Házimozi receiver zenehallgatóknak? Ez egy paradoxonnak tűnő kijelentés , de mi, és olvasóink már tudják, hogy létezik ilyen „képzeletbeli” készülékkategória, igaz csak kevés résztvevővel. A Cambridge Audio 551R egy a kevesek közül, éppen ezért sokan reménykedtek egy belépő szintű, olcsóbb árfekvésű modell megszületésében. A 351R itt van, belépő szintű, ugyanakkor nem lett olcsó, hamarosan az is kiderül, miért.
A régebbi „motorosok” még emlékeznek a házimozi születésére, amikor sokan ész nélkül szabadultak bevált készülékeiktől, ezért a piac tele volt olcsón megvehető sztereo erősítőkkel. Rotelek, NAD-ek, Cyrus-ok, Marantzok lepték el az apróhirdetési oldalakat, szinte gombokért lehetett hozzájutni a kétcsatornás korszak remekeihez. Mindez nem tartott sokáig, következett a kiábrándultság korszaka. A surround receiverek legtöbbje gyalázatos sztereo hangot produkált, a filmek térhatású hangja nem tudta feledtetni a puritán sztereo erőlködők nagyságrendekkel komolyabb hangzásvilágát
Úgy tűnt, nincs megoldás, két külön rendszert kell üzemeltetni, ami ugye macerás, mivel a front hangszórókat folyton át kell kötözgetni. Sokan ekkor inkább lemondtak a plusz csatornákról, visszavásárolták sztereo erősítőjüket, és ment minden a régiben.
A surround receiverek piaca eközben mozgalmasan alakult: újabb és újabb kódolási formátumok, egyre több csatorna, további csatlakozók – és persze a profit elvárások - indokolták az évenkénti modellváltást, és ez így megy azóta is. A hatalmas felvevő piac egy kis része – az audiofilek – igénye, a minőségi sztereo hang csak ritkán, néha véletlenül egy-egy modellben volt fellelhető, de akkor is csak nyomokban.
Miért pont a CA?
A Cambridge Audio a házimozi piac domináns gyártóihoz (Pioneer, Denon, Onkyo, Marantz, Sony…) képest relatíve kis cég, könnyen belátható, hogy képtelen lenne azokkal – „közös pályán” – versenyezni, nagyon okosan ott támad, ahol már van tapasztalata. A megfizethető, de jó hangú sztereo erősítők az angol gyártó legkedveltebb komponensei közé tartoztak a múltban, és még ma is, ezt a „know how”-t felhasználta a mozis erősítők gyártása során is. Józanul felmérték, mi az, amit egy alap receivertől elvár a vevő, és csak azt építették a készülék házába. Ezzel számtalan, a felhasználó számára abszolút haszontalan áramkör költségét megspórolták, ráadásul az egyszerűbb felépítés is a jobb hang irányába mutat . (nem mellesleg a haszontalan fokozatok termelte elektromos zavarok is elmaradnak) „Minden, ami kell, és semmi, ami nem”. Ugye ismerős a szlogen?
Szóval van egy alap készülékünk 5.1 csatornával és a legfontosabb funkciókkal. Igen, „mindössze” 5 végfokot kapunk, pont annyit, amennyire a felhasználók többségének szüksége van, aki meg többet szeretne, annak ott az 551R. HDMI bemenetből 4, kimenetből 1 található a hátlapon, a bemenetek átkapcsolásán kívül olyan extrákkal, mit a felkonvertálás, itt nem számolhatunk, azt rá kell bíznunk a forráskészülékre, vagy a megjelenítőre, de a 3D jeleket azért gond nélkül átengedi. Van 3 digitális és négy analóg RCA bemenet, valamint egy pár sztereo kimenetünk, és nagyjából ennyi. Az előlap meglehetősen puritánra sikeredett, talán csak a kötelező logók árulkodnak arról, hogy ez egy házimozi receiver. A pár éve még szinte kötelező kék kijelző elég informatív, és jól olvasható lenne, ha a szememet nem bántaná annyira a szúrós szín. Az összkép minden esetre barátságos, azt kell mondjam, a készüléktől azt kapjuk, amit első pillantásra várnánk.
