The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Válogatás a Hevhetia Records kiadványaiból

A szlovák lemezcég, a Hevhetia akár a magyar lemezkiadó, a BMC Records ikertestvére is lehetne, mégpedig azért, mert mind a ketten ugyanabban a zenei szegmensben (jazz-kortárs-klasszikus) tevékenykednek. A két cég között kialakult szoros szakmai kapcsolatnak köszönhetően szinte folyamatos a „muzsikus áramoltatás”. A BMC által működtetett budapesti Opus Jazz Club rendszeres fellépőinek számítanak a Hevhetia kötelékében tartozó muzsikusok. Ennek kapcsolatnak köszönhető a magyar zenészek szlovákiai fellépése is. Az alapítása óta eltelt szűk másfél évtized alatt több száz tételesre bővült a Hevhetia lemezkínálata. Az alábbiakban a legfrissebb kiadványaikból tallózunk.

CDOmicron 1Pit Dahm Trio: Omicron

A luxembourgi dobos, Pit Dahm a remek triójával, néhány hónappal ezelőtt a bevezetőben már említett, Opus Jazz Clubban mutatta be azt a lemezét (az Omicron-t) amellyel most foglalkozunk. Dahm zenekarában Charley Rose altszaxofonozik és Lennart Heydels bőgőzik. A „trió” elnevezés kicsit csalóka, hiszen a stúdió munkából egy remek zongorista Harmen Fraanje is kivette a részét. Habár hivatalosan nem létezik „nagyvárosi jazz” kategória, a Trió zenéjét mégis így lehetne a legpontosabban besorolni.

A lemezzel ismerkedő ember előtt szinte megelevenednek egy metropolisz színei, már-már a bőrén érezi a belőle áradó impulzusokat. Az egész olyan filmszerű volt, minta az ember egy autóban ülve tenne egy nagy, éjszakai kört valamelyik metropoliszban. Az autós példánál maradva, amikor lehetőség van rá, akkor „száguldunk” és dolgoznak a lóerők. Amikor pedig a forgalmi helyzet úgy kívánja, akkor belassulunk a motortérben finoman duruzsoló motorral. Hallható volt, hogy a trió tagjai éppen úgy szeretik a felpörgetett játékot, mint az abszolút visszafogott, mondhatni „lefojtott” pillanatokat. Ez utóbbiak között minden nesznek, zörejnek fontos szerep jutott. A luxembourgi dobos zenekara egy jól összeszokott csapat benyomását kelti. Végig nagy kedvvel és elánnal játszanak. Mindegyiküknek nagy szerepe van abban, hogy az összkép ilyen pazarra sikeredett. Külön kiemelhető a zenekarvezető játéka, hiszen az „földöntúli” kategóriába tartozik. A lemezen összességében 11 kompozíciót találhatunk, de a számcímek nem tartogatnak túl sok információt a lemezzel ismerkedő számára. Olyan, mintha Pit Dahm nem szeretette volna irányítani a hallgatók gondolatait. Helyette a szabad gondolattársításra szavazott. Az Omicron egy igazán figyelemreméltó album, ami joggal tarthat igényt az igényes zenékre „vadászók” érdeklődésére.

Közreműködnek: Pit Dahm- dobok, Charley Rose-altszaxofon, Lennart Heydels-nagybőgő

monks midnightDamięcka/ Bertazza-Hart/ Urowski/ Allen: Monk’s Midnight

Ha, tíz meghatározó nevet kellene felsorolni a jazz történelemből, akkor az amerikai jazz zongorista, Thelonious Monk neve semmiképpen nem maradhatna le a listáról. A lengyel lona Damięcka (zongora és ének) az olasz Francesca Bertazzo-Hart (gitár és ének), a szintén lengyel Paweł Urowski (nagybőgő) és az amerikai Eric Allen (dobok és ütősök) alkotta formáció arra vállalkozott, hogy Monk néhány kompozícióját újrahangszerelve lemezre viszi. A 10 felvételt tartalmazó lemez a Monk’s Midnight címet kapta. Monk bebop indíttatású, de mindenkitől eltérő, sajátosan szikár hangvételű muzsikus, akit nem érdekelt a technikai csillogás, a virtuozitás. Ő a bop jellegű motívumok, a töredezett frázisok, szaggatott ritmusok, éles hangsúlyok, vagyis a kemény, perkusszív zongorajáték művésze volt. Ennek a különleges zenei világnak a felidézése/ megjelenítésére tesz most kísérletet a nemzetközi erőkből álló formáció. A lemez repertoárjába ismert és kevesebbet játszott kompozíciók is bekerültek. Természetesen elhangzik a „Round About Midnight” is, ami a modern jazz egyik legnagyobb „slágerének” számít. A kvartet friss albuma képviseli azt a – minden mai jazzbarát által élvezhető – zenét, ami mentes a szélsőségektől, magas színvonalú játékkultúrát képvisel és minden olyan erényt hordoz, amit ez a műfaj hosszú évtizedek alatt felhalmozott.

