív zenére szakosodott MoonJune Record kínálatában a The Sours névre hallgató formáció bemutatkozó albuma. Ugyanis a címként a zenekar nevét viselő korongon akusztikus zenét találunk, méghozzá a „kortárs folkzene” világából. Aki ez az albumot meghallgatja, az csöppet sem fogja bánni, hogy szélesedik a kiadó repertoárja. A new york-i székhelyű trióban Sarah Schrift énekel és gitározik, Sasha Markovic gitározik és Kana Kamitsubo zongorázik. A zenekar bemutatkozó albumára 11 olyan szám kerül, amelyeket a trió tagjai együtt vagy éppen külön-külön. A The Sours zenéje vélhetően úgy született, hogy a muzsikusok több zenei stílus (jazz, folk, rock stb.) nekik legjobban tetsző elemeit összegyűjtötték, majd azokat egybegyúrva alakították ki egyéni, zenei nyelvüket. Az eredmény egy nagyszerű korong, melyen lelkes és képzett zenészek csodálatos összjátékában gyönyörködhetünk, remélhetőleg még sokáig. A repertoárban olyan ígéretes kompozíciók követik egymást, mint az „Ever Stop”, a Survivalist, a „Kubrick” és az „Egret”.