Az egyszerűsítés a mérőmikrofonos kalibrációt nem érintette, az előlap jobb alsó sarkában ott lapul a kis 3,5-es aljzat. Maga a mérési folyamat gyors és pontos, aki esetleg még ezután a beállításokon finomítani szeretne, az OSD menüben megteheti. A menü ennél egyszerűbb már nem is lehetne, kék alapon durván metszett fehér betűk, de azt gondolom, kár lenne erre több figyelmet fordítani, mert az átlag felhasználó max. 5 percet tölt el itt a készülék üzembe helyezése során.
Dekóderekből is csak azt építették be, amire valóban szükségünk van, így a Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, Dolby Pro Logic II, DTS-HD and DTS Neo:6 96/24 szerepel a kínálatban. A jelfeldolgozás a surrond csatornákon Cirrus Logic CS42518 (24 bit 192kHz képes) kodekkel történik, ez az áramkör 8 független D/A és további 2 A/D átalakítót tartalmaz, a térhangzásért Cirrus Logic CS497024 Dual 32 Bit DSP felel.
A belső kialakítás
A 351R – receiverekhez mérten – alacsony készülékháza belülről is szolgál néhány meglepetéssel, illetve tanulsággal, ez értelmezés kérdése. Zsúfoltságról a kompakt méretek ellenére sem beszélhetünk, az igényes kidolgozású nyomtatott áramköri lapokon rendezettség uralkodik. Szép, méretes toroid trafó gondoskodik a stabil tápfeszültségről, a stabilizátorok az alaplapon kaptak helyet. Kompakt, de nagy felületű hűtőborda ventillátoros rásegítéssel biztosítja a végfokok disszipált teljesítményének elvezetését. Csak pislogtam, hogy fér el ezen legalább 10 db végtranzisztor? Hát sehogy. A 351R-ben 5 db „AB” osztályú beállításban működő TDA7294-es sztereo IC állítja elő a kimenő teljesítményt, de nem kell megijedni, ezek a DMOS eszközök kitűnő minőségűek. Akár 60-70W folyamatos teljesítményre képesek, miközben torzításuk, zajuk rendkívül alacsony, rövidzár ill. hőmegfutás ellen védettek, valamint a 4 Ohmos hangsugárzók meghajtására is alkalmasak.
Audiofil, házimozi, végfok IC? Van, akinek ez már túl sok a „jóból”, hát halljuk, mi az igazság.
Hang
Talán kezdjük egy CD-vel a meghallgatást. Forrásnak az OPPO BDP105-öst választottam, hangsugárzónak pedig a System Audio 1550-esek szolgáltak ezúttal, Nordost Red Dawn kábelszettel.
Nemrég kezembe akadt a DALI tesztlemeze, amit még a gyárlátogatás során kaptam, és már régen hallgattam, így aztán erről a lemezről, a Dave Brubeck Quartet „Take Five”-jával kezdtem. Nagyon laza, könnyed előadás, élő hangszerek és fantasztikus térábrázolás fogad. Az erősítő remekül elhajtja az amúgy néha kissé háklis 1550-eseket. Nem kell becsukni a szememet ahhoz, hogy a dobozok helyzetétől el tudjak vonatkoztatni, a hangok teljesen leválnak róluk és a tér különböző pontjairól érkeznek. A jelenlétérzet és a hangszerhangok hitelessége még az előzetes várakozások ellenére is meglep. Lazán, ösztönösen és örömmel zenélnek.
A „Spanish Harlem” kezdő zongorahangjai tisztán, nagy dinamikával szólalnak meg még alacsonyabb hangerő mellett is, az énekes hangjának rekedtes tónusa jól kimunkált formában jelenik meg előttem, megint olyan, mintha itt állna a szobában.