Közreműködnek: lona Damięcka-zongora és ének, Francesca Bertazzo-Hart-gitár és ének, Paweł Urowski -nagybőgő, Eric Allen-dobok és ütősök

a3737038486 10Loïs Le Van: So Much More

A francia Jazz Magazine 2014-es év felfedezettjének kiáltotta a francia jazzénekest, Loïs Le Van-t. Az énekes tanulmányait Lyonban kezdte majd Kaliforniában és Brüsszelben folytatta. Olyan remek oktatók kezei alatt dolgozhatott, mint például Kurt Elling. Az elmúlt évek során számos sikeres produkció részese volt vendég előadóként és a zaját zenekarával is. A legújabb lemeze, So Much More címmel a közelmúltban került a boltokba. A quartet friss albumán 10 számot találunk. A kompozíciók döntő többsége Loïs Le Van saját szerzeménye. Kivételt mindössze az „Alifib” jelent, amelyet Robert Wyatt jegyez szerzőkét. A dalok szövegét – a már említett kivételével - François Vaiana írta. A kiadvány a két évvel ezelőtti, The Other Side címet viselő korong szerves folytatásának tekinthető. Egy nagy műgonddal felépített, sokszínű anyag került a lemezbarátok kezébe. Létrehozásában Loïs Le Van fő partnere a finom billentésű zongorista Bruno Ruder volt. Kettőjük harmonikus együttműködésének eredményeként ez a lemez több mint részeinek összege: egy modern énekes-szerző sokoldalú személyiségének izgalmas portréja. Természetesen a szaxofonos Sylvain Rifflet és a bőgős Chris Jennings munkáját is dicséret illeti. Nekik is jelentős szerepük van abban, hogy a lemez ilyen lett. Aki szereti a vokális jazzt, az feltétlenül hallgassa meg Loïs Le Van új albumát, mert az – a „The circular Stone”-tól, a „The Old Father and The Polaroid”-ig és a címadó „So Much More”-ig - garantáltan kellemes perceket tartogat a számára.

Közreműködnek: Loïs Le Van - ének, Sylvain Rifflet - tenorszaxofon és klarinét, Bruno Ruder - zongora, Chris Jennings - nagybőgő

maxresdefaultPawel Kaczmarczyk Audiofeeling Trio & Mr. Krime: Wars & Kaper Deconstruction

A lengyel jazz zongorista, Paweł Kaczmarczyk, az elmúlt évek során több formáció tagjaként számos lemezt készített. Zenei karrierjében az igazi áttörést a 2009-es év hozta, ugyanis Európa egyik vezető lemezcége, az ACT Music kínált neki és az Audiofeeling Trio-jának szerződést. A kontraktus eredményeként elkészült a Complexity in Simplicity című korong. Az album egy igen erős ajánlólevelet jelentett az európai jazz színtéren. Sorra nyíltak meg előttük a kontinensünk jeles jazz klubjainak az ajtajai. Budapesten, az Opus Jazz Clubban, az idei év elején jártak. Akkor a Something Personal című lemezük anyagával érkeztek. Azóta elkészült az új korongjuk is, ami a Wars & Kaper Deconstruction címet kapta. A friss produkció keretei között ugyanazzal a végtelenül finom anyagot találjuk, amit a zenekar előző lemezén megismerhettünk. Persze a friss anyag sok tekintetben más az „elődjénél”. Egyrészt azért mert Henryk Wars és Brinislaw Kaper által jegyzett filmzenék újraértelmezéséről van szó. Másrészt pedig egy DJ-nek köszönhetően az ambient is „megérkezik” az albumra. Az említett sokféle hatás eredőjeként egy igazán innovatív és izgalmas hanghordozó született. A 11 számos kiadvány repertoárjában, olyan remek kompozíciók követik egymást, mint pl. az „Along The Milky Way”, a „Follow Me”, az „Oh Sleep, Ma Love” és a „Mister John”. Az új album azoknak szól, akik egy kicsit másra vágynak, mint ami a „megszokott zenei világban” elérhető. Különösen kedvére valónak találják az elhangzó kompozíciókat azok, akik rajonganak az improvizációért.

Közreműködnek: Paweł Kaczmarczyk – zongora, Jakub Dworak – nagybőgő, Dawid Fortuna – dobok