Rockzenén – kevésbé „kidolgozott” – felvétellel (Sabia: Angel) „gombócosabb”, élettelenebb hangot kapunk, kevésbé levegős és nehezebben felbontható, de az elektromos gitár szólója azért itt is megcsillant valamit a készülék képességeiből.
Dinamikája kitűnő, mélyre menő és megfogott mélytartománya nem hagy cseppnyi hiányérzetet sem bennem. Magastartományát szintén csak dicsérni tudom, Csilingelő, tiszta, selymes magasai intenzíven jelen vannak, ugyanakkor túlzásoktól mentesen. Még a tisztán elektronikus zenének is erős hangulati hatása van, ugyanez egy akusztikus gitár/ének felállásban csak fokozódik, de tegyünk be egy klasszikus zenei korongot, hogy meg tudja mutatni, mire képes igazán. Teljesítménye és dinamikája nagyzenekari darabok tolmácsolásakor magabiztossá teszi, a térleképzés pontossága és a levegős megszólalás kellemes hangulatot teremt a szobában.
Meglepő, de a beépített DAC-on keresztül kapott hang egészen közel áll ahhoz, amit az OPPO analóg kimenetén nyerhetünk, és ez nem kis dolog.
A házimozi produkcióra mondhatnám azt is, szorozd meg ezt hárommal. Az aktív szub belépésével, a legmélyebb hangoktól megszabadult erősítő remek térhangzást nyújt, lám-lám öt csatorna is elég ahhoz, hogy „dobozfüggetlen” háromdimenziós hangélményben legyen részünk. A sztereóban tapasztalt erényekkel nem nagy kihívás egy átlagos film kísérőhangját magas színvonalon visszaadni, ez sikerül is neki. Ehhez kicsit ugyan játszani kell a csatorna beállításokkal, de határozottan megéri. A kiteljesedés pedig a sokcsatornás zenei produkciókon következik be, amikor a hang mellé egy jó vetített kép is társul. Nem állítom, hogy ezután hanyagolni fogod a koncerteket, de van, amit élőben esély sincs átélni, egy Azur 351R alapú mozi viszont nem elérhetetlen.
Ajánlás
A Cambridge Audio 351R kiváló és sokoldalú készülék, bár a konkurencia hasonló árfekvésű receivereinél jóval szerényebb „tudású”. A felesleges sallangok lenyesegetésével, a lényegre való odafigyeléssel megszületett egy audiofil hangú készülék, mely kompromisszum mentesen használható mozira és zenére egyaránt. Nincsenek hálózatos funkciói, kimaradt a video-feldolgozás is, de ezek a szolgáltatások egy CA 752BD, vagy egy OPPO BDP103 lejátszóban amúgy is megvannak, miért is fizetnénk érte kétszer?
Cambridge Audio Azur 351R
Teljesítmény:
5x50 W (8 Ohm, 5 csatornás üzem)
2x70 W (8 Ohm, 2 csatornás üzem)
Frekvenciaátvitel: 10 Hz-20 kHz (+0,-1 dB!)
THD: <0,006% 1 kHz-en
Hangfeldolgozás: Cirrus Logic CS42518 24 bit 192kHz CODEC mozi csatornákhoz +24 bit 2 csatornás A/D átalakító, Cirrus Logic CS497024 Dual 32 Bit DSP térhangzáshoz
Formátumok: Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, Dolby Digital, DTS, DTS-HD, DTS-HD High Resolution Audio
HDMI csatlakozók: 4 db bemenet és 1 db kimenet (HDMI 1.4a)
Tápegység: 500 watt, toroid
Maximális áramfelvétel: 500 watt
Méretek: 430x330x100 mm
Súly: 8,2 kg
Ár: 219 990 Ft
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
+36-1-332-5545
+36-1-408-7042
+36-20-492-9211
1202 Budapest, Zobor u. 2.
www.audiophile-szalon.